داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

چگونه می شود طلاق توافقی گرفت ؟

چگونه می شود طلاق توافقی گرفت ؟

بروزرسانی در:  16 مرداد 1402
دسته بندی: مقالات  خانواده

یکی از راه‌هایی که اخیراً بیشتر  برای گرفتن طلاق مورد انتخاب قرار گرفته‌است . بحث طلاق توافقی می‌باشد که هر دو طرف با انجام توافقاتی اقدام به گرفتن طلاق می‌نمایند .

که جالب است بدانید این نوع طلاق به ساده‌ترین نوع طلاق به‌علت مسالمت‌آمیز بودن و همچنین به‌دور از حواشی و اختلافات سایر پرونده‌های طلاق مانند طلاق یک‌طرفه می‌باشد.

در این مطلب می‌خواهیم به بررسی و این‌که چگونه می‌شود طلاق توافقی گرفت به توضیح بپردازیم.

طلاق توافقی چیست ؟!

زوجینی که قصد جدایی از یکدیگر را دارند به‌دنبال این هستند که بدون هیچ دغدغه‌ای از یکدیگر جدا شوند . بهترین راه‌حل برای آن‌ها طلاق توافقی می‌باشد . که در این روش زوجین در رابطه با حق و حقوقاتی از جمله مهریه، نفقه، اجرت‌المثل ایام زوجیت و حضانت فرزند به توافق می‌رسند . که مرسوم است در این طلاق زن بخشی از مهریه خود را و یا تمام آن را به شوهر خود در برابر درخواست طلاق بذل می‌نماید . هرچند که طلاق هایی از نوع توافقی هایی وجود داشته که زن مهریه خود را نیز به‌طور کامل دریافت نموده‌است.

چگونه می‌شود طلاق توافقی گرفت؟

برای پاسخ به این سوال که چگونه می شود طلاق توافقی گرفت ؟ همان‌طور که گفته شد برای طلاق توافقی باید زوجین با یکدیگر توافق داشته باشند و در این مراحل یکدیگر را یاری رساند، اما این طلاق خود نیز به دو روش قابل پیگیری و اقدام است.

اول از طریق این‌که زوجین با یکدیگر همکاری داشته باشند . هر دو در تمام مراحل در روند رسیدگی حضور پیدا کنند . اما در روش دوم شوهر وکالت در طلاق یا همان حق طلاق را به زن می‌دهد . تا خود او به دنبال کارای طلاق رفته و با گرفتن وکیل طلاق خود را ثبت نماید.

در ادامه به توضیح هر دو روش خواهیم پرداخت.

روش اول

شروع این روش از شرکت در جلسات مشاوره اجباری می‌باشد . که برای این امر زوجین ابتدائاً باید در سامانه تصمیم عضو شوند . بعد از آن مرکز مشاوره، تاریخ و ساعت حضور خود را انتخاب نموده و در وقت مقرر به آن مرکز مشاوره مراجعه کنند.

هرچند که در بعضی از شهرها مطابق با رویه جدید پرونده‌های طلاق توافقی را نیز به داوری می‌فرستند.

جلسات مشاوره خانواده برای طلاق توافقی ۵ جلسه و در بازه زمانی ۴۵ تا ۲ ماه طول خواهد کشید.

بعد از آنکه در جلسات مشاوره شرکت نمودند، مرکز مشاوره گواهی اصرار به طلاق آن‌ها را به یکی از دفاتر خدمات قضایی ارجاع می‌دهد . سپس زوجین باید به آن دفتر خدمات قضایی مراجعه نموده و دادخواست طلاق توافقی را تنظیم کنند . تا توسط آن دفتر به دادگاه خانواده صالح ارسال شود.

ناگفته نماند که توافقات زن و مرد باید برای قاضی مشخص شود . برای این امر بهتر است زوجین قبل‌از اقدام به طلاق در یکی از دفاتر اسناد رسمی توافقات خود را به ثبت رسمی برسانند . تا وجهه قانونی بهتری داشته باشد . علی‌رغم این موارد نیز می‌توانند در جلسه دادگاه توافقات خود را مبنی برحق و حقوقات اعلام نمایند.

بعد از شرکت در جلسات رسیدگی دادگاه،  قاضی پرونده طی حکمی گواهی عدم امکان سازش صادر می‌کند . زوجین ۳ ماه از تاریخ صدور این گواهی مهلت دارند تا آن را به یکی از دفاتر طلاق برده و طلاق خود را ثبت نمایند.

ناگفته نماند که در این مسیر به‌جز شرکت در جلسات مشاوره . هر یک از زوجین می‌توانند وکیلی برای خود اخذ کنند . تا در سایر مراحل و پروسه دادگاهی هدایت پرونده را به دست بگیرند . دیگر نیازی به حضور خود آن‌ها نیست و صد البته مزایایی از جمله کاهش پروسه زمانی و هزینه را خواهد داشت.

روش دوم

مطابق با قانون اختیار طلاق با مرد است . اما در روش دوم  مرد برای این‌که خود در هیچ‌یک از جلسات و مراحل این پرونده شرکت نکند . وکالت طلاق یا حق طلاق را از طریق تنظیم وکالت‌نامه در دفاتر اسناد رسمی به خانم می‌دهد و بدانید که این امر به‌معنای ساقط نمودن حق طلاق از خود نمی‌باشد . یعنی علی‌رغم این‌که اختیار طلاق را وکالتاً به همسر خود داده‌است . اما خود او نیز به‌صورت جداگانه می‌تواند اقدام به طلاق دادن همسر خود نماید.

موضوع دیگری که حائز اهمیت می‌باشد این است که معمولاً اعطای حق طلاق به خانم در قبال بذل مهریه صورت می‌گیرد و البته به‌صورت مطلق نیست.

در ادامه مانند روش قبل خانم می‌تواند . در جلسات مشاوره شرکت کند و بعد از اتمام جلسات مشاوره خانواده باید نسبت‌به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند . اما این امر بدون اخذ وکیل امکان‌پذیر نمی‌باشد  .چراکه حق طلاقی که خانم دارد درواقع وکالت سند رسمی است و به‌صورت مع‌الواسطه باید این وکالت را به وکیل دادگستری بدهد .

آن وکیل دادگستری که عملاً وکیل همسر او ( شوهرش ) محسوب می‌شود . در دادگاه به‌جای شوهر حاضر شده و طلاق خانم را بدهد، پس گرفتن طلاق در این روش بدون اخذ وکیل امکان‌پذیر نیست.

بقیه مراحل رسیدگی به طلاق از نوع توافقی در این روش همانند مراحل روش اول است . منتها همان‌طور که گفته شد به‌جای شوهر وکیل حضور دارد . اما در هنگام ثبت طلاق لازم است که خود شوهر در دفتر طلاق حضور داشته باشد.

چه مدارکی برای گرفتن طلاق توافقی لازم است ؟!

  • عکس
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه
  • سند ازدواج و یا رونوشت آن

طلاق توافقی چقدر زمان می‌برد و چقدر هزینه دارد؟

به‌طورکلی با جلسات مشاوره آن بازه زمانی حدوداً چهار تا شش ماه به طول خواهد انجامید . اما چنانچه در این مسیر وکیل خانواده و یا وکیل طلاق توافقی شما را یاری رساند و عهده پرونده را به دست داشته باشد این بازه زمانی به حداقل ممکن مانند یک ماه کاهش خواهد یافت.

در مورد هزینه‌های این طلاق، اعم از هزینه دادرسی و هزینه جلسات مشاوره و هزینه ثبت طلاق در دفترخانه  به‌طورکلی بین ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اما حق‌الوکاله‌ی وکیل برای طلاق توافقی امری است که بین وکیل و موکل به‌صورت توافقی تعیین می‌شود و برای این‌که بدانید حق‌الوکاله‌ی وکیل برای این طلاق چقدر است می‌توانید با کارشناسان ما ارتباط بگیرید تا برای شما این‌موضوع را توضیح دهند.

حضانت فرزندان در طلاق توافقی چگونه است؟!

با وجود این‌که در مطلبی جداگانه به موضوع حضانت فرزندان بطور کامل پرداخته‌ایم . اما مختصراً در رابطه با حضانت فرزند در طلاقاز نوع توافقی در این مطلب نیز می‌پردازیم.

در این طلاق حضانت و نگهداری فرزند تا هفت‌سالگی با مادر است . پسر یا دختر بودن فرزند نیز فرقی ندارد . اما بعد از هفت‌سالگی تا سن بلوغ حضانت با پدر خواهد بود و همان‌طور که می‌دانید سن بلوغ دختران پایان نه‌سالگی و سن بلوغ پسران پایان پانزده‌سالگی خواهد بود . ناگفته نماند که نفقه فرزندان چه حضانت با مادر باشد چه با پدر باشد درهرحال به‌عهده پدر است.

ذکر این نکته نیز لازم است که پس‌از پایان سن بلوغ فرزندان از حضانت خارج می‌شوند . تصمیم با خودشان است که پیش مادر زندگی کنند یا پیش پدر و در این‌جا هم در صورت وجود شرایط استحقاق نفقه به آنان ، پدر عهده‌دار پرداخت نفقه است.

دراین‌بین اگر طرفی که حضانت با اوست به جهتی صلاحیت نگهداری فرزندان را نداشته باشد و طرف دیگر آن را اثبات نماید،  حضانت از او سلب شده و به‌طرف مقابل سپرده می‌شود.

چنانچه هیچ‌یک از دو طرف صلاحیت نگهداری فرزندان را نداشته باشند . مثلاً اعتیاد به مواد مخدر داشته باشند و سایر مواردی این‌چنینی، فرزند به پرورشگاه و سازمان بهزیستی تحویل داده خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *