داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

بهترین وکیل مهریه در مشهد

بهترین وکیل مهریه در مشهد

بروزرسانی در:  1 اسفند 1402
دسته بندی: خانواده  مقالات  وکیل

در این مطلب راجع به مسائل مربوط به مهریه و مشاوره با بهترین وکیل مهریه در مشهد و همچنین انواع مهریه، توضیح انواع مهریه، شرایط مهریه ، مهریه و نکاح موقت، رابطه مهریه و عدم تمکین، رابطه مهریه با رابطه نامشروع، سرنوشت مهریه در صورت فوت طرفین، مطالبه مهریه ،مطالبه مهریه از اجرای ثبت، مطالبه مهریه از دادگاه و لزوم داشتن وکیل مهریه صحبت شده است.

مهریه، حقی است که در هنگام وقوع عقد نکاح بر ذمه مرد قرار می‌گیرد، به‌ عبارت‌دیگر مهریه مالی است که به هنگام عقد نکاح بر اساس ضوابط شرع و رسم و عادات از طرف مرد به زن پرداخت می گردد که البته بعد از آن هم امکان پرداخت وجود خواهد داشت.

ناگفته نماند که از زمان وقوع عقد و تا هر زمان که زن بخواهد، می‌تواند مهریه را طلب کند و به اصطلاح مطالبه نماید.

فهرست مطلب پنهان

انواع مهریه

  • مهر السنه یا مهر محمدی
  • مهرالمسمی
  • مهرالمثل
  • مهر المتعه
  • مفوضه البضع
  • مفوضه المهر

مهر السنه یا مهر محمدی چیست؟

مهر السنه در واقع مهری است که پیامبر اسلام (ص) برای زوجه خود حضرت فاطمه زهرا (س) مقرر کردند که این مهریه مقدارش ۲۶۲ مثقال و نیم پول نقره مسکوک است که برخی از افراد در سند ازدواج این مهریه را به ‌عنوان مهریه برای زوجه در نظر می‌گیرند.

مهرالمسمی چیست؟

گاهی اوقات در بسیاری از عقد های نکاح مهریه را مالی در نظر می‌گیرند و در عقدنامه آن مال را به ‌عنوان مهریه ذکر می‌کنند که البته این مال بین زوجین مورد توافق قرار می‌گیرد.

مهرالمثل چیست؟

در برخی موارد ممکن است، میزان و مقدار مهریه هنگام و یا قبل از عقد تعیین نشود. و بعد از این‌که زوجین عقد کردند، مهریه را تعیین می‌کنند.

در این حالت اگر تا قبل از تعیین مهریه نزدیکی بین زوجین محقق گردد، و زن اگر قصد مطالبه مهریه را داشته باشد. چون مهریه تعیین نشده و نزدیکی هم واقع شده است، زن مستحق مهرالمثل می‌باشد، که مهرالمثل هم مالی است که باتوجه به وضع خانوادگی و شرایط و اوضاع نزدیکان زوجه تعیین می‌شود.

مهر المتعه چیست؟

این نوع مهر، زمانی مطرح است که مهریه در هنگام عقد تعیین نشده باشد، از طرفی هم پس از عقد مهر هنوز تعیین نشده باشد و مرد نیز مصمم به طلاق زوج باشد، در این حالت اگر نزدیکی به هیچ عنوان صورت نگرفته باشد، مقداری را به ‌عنوان مهریه برای زن تعیین می‌کنند و به زوجه پرداخت می‌کنند که البته این مبلغ و میزان آن بستگی به وضعیت مالی زوج دارد.

لازم به ذکر است که این رویه با وکیل مهریه در مشهد بسیار ساده تر و کوتاه تر خواهد بود.

تفاوت مهرالمثل و مهرالمتعه

همان‌طور که متوجه شدید، مهرالمثل و مهرالمتعه در هنگامی بود، که مهریه قبل از عقد تعیین نشده باشد، و مرد بعد از عقد قصد طلاق دادن را دارد، منتهی اگر نزدیکی واقع شده باشد، مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت، و اگر نزدیکی صورت نگرفته باشد مهرالمتعه به زن تعلق می‌گیرد.

تفاوت دیگر، این است که مهرالمثل با توجه به وضع خانوادگی زوجه تعیین می شود، اما مهرالمتعه باتوجه به بضاعت مالی زوج تعیین می‌شود.

پس به‌طورکلی، وقوع رابطه جنسی و عدم وقوع رابطه جنسی و همچنین وضعیت مالی زوج و زوجه، ملاک تعیین مهرالمثل و مهر المتعه می‌باشد.

منظور از مفوضه البضع چیست؟

چنانچه در عقد نکاح دائمی، مهریه ذکر نشده باشد یا شرط عدم مهر شده باشد، زوج را مفوضه البضع می‌نامند.

منظور از مفوضه المهر چیست؟

خیلی اوقات ممکن است، در یک عقد نکاح دائم، تعیین مقدار و میزان مهریه به اختیار شوهر باشد و مقدار مهریه و تعیین آن به زوج واگذار شده باشد و یا این‌که تعیین مقدار مهریه با شخص ثالث باشد، در این حالت به زوج مفوضه المهر می گویند.

مهریه؛ ۱ کیلو بال مگس

شاید برایتان جالب و یا خنده‌دار و مسخره باشد اما منظور از این عنوان، بیان ۱ نکته از قانون راجع به مهریه بود، به این منظور که مهریه نمی‌تواند بال مگس باشد؛ چرا؟

مهریه؛ بال مگس

چون یکی از شرایط مهریه مالیت داشتن است یعنی ارزش مالی داشته باشد یا به عبارتی دیگر یعنی در بازار به ازای آن به شما پول بدهند.

در این فرض مذکور بعید است کسی به ۱ کیلو بال مگس پول بدهد پس ارزش مالی ندارد و نمی‌توان به‌عنوان مهریه در عقد نکاح تعیین کرد.

مهریه؛ ۲۰ عدد شیشه مشروب و یا ۲۰ عدد خوک!

توجه بفرمایید، در عقد نکاح مهریه مثلاً ۲۰ عدد شیشه مشروب باشد.

به نظر شما آیا این امکان‌پذیر است؟ چرا؟

واضح است که علاوه بر خلاف بودن با اخلاق عرف و جامعه، مهریه باید از نظر شرعی و قانونی قابل نقل و انتقال و معامله باشد به عبارتی یعنی این‌که مال مورد مهریه باید قابلیت خریدوفروش نیز داشته باشد.

پس مشروبات الکلی و یا حیوانات حرام گوشت مثل خوک که قابل خریدوفروش و معامله نیستند را نمی‌توان به‌عنوان مهریه تعیین نمود و این خود یکی از شرایط  مهریه است که باید مهریه مشروع باشد. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل مهریه در مشهد از صفحه «مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری در مشهد» استفاده نمایید.

آیا می توان مال پدر را به‌عنوان مهریه تعیین کرد؟

فرض بفرمایید در عقد نکاح دائمی، زوج مهریه همسر خود را یکی از خانه‌های پدر خود تعیین کند، که باید عرض کنم چنین چیزی ممکن نیست مگر در همان لحظه آن خانه به نام زوج باشد و او مالک خانه شود و سپس به‌عنوان مهریه به همسر خود بدهد.

یکی از شرایط مهریه این است که آقا داماد مالی را که می‌خواهد به‌عنوان مهریه به همسر خود بدهد باید خود او مالک آن باشد.

پس اموال عمومی و یا اموال موقوفه و یا اموال دیگران را که داماد مالک آن‌ها فی‌الحال نیست نمی‌توان به‌عنوان مهر در عقد نکاح قرار داد.

آیا انجام عمل می‌تواند به‌عنوان مهریه قرار بگیرد؟

گاهی ممکن است، در برخی از موارد مهریه‌ عقد نکاح دائمی یا موقتی، مهریه انجام عمل باشد.

مثل آموزش قرآن یا تدریس زبان انگلیسی یا آموزش کامپیوتر و… که این موارد می‌تواند به‌عنوان مهریه قرار بگیرد، چراکه لزومی ندارد حتماً مهریه عین معین باشد، بلکه انجام عمل یا حرفه آموزی یا تدریس هم می تواند مهریه زوجه در عقد نکاح قرار بگیرد.

مهریه در نکاح موقت

علی‌رغم مخالفت‌ها با نکاح موقت اما در قانون و شرع ما نکاح موقت را پذیرفته‌اند.

در نکاح موقت آنجایی که گفته می‌شود ( محلول معلوم و مدت طول معلوم ) این عبارت درواقع بار حقوقی به دوش دارد و زن در نکاح موقت می تواند همانند نکاح دائم پیگیر این موضوع باشد و مهریه خود را در مشهد مطالبه نماید.

مدنظر باشد که شرط صحت عقد نکاح موقت مهریه است و در نکاح موقت بایستی مهریه در هنگام عقد مشخص و معین باشد؛ در صورتی که در نکاح موقت، میخواهید مهریه خود را مطالبه نمایید، وکیل مهریه در مشهد میتوانید نقش بسزایی را در پرونده ایفا کند.

آیا به زنی که تمکین نمی‌کند مهریه تعلق می‌گیرد؟

در وهله اول بگذارید عدم تمکین را توضیح دهیم.

عدم تمکین، یعنی این‌که اگر زنی خانه شوهرش را بدون اجازه او ترک کند و مدتی را در خانه شخصی دیگری مثل خانه پدرش باشد، می‌گویند زن عدم تمکین کرده است، که در این صورت مرد می‌تواند با پر کردن استشهادیه ای از همسایه‌ها که تأیید ۲ تا ۳ نفر کافی است، این موضوع را در دادگاه اثبات کند.

اگر صحت داشته باشد، زن ناشزه محسوب خواهد شد که به عبارتی می گویند زن عدم تمکین کرده است، که عدم تمکین نیز از عوامل نشوز است و نفقه وی ساقط می گردد و مرد دیگر ملزم به پرداخت نفقه نیست.

به طور کلی؛ موضوع عدم تمکین در بحث نفقه تاثیر گذار است و تأثیری در مهریه ندارد، یعنی چنانچه زن ناشزه نیز محسوب شود و دادگاه شکایت عدم تمکین مرد را قبول کند، باز هم ارتباطی با مهریه زوجه ندارد و مرد نمی‌تواند به استناد عدم تمکین مهریه زن را ندهد و از پرداخت سر باز بزند و امتناع کند.

سرنوشت مهریه در صورت فوت طرفین ( زوج یا زوجه )

توجه بفرمایید آنجایی که یکی از طرفین فوت کند در نکاح باید قائل به تفکیک شد.

اگر شوهر فوت کند و مهریه زن خود را نپرداخته باشد: در این مورد مهریه زن ازجمله طلب‌های ممتاز به حساب خواهد آمد و از ماترک متوفی باید پرداخت گردد.

توجه داشته باشید که مهریه زن هیچ ارتباطی با سهم‌الارث او ندارد یعنی هم سهم‌الارث او خواهد رسید و بحث مهریه و نیز به‌صورت جداگانه پرداخت خواهد شد.

در حالت دوم زمانی است که زن قبل از گرفتن مهریه خود فوت کند: در این مورد خانواده زن یا به‌طور کلی وراث وی می‌توانند مهریه را از شوهر او تقاضا کنند، چرا؟

چون این مورد از دین‌هایی است که بر عهده مرد است.

آیا مهریه به زنی که رابطه نامشروع داشته تعلق می‌گیرد؟

بگذارید واضح بگویم در این مورد حتی اگر رابطه نزدیکی با مرد دیگر و خیانت زن یا همان رابطه نامشروع او اثبات گردد، باز هم سبب سقوط مهریه نخواهد شد و مرد می‌بایست مهریه وی را تمام و کمال پرداخت نماید.

آیا به زنی که شوهر خود را به قتل برساند مهریه تعلق می‌گیرد یا خیر؟

چندین مورد وجود داشته که زن به دلایل عمدی یا غیرعمدی، سبب قتل شوهر خود شده است و یا در تسهیل این قتل نقش داشته است، اما سوالی که برای اکثر افراد شاید پیش بیاید این است که در این صورت مهریه زن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

آیا درصورتی قاتل بودن زن و یا تاثیر گذاشتن زن در قتل و مرگ شوهر خود بازهم به وی مهریه تعلق می‌گیرد؟

در پاسخ به این سوال باید توجه نمود که اگر در عقد نکاح مهریه قید شده باشد، مهریه به او تعلق خواهد گرفت و به طور کامل نیز تعلق خواهد گرفت ولو این‌که زن قاتل تلقی گردد، اگر هم مهریه در سند نکاحیه تعیین نشده باشد مهرالمثل به وی تعلق می‌گیرد.

در چه مورد مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟

ایا موردی هست که بعد از یک سال زندگی مشترک مهریه به زن تعلق نگیرد؟

بر طبق ماده ۱۰۸۹ قانون مدنی، هر گاه عقد ازدواج (دائم یا موقت) بین زوجین به دلیلی باطل بوده باشد، و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد زن حق مهر ندارد.

به استناد ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی هر گاه به دلیلی نکاح بین زوجین، فسخ گردد و بین آن ها نزدیکی واقع نشده باشد، زن مستحق مهر نخواهد بود، تنها استثناء آن فسخ به دلیل عنن بودن مرد است یعنی مردی که توانایی عمل زناشویی نداشته باشد که در این صورت با فسخ نکاح زن مستحق نصف مهر خواهد بود.

مطالبه مهریه

توجه بفرمایید که برای مطالبه مهریه در مشهد به ۲ صورت این امر امکان‌پذیر خواهد بود:

  1. اقدام از اداره ثبت
  2. اقدام از طریق دادگاه

که هر کدام را به‌صورت جداگانه بررسی خواهیم نمود، منتها قبل از آن به چند نکته توجه داشته باشید:

  • الف) رسیدگی هم‌زمان مطالبه مهریه در اجرای ثبت و دادگاه ممکن نیست.
  • ب)درصورتی‌که در دادگاه ثابت شود که زن ابتدا از طریق اجرای ثبت درخواست مهریه کرده است، دعوای او در دادگاه رد خواهد شد.

شما میتوانید برای ارتباط با وکیل مهریه در مشهد از انتهای مطلب اقدام نمایید تا وکیل از پایمال شدن حق شما جلوگیری نماید.

مطالبه مهریه از اجرای ثبت

چنانچه زنی که شوهر او دارای مال و اموالی مثل خانه، ماشین، حساب بانکی پُر پول، سهام، حقوق کارمندی و…. باشد، چون مهریه در سند ازدواج قید شده و سند ازدواج نیز یک سند رسمی می باشد، زوجه می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت محل سکونتش مهریه‌اش را به اجرا بگذارد و حتی می‌تواند مرد را ممنوع‌الخروج نیز نماید.

روند مطالبه مهریه در اداره ثبت

این روند به این صورت است، که ابتدا زوجه باید به دفتر عقد و ازدواجی که سند نکاحی در آن تنظیم شده است مراجعه کند و تقاضای صدور برگه اجراییه مهریه را نماید که در این حالت به آدرس قیدشده‌ی زوج و زوجه این اقدام به اجرای مهریه ابلاغ خواهد شد.

بعد از آن زوج باید به اداره ثبت محل سکونتش مراجعه نماید و برای تشکیل پرونده باید پیش ریاست و یا معاونت اداره ثبت برود تا روند تشکیل پرونده انجام گیرد، بعد از آن پرونده به کارشناس اجرای ثبت ارجاع داده می شود و در وقت مقرر می‌بایست به کارشناس مراجعه نماید تا روند پرونده ادامه یابد ( ۱۰ روز بعد از تشکیل پرونده ) که درنهایت درصورتی وجود اموالی از شوهر، توسط اجرای ثبت توقیف و مهریه زوجه پرداخت می‌گردد.

به‌طورکلی این روند اجرایی ثبت هم از لحاظ سهولت پیگیری و هم از لحاظ کوتاه بودن زمان از روند مطالبه مهریه در مشهد از طریق دادگاه بهتر است منتهی این به شرطی است که زوج دارای اموالی باشد . در این روند، وکیل مهریه در مشهد میتواند ایفا کند.

روند مطالبه مهریه از طریق دادگاه

همان‌طور که می‌دانیم چنانچه زنی بخواهد مطالبه مهریه نماید، می‌تواند به دادگاه محل سکونت خود مراجعه کند و با تنظیم دادخواست مطالبه مهریه در مشهد برای مطالبه مهریه خود اقدام کند، بعد از آن حکم مبنی بر پرداخت مهریه صادر خواهد شد و زوج مکلف به پرداخت مهریه می شود.

چنانچه، زوج توان پرداخت مهریه را به طور یکجا نداشته باشد، می‌تواند دادخواست اعسار دهد و با تأیید اعسار وی پرداخت مهریه برای او به صورت اقساطی خواهد شد. که اگر ۲ قسط را پرداخت ننماید زوجه می تواند نسبت به اقساط معوقه اقدام کنند و حتی جلب او را بگیرد.

در طرح جدیدی که در رویه قضایی اجرا شده است را بر عدم توان مالی پرداخت مهریه از طرف زوج می‌گذارند و اثبات عدم مصر بودن زوج به‌عهده خواهان یا همان زوج است.

توافق مهریه در طلاق توافقی چگونه است؟

در طلاق توافقی یکی از مواردی که باید بر سر آن توافق صورت بگیرد مهریه است و عده زیادی گمان میکنند که زوجه یا همان خانم باید همه مهریه خود را ببخشد که باید گفت الزامی در این امر نیست و زن میتوانید هر چقدر از مهریه را که میخواهد ببخشد و به طور کلی هم میتوانید اصلا مهریه را نبخشد و توافق بر این باشد که طلاق توافقی با پرداخت مهریه انجام شود.

برای این موضوع مطلب جداگانه ای در همین سایت وجود دارد که برای مطالعه و کسب اطلاعات بیشتر میتوانید روی مهریه در طلاق توافقی کلیک کنید و مطلب آن را مشاهده نمایید.

مهریه در فسخ نکاح چگونه است؟

به گفته وکیل مهریه در مشهد برای آنکه متوجه شویم تکلیف مهریه در فسخ نکاح به چه صورت است باید بین این مهم که آیا نزدیکی بین زوجین صورت گرفته یا نگرفته تفکیک قائل شویم.

یعنی این‌که باید توجه کنیم که آیا فسخ نکاح قبل از وقوع رابطه جنسی بوده یا بعد از وقوع رابطه جنسی؟!!، که در مطلب جداگانه ای به تفکیک این دو سرنوشت محاسبه مهریه در این دو حالت خواهیم پرداخته ایم حال اگر میخواهید اطلاعات بیشتر یداشته باشید کلیک کنید تا مطلب مذکور برای شما نمایان شود.

بخشیدن مهریه به چه صورت است ؟

در برخی مواقع ممکن است که زن تصمیم بگیرد که مهریه خود را ببخشد که این بخشش به چند صورت امکان پذیر است و هریک آثار منحصر به خود را دارد مانند بذل مهریه ، هبه مهریه ، ابراء مهریه . حال برای اطلاع از این که ابراء و هبه چیست رو آن کلیک کنید.

لزوم داشتن وکیل مهریه در مشهد

همان‌طور که در مطالب فوق گفته شد برای مطالبه مهریه و دیگر مسائل آن نیاز است که تسلط کافی به امور دعاوی خانواده داشته باشید، مثلاً اگر سرعت عمل در روند مطالبه مهریه در مشهد در اجرای ثبت نداشته باشید، طبق مطالب فوق زمانی که برگ اقدام به اجرای مهریه به آدرس زوج ارسال می‌گردد، ممکن است سریع اموال خود را رد کند و به نام دیگران بزند و کار سخت شود.

سرعت عملی را که گفتیم وکیل مهریه در مشهد به خوبی دارد و می‌تواند از حواشی اتفاقات ناشی از مطالبه مهریه در مشهد بکاهد. شما میتوانید برای مشاوره حقوقی رایگان با کارشناسان داپکده، از طریق فرم تماس پایان مقاله، اطلاعات تماس خود را ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم.

 کلام پایانی

در مطلب فوق به تحلیل مهریه و مسائل مربوطه همچون مطالبه مهریه انواع مهریه مهریه و طلاق مهریه و رابطه نامشروع و…. پرداخت شده است امیدوارم با مطالعه مقاله فوق حداقل اطلاعات مفیدی را کسب کرده باشید. در هر صورت می تواند می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص وکیل مهریه با کارشناسان ما در سامانه هوشمند خدمات حقوقی داپکده تماس بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

در نوشتن لایحه به چه چیزهایی توجه کنیم؟

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 23 دی 1402

نمونه قرارداد کار – بررسی قرارداد استخدامی

دسته بندی: مقالات  قراردادها

بروزرسانی در: 29 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *