داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

وکیل تمکین در مشهد

وکیل تمکین در مشهد

بروزرسانی در:  21 بهمن 1402
دسته بندی: خانواده  مقالات

داشتن وکیل تمکین در مشهد چون که موضوع تمکین موضوعی است که میتواند نفقه زن را ساقط کند، در این نوع پرونده بسیار مهم است؛ همین که از نظر قانونی و شرعی سنت ازدواج بین زن و مرد اتفاق بیفتد و آن را به رسمیت بشناسند، بین زن و مرد حقوق و تکالیفی به وجود می‌آید که زوجین باید به این وظایف متعهد باشند.

گاهی وظایف شرعی و گاهی قانونی می باشد که یکی از این وظایف تمکین می باشد در این مطلب ‌خواهیم گفت تمکین چیست؟، مصداق‌هایی از عدم تمکین، ضمانت اجرای عدم تمکین، مواردی که می تواند زن تمکین نکند، ارکان دعوای الزام به تمکین و رویه دادن دادخواست الزام به تمکین در شهر مشهد را بطور خلاصه توضیح خواهیم داد.

تمکین چیست؟!

تمکین یکی از وظایفی است که بین زوج و زوجه وجود دارد که در قانون در مقابل این تمکین، زن مستحق نفقه می باشد.

این وظیفه که تمکین نام دارد میتواند برای مرد هم باشد، یعنی مرد هم وظایفی در مقابل زن دارد که باید انجام دهد و هم تمکین برای زن میباشد اما از لحاظ عرفی غالباً برای زن استفاده می‌شود.

تمکین دارای دو نوع می باشد:

  1. تمکین عام
  2. تمکین خاص

تمکین عام

تمکین عام یعنی این‌که زن در امور کلی خانواده و زندگی اطاعت کند و ریاست مرد را قبول داشته باشند و در مقابل خواسته‌های مرد اطاعت کنند اما این خواسته‌ها باید مشروع باشد و مرد هم باید در مقابل خواسته‌های مشروع زن اطاعت کند.

تمکین خاص

تمکین خاص یعنی روابط زناشویی بین زن و مرد به این معنا که زن تمامی نیازهای (جنسی) مرد را برطرف کند؛ نکته قابل‌توجه این است که گاهی اوقات زن می‌تواند تمکین خاص نکند.

عدم تمکین

به طور خلاصه عدم تمکین یعنی تمامی موارد تمکین رعایت نشود و زن اطاعت‌ پذیری نباشد، به عبارت دیگر در صورتیکه زوجه از زوج تمکین عام یا خاص به عمل نیاورد، ناشزه مسحوب شده و دیگر مستحق دریافت نفقه نمی باشد. البته در صورتیکه زوجه باکره باشد، می تواند اعمال حق حبس نمود و از ناشزه بودن خود جلوگیری به عمل آورد. شایان ذکر است عدم تمکین تنها اختصاص به زوجه ندارد، بلکه گاهی اوقات زوج از زوجه تمکین نمی نماید.

 مصادیق عدم تمکین

۱- عدم برطرف کردن نیاز جنسی مرد

۲- به وجود آوردن شرایط زن‌سالاری در خانه

۳- بدون اجازه شوهر رفت‌وآمد و تفریحات بیش از عادت و عرف با دیگران کند

۴- اصرار به فراهم آوری زندگی تشریفاتی و خرج بی دلیل و بیش از حد

ضمانت اجرای عدم تمکین

به گفته وکیل تمکین در مشهد هرگاه زنی از همسر خود تمکین نکند، همسر (مرد) می‌تواند به دادگاه حقوقی مشهد مراجعه کنند و خواستار الزام زن به تمکین بشود و همچنین زن نمی‌تواند در مدتی که تمکین نمیکند ادعای نفقه کند.

ضمانت اجرای تمکین نکردن زن از مرد

۱- عدم استحقاق نفقه یعنی تعلق نگرفتن نفقه

۲- دعوای الزام به تمکین

۳- اجازه ازدواج دوم

۴- عدم استحقاق اجرت‌المثل و نحله از ناحیه زوجه

ضمانت اجرای تمکین نکردن مرد از زن

۱- طرح دعوای الزام به تمکین مرد

۲- درخواست طلاق از طرف زن

مواردی که زن می‌تواند تمکین نکند!

همانگونه که قانون زن را الزام به تمکین کرده‌ است و در مقابل عدم تمکین ضمانت اجراهایی قرار داده است اما در برخی موارد این اجازه را به زن داده است که تمکین نکند، این موارد عبارت‌اند از:

۱- استفاده زن باکره از حق حبس به این شرط که تمکین عام نکرده باشد

۲- درصورتی‌که زن با شوهر در یک منزل امنیت جانی نداشته باشد

۳- مرد دچار مریضی مقاربتی باشد

۴- چنانچه زن در دوره قاعدگی همان عادت ماهانه باشد

۵- تهیه نکردن منزل مناسب شأن زن

حق حبس: زن باکره می تواند تا زمانی که شوهر او تمام مهریه او را پرداخت نکرده است از شوهر خود تمکین نکند.

مشاوره تلفنی

آیا مرد میتواند مانع از خروج همسر شود؟

شاید خیلی از مردان گمان میکنند که وقتی زن از آنان تمکین میکند یعنی به طور مطلق مطیع امر او هستند و هر عملی که دلشان خواست میتوانند انجام دهند و هرگونه محدودیتی را اجرا کنند اما چنین چیزی از منظر قانون پذیرفته نیست.

حال با توجه به این موضوع سوال پیش می اید که آیا مرد میتواند مانع خروج همسر خود شود ؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت از لحاظ قانون، خروج زن از منزل در برخی از موارد مانند؛ رفع نیازهای عادی روحی و جسمی و به‌طورکلی به میزان متعارف مانعی ندارد و به طور کلی مرد نمیتواند مانع از خروج همسر از خانه شود و اگر نسبت به این موضوع اعتراضی دارد میتواند اقدام به طرح دعوی عدم تمکین نماید تا نفقه زوجه ساقط گردد و ضمانت اجراهای دیگری گریبان گیرش بشود.

ارکان دعاوی الزام به تمکین

در این دعوا دو رکن ضروری وجود دارد:

  1. رابطه زوجیت
  2. اثبات عدم تمکین

که هر کدام را جداگانه توضیح می‌دهیم.

اثبات رابطه زوجیت: درصورتی دعوای الزام به تمکین پذیرفته می‌شود که رابطه زوجیت بین زن و مرد ثابت شود.

 اثبات عدم تمکین: در مطلب قبلی تمکین را توضیح دهیم گفتیم که دارای تمکین عام و تمکین خاص می‌باشد که برای دعاوی الزام به تمکین اثبات این‌که زن یا مرد تمکین اعم از عام و خاص نکرده باشد ضروری می باشد؛ در این مورد وکیل تمکین در مشهد بسیار میتواند تاثیرگذار باشد.

رویه دادخواست الزام به تمکین (وکیل تمکین در مشهد)

برای دادن دادخواست الزام به تمکین به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست الزام به تمکین را ثبت میکنید و اقامه دعوی تمکین در دادگاه خانواده محل اقامت زن ثبت و پیگیری میشود؛ توجه داشته باشید با داشتن وکیل تمکین در مشهد این مراحل بسیار سریع تر انجام میشود.

ابتدا مرد اظهارنامه‌ای مبنی بر بازگشت زن به منزل و لزوم تمکین تنظیم کند و برای زن ارسال نماید سپس دادخواست الزام به تمکین را به دادگاه تقدیم کند.

در صورتی که رأی دادگاه مشهد به ضرر هرکدام باشد چه زن و چه مرد،میتوانند در مدت ۲۰ روز پس از ابلاغ رأی دادگاه به آن اعتراض و تجدید نظر خواهی کنند.

چنانچه رأی دادگاه مشهد به نفع مرد باشد و قطعیت پیدا کند، اجرای حکم الزام به تمکین باید از دادگاه بدوی درخواست شود.

مدارک درخواست الزام به تمکین عبارتند از :

  1. اصل سند ازواج
  2. شناسنامه و کارت ملی
  3. اجاره نامه یا سند ملک
  4. اظهارنامه دعوت همسر به ادامه زندگی مشترک
  5. استشهادیه که بیانگر ترک زن از منزل باشد

تنظیم لایحه دفاعیه تمکین

در تنظیم لایحه دفاعیه تمکین باید به شرایط خاصی توجه نمود که بعدا متضرر نشوید. فلذا هر یک از زوجین می توانند در صورتیکه طرف مقابل از ایفای تعهدات زناشویی خود اجتناب می ورزد، با تقدیم لایحه دفاعیه تمکین الزام وی را از محکمه خواستار شود. حال اگر شما قادر به تنظیم این لایحه دفاعیه نمی باشید، می توانید جهت تنظیم آن بروی عبارت ذیل کلیک نمایید.

«جهت تنظیم لاحه دفاعیه تمکین کلیک نمایید.»

کلام پایانی

تمکین وظیفه‌ای است که بعد از عقد زن و مرد، بین آن‌ها به وجود می‌آید و هرکدام ملزم به تمکین می باشد در غیر این صورت ضمانت اجرا یا همان مجازات دارد اما مواردی هم وجود دارد که زن تمکین نکند. برای این‌که زن و مرد را توانست در دادگاه، ملزم به تمکین کرد باید مدارکی را ارائه داد و اثبات کرد که داشتن یک وکیل خوب و توانا در مشهد ( وکیل تمکین در مشهد ) میتواند برای شما بسیار مفید باشد و از حق و حقوق شما دفاع کند که وکلای داپکده از این توانایی برخوردار میباشند و شما میتوانید مشکل خود را با آنان در میان بگذارید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *