داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

وکیل دیه در مشهد

وکیل دیه در مشهد + راه و روش های مطالبه دیه

بروزرسانی در:  29 بهمن 1402
دسته بندی: کیفری  دیه  مقالات  وکیل

وکیل دیه در مشهد میتواند نقش موثری در نتیجه گرفتن پرنده کیفری یا حقوقی شما برای دیه داشته باشد، از همین رو پیشنهاد داپکده به شما این است که قبل از هرگونه اقدامی از مشاوره رایگان تلفنی با کارشناسان داپکده بهره مند شوید تا درصورت لزوم به بهترین وکیل دیه ارجاع داده شوید، برای این منظور میتوانید اطلاعات تماس خود را از پایان مقاله برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بگیریم.

بسیاری از دوستان سوالات مختلفی در مورد دیه، محاسبه دیه و مبلغ دیه دارند از همین رو در این مطلب سعی شده تا در مورد چگونگی محاسبه دیه، محاسبه آنلاین دیه، دیه سال ۹۹، ارش، دیه اعضای بدن و … دیگر موارد مربوط به دیه بحث شود و به سوالات شما عزیزان پاسخ داده شود.

دیه

دیه یا همان خون بها که در واقع از قوانین اسلام نیز می باشد در تعریف فقهی یعنی پول یا مالی که به سبب کشتن انسان و یا نقص عضو به کسی که صدمه دیده است و یا بازماندگان او پرداخت می شود. در تعریف حقوقی دیه، یک نوع کیفر نقدی است که از مرتکب جرم به نفع مجنی علیه یا قائم مقام او گرفته می‌شود. نکته قابل توجه این است که دیه از طرف دادگاه (برای جنایت) تعیین شده است.

دیه سال ۹۹

دوستان توجه داشته باشید که مبلغ دیه کامل یک انسان در سال ۹۹ برای ماه های غیر حرام معادل ۳۳۰ میلیون تومان است و در ماه های حرام معادل ۴۴۰ میلیون تومان می باشد و دیه اعضا هم بر حسب این مبالغ محاسبه و پرداخت می گردد.

دیه سال 99

ارش یعنی چه؟

دوستان در این قسمت توجه داشته باشند که آرش در این جا یعنی خسارت وارد شده به اعضای بدن است که میزان و مقدار آن در قانون شرع تعیین نشده است. تعیین ارش ملاک و معیار هایی را دارا است که بر حسب این معیار های تعیین می شود.

این معیارها عبارتند از؛ نوع و کیفیت آسیب وارده بر فرد با در نظر گرفتن دیه و نظر کارشناس.

محاسبه دیه

در رابطه با محاسبه دیه باید توجه داشت که بین نوع صدمه و جنسیت و زمان و مکان جرم تفکیک قائل شد.

نوع صدمه: چنانچه آسیبی از طرف جانی متوجه فردی شود که منجر به مرگ او شود و حالتی که موجب مرگ او نشود یا به اعضا و منافع او آسیبی وارد شود و یا حتی جراحتی را در بدن قربانی به وجود آورد میزان دیه متفاوت خواهد بود.

جنسیت: اصولاً دیه قتل زن، نصف دیه مرد مسلمان است اما در اعضا زمانی که دیه زن در جنایات بر اعضا و منافع، کمتر از یک سوم دیه کامل باشد، دیه زن و مرد برابر است. اما زمانی که میزان دیه اعضا از یک سوم دیه کامل بیشتر شود، دیه زن به نصف دیه مرد کاهش می یابد. اما این خود نوعی تبعیض جنسیتی تلقی می گردد، از همین رو قانون گذار در راستای رفع این تبعیض تبصره ای وضع نموده که به موجب این تبصره در تمام جنایاتی که مجنی علیه مرد نیست ما به التفاوت دیه تا سقف دیه کامل مرد از صندوق تأمین خسارت های بدنی پرداخت می شود.

زمان و مکان ارتکاب جرم: از لحاظ حیطه زمانی و مکانی باید عنوان کرد که هرگاه اقدام مرتکب و فوت مجنی علیه هردو در ماه های حرام یا در محدوده حرم مکه مکرمه رخ داده باشد، جنایت چه عمدی باشد و چه غیر عمد، علاوه بر دیه نفس یک سوم به اصل دیه نیز اضافه می شود که اصطلاحاً به این حکم تغلیظ دیه می گویند‌. لازم به ذکر است که حکم تغلیظ فقط و فقط مخصوص قتل نفس است و در جنایات بر اعضا و منافع حتی اگر دیه کامل داشته باشند جاری نیست.

دیه و ارش سر و صورت

در رابطه با شرح این نوع دیه می بایست بین جراحات وارده شده قائل به تفکیک شد.

بدین صورت که اگر پوست بدون اینکه خون جاری شود ( خراش بردارد) که اصطلاحاً به آن حارصه می گویند، دیه اش یکصدم دیه کامل می باشد یعنی بر حسب دیه کامل در سال ۹۹ که ۳۳۰ میلیون تومان است ، دیه حارصه ۳میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می باشد.

توجه داشته باشید اگر جراحت سطحی باشد اما باعث بریدگی گوشت شود، چه خون جاری شده زیاد باشد یا کم که اصطلاحاً به این نوع جراحت دامیه میگویند، دیه آن دوصدم دیه کامل است که بر حسب دیه سال ۹۹، شش میلیون و ششصد هزار تومان می باشد.

در رابطه با جراحتی که موجب بریدگی عمیق گوشت شود ولی به پوست نازک روی استخوان نرسد که به آن متلاحمه می گویند، دیه متلاحمه سه صدم دیه کامل است که بر حسب دیه سال ۹۹، ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می باشد.

اگر جراحت به پوست نازک روی استخوان برسد که به آن سمحاق می‌گویند، دیه سمحاق چهارصدم دیه کامل است یعنی با توجه به دیه کامل در سال ۹۹ دیه سمحاق ۱۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می باشد.

مشاوره تلفنی

دیه موضحه در سال ۹۹ چقدر است؟

توجه کنید که اگر جراحت به قدری باشد که پوست نازک روی استخوان را کنار بزند و استخوان نمایان شود، به آن موضحه می گویند و دیه آن پنج صدم دیه کامل است و بر حسب دیه سال ۹۹، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد‌.

هاشمه چیست و دیه اش چقدر است؟

دوستان مدنظر باشد که اگر جنایتی موجب شکستگی استخوان شود هرچند که جراحتی ایجاد نشود به آن هاشمه میگویند و دیه آن ده صدم دیه کامل است یعنی با توجه به نرخ دیه در سال ۹۹، دیه هاشمه ۳۳ میلیون تومان می باشد.

دیه مُنَقَّله چقدر است؟

شاید سوال شود که مُنَقَّله چیست ! باید خدمت شما عرض کنم که مُنَقَّله به جنایتی می گویند که درمان آن جز با جابجا کردن استخوان میسر نمی باشد که دیه آن پانزده صدم دیه کامل است که با توجه به نرخ دیه سال ۹۹، دیه مُنَقَّله ۴۹ میلیون و پانصد هزار تومان می باشد.

مأمومه چیست و چقدر دیه دارد؟

جراحتی که بی موجب این، جراحت به کیسه مغز برسد مأمومه میگویند و یک سوم دیه کامل را در بر میگیرد که بر حسب دیه سال ۹۹، دیه مأمومه ۱۱۰ میلیون تومان می باشد.

دیه جراحات وارده به بدن چطور محاسبه می گردد؟

به طور کلی جراحات وارد شده به بدن به اندازه نصف دیه جراحات وارد شده به سر و صورت محاسبه می شود یعنی در مورد حارصه نیم صدم دیه کامل و دامیه یک صدم دیه کامل و متلاحمه ۵/۱ صدم دیه کامل و در مورد سمحاق دو صدم دیه کامل محاسبه می شود.

دیه اعضای بدن

از انواع دیه، دیه اعضای بدن است که در رابطه با محاسبه این نوع دیه باید توجه داشت که اگر شخصی عضوی از اعضای دیگری را که از آن عضو یک عدد در بدن وجود داشته باشد، میبایست دیه کامل را بپردازد اما اگر عضو از بین برده شده دارای جفت در بدن باشد و یکی از آن دو از بین رفته باشد، نصف دیه کامل را باید بپردازد.

وکیل دیه در مشهد درباره دیه شنوایی مطلبی را بیان میکند

دیه شنوایی چقدر است؟

توجه داشته باشید در این مورد لازم است که ابتدا به طور کلی به دیه منافع اعضا بپردازیم ، بدین صورت که مثلاً شنوایی منفعت عضو گوش است و اگر فرد مرتکب جنایتی بر دیگری شود و به موجب آن منفعت شنیدن توسط گوش را مختل کند یا به طور کلی برخی از حواس مجنی علیه را از بین ببرد باید دیه منافع آن عضو را بپردازد.
مطابق با قانون مجازات اسلامی دیه منافع شامل مواردی همچون دیه عقل، شنوایی، بینایی، بویایی، صوت و گویایی است.

آیا دیه به ارث می رسد یا خیر؟

برابر قانون مجازات اسلامی، دیه به ارث می رسد به عبارتی دیگر یعنی شخصی کشته شود و برابر قانون، ولی دم تقاضای دریافت دیه کند، این دیه به تمام وراث مقتول به جز بستگان مادری او به ارث می رسد و آن هم به همان شیوه که بقیه اموال متوفی بین وارث تقسیم می شود به ارث می رسد.

اگر قاتلین چند نفر باشند پرداخت کننده دیه چطور مشخص می شود؟

در رابطه با پاسخ به این سوال باید صراحتاً عرض کنم که وقتی چند نفر در قتلی دست داشته باشند همه افراد که در این جرم شریک باشند به نسبت سهم خود به طور مساوی در پرداخت دیه شریک هستند و باید پرداخت کنند.

چرا وکیل دیه در مشهد؟!

اصولاً وجود وکیل در همه پرونده ها مانند فرشته نجاتی است که به احقاق حق می پردازد و از پایمال شدن حق جلوگیری میکند. پرونده های دیه هم مانند دیگر پرونده نیازمند وجود یک فرد متخصص است تا که به امور دیه و راه کارهای قانونی مسلط باشد.

از طرفی یکی از مسائلی که دیه را به دنبال دارد ضرب جرح است و برای مطالبه دیه شما بایستی ضرب و جرح را اثبات کنید و با اثبات ضرب و جرح به دنبال آن محکوم می بایست دیه فرد متضرر را پرداخت نماید اما این روند پیچیدگی های خاصی دارد که کمک گرفتن از وکیل دیه در مشهد میتواند گره گشا باشد.

کلام پایانی

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از پرونده های کیفری ضرب و حرج می باشد و در پی آن بحث دیه مطرح می شود پس نیاز است که اطلاعاتی را در مورد دیه داشته باشیم از همین رو در این مقاله به جهت ارتقا اطلاعات در مورد دیه به بررسی این موضوع پرداخته شد. لازم به ذکر میباشد اگر همچنان شما سوالی دارید، میتوانید برای مشاوره با کارشناسان حقوقی داپکده ، اطلاعات تماس خود را از فرم زیر برای ما ارسال کنید تا با شما تماس بکیریم.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

در نوشتن لایحه به چه چیزهایی توجه کنیم؟

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 23 دی 1402

نمونه قرارداد کار – بررسی قرارداد استخدامی

دسته بندی: مقالات  قراردادها

بروزرسانی در: 29 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *