داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عفو 22 بهمن 1402

عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ اعلام شد!

بروزرسانی در:  18 بهمن 1402
دسته بندی: اخبار

عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب و عید مبعث اعلام شد و رهبری به عفو یا بخشش تعدادی از محکومان و متهمان موافقت نمودند. فلذا در ادامه مطلب به توضیحات بیشتر این مقوله می پردازیم.

عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

هر ساله به تقاضای رئیس قوه قضائیه، رهبری با عفو عمومی یا موردی بسیاری از متهمان و محکومان موافقت می نمایند، فلذاسرانجام در مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید مبعث و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات دو هزار و هشتصد و بیست و هفت تن (۲۸۲۷) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. فلذا همانطور که انتظار می رفت عفو ۲۲ بهمن با تواجه به وسوابق گذشته موردی اعلام شد.

انواع عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

عفو در لغت به معنای گذشت، بخشش، چشم پوشی کردن است و در اصطلاح حقوقی عفو به منظور سقوط مجازات توسط رئیس قوه مقننه با توافق رهبری بر محکومان و متهمان جرایم گوناگون اعمال می شود. به طور کلی عفوی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام می شود یا عفو عمومی است یا عفو موردی، لذا هر کدام از این عفوها دارای شرایط خاص خود می باشند که در ادامه به توضیحات بیشتر این عفو می پردازیم.

عفو عمومی ۲۲ بهمن

معمولا همه ی متهمان و محکومان خواستار اعلام شدن عفو عمومی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی می باشند، زیرا هنگامی که عفو عمومی توسط رهبری اعلام می شود، این عفو مشمول همه زندانیان با توجه به شرایط اعلام شده می شود. به موجب عفو عمومی که به موجب قانون در جرائم تعزیری اعطاء می شود، تعقیب و دادرسی متوقف می شود و در صورتیکه شخص محکوم شده باشد یا در زندان در حال تحمل حبس خود باشد، اجرای مجازات متوقف و آثار محکومیت زایل می شود به نحوی که اگر در حبس باشد، آزاد می شود.

شایان ذکر است، عفو سال گذشته که به مناسبت ۲۲ بهمن توسط رهبری اعلام شد، عفو عمومی بود و مشمول حال بسیاری از متهمان و محکومان قرار گرفت، فلذا جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید بروی «عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۱» کلیک نمایید.

عفو موردی ۲۲ بهمن

عفو موردی ۲۲ بهمن بر خلاف عفو عمومی مشمول حال همه زندانیان نمی گردد و معمولا در اعیاد و مناسب های خاصی با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و تائید رهبری انجام می شود، لذا اگر زندانیان درخواست عفو خود را به کمیسیون عفو و بخشودگی اعلام کرده باشند، در صورتیکه واجد شرایط تعلق گرفتن عفو باشند، این عفو به آن ها تعلق می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه در چه مواعدی عفو خصوصی بیشتر اعلام می شود، می توانید بروی «مناسبت های عفو» کلیک نمایید.

عفو 22 بهمن 1400 اعلام شد !

شرایط تعلق گرفتن عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲

با توجه به آنکه عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ به صورت موردی اعلام شد است، اما معمولا و با توجه به سوابق عفو های اعلام شده اگر مرتکب هر یک از جرایم ذیل شده باشید، عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ به شما تعلق نمی گیرد. فلذا در صورتیکه مرتکب جرایم ذیل نشده باشید عفو ۲۲ بهمن مشمول حال شما می شود.

  • خرید، فروش، توزیع و قاچاق سلاح گرم و مهمات جنگی
  • جرم سرقت و راهزنی
  • جرایم مربوط به مواد مخدر و روانگردان به صورت مسلحانه یا عمده ( تریاک و مشتقات آن بیش از یکصد کیلوگرم و هروئین و مواد روانگردان و مشتقات آن بیش از دو کیلوگرم)
  • اختلاس و ارتشاء
  • اسید پاشی
  • دایر کردن مراکز فساد و فحشا
  • جاسوسی
  • جعل اسکناس و ضرب سکه تقلبی
  • جرایم مستوجب مجازات حدی
  • جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی درجه سه و بالاتر
  • قاچاق مشروبات الکلی
  • قاچاق کالا و ارز سازمان یافته، حرفه ای و عمده

لایحه درخواست عفو

اگر عفو عمومی فوق به شما تعلق نگرفته است و قادر به نگارش لایحه درخواست عفو نمی باشید، می توانید بروی تصویر ذیل کلیک نمایید و لایحه درخواست عفو را به صورت آماده دریافت نمایید. شایان ذکر است در صورتیکه می خواهید این لایحه با توجه به شرایط شما تنظیم و سفارش سازی می شود، می توانید در هنگام دانلود این لایحه، گزینه تنظیم اختصاصی را ثبت نمایید تا لایحه برای شما و متناسب با اوضاع و احوال شما تنظیم شود.

سوالات پرتکرار

در ادامه مطلب به بیشترین سوالاتی که توسط اشخاص در خصوص عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ از کارشناسان داپکده پرسیده می شود، می پردازیم تا اگر شما نیز چنین پرسشی در ذهن داشته باشید، پاسخ آن را داده باشیم. همچنین در صورتیکه سوالی ذهن شما را درگیر کرده است که پاسخ آن را در این مطلب پیدا نکردید، می توانید سوال خود را در قسمت دیدگاه ها مطرح نموده تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ دیدگاه شما را بدهند.

نحوه درخواست عفو موردی چگونه می باشد؟

برای درخواست عفو موردی ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ اگر زندانی در استان های تهران، خراسان رضوی و گلستان باشد، باید درخواست عفو خود را از طریق سامانه ثنا ثبت نماید، ولیکن اگر زندانی به غیر از این استان ها بود، باید درخواست عفو خود را تقدیم مددکاری زندان یا اجرای احکام نماید.

پذیرش عفو زندانی دارای چه شرایطی می باشد؟

درخواست عفو زندانی، به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال می شود و در صورتی که کمیسیون عفو و بخشودگی، زندانی را واجد دریافت عفو بداند، اسم او را در لیست ارسال می نماید، تا به تایید رهبری برسد.

نحوه تعلق گرفتن عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ چگونه می باشد؟

ابتدا لیست اسامی که رهبری با عفو آن ها موافقت کرده اند برای زندان ها ارسال می شود و در زندان اسامی توسط زندان بان قرائت می شود، لذا اگر اسم شما در لیست اعلامی باشد، مشمول دریافت عفو شده است و اگر هنگام قرائت لیست، اسم شما اعلام نشود، بیانگر آن است که عفو رهبری مشمول حال شما نشده است.

با تعلق گرفتن عفو ۲۲ بهمن زندانی از پرداخت دیه یا خسارت معاف می شود؟

خیر، زیرا به استناد ماده ۹۸ قانون مجازات اسلامی، عفو همه آثار محکومیت را منتفی می کند لکن تاثیری در پرداخت دیه و جبران خسارت زیاندیده ندارد.

عفو ۲۲ بهمن با عفو مشروط چه تفاوتی دارد؟

ما در قانون به غیر از عفو موردی یا عمومی که در خصوص مناسبت ۲۲ بهمن یا سایر مناسبت ها اعلام می شود، عفو دیگری نداریم و اصطلاحی تحت عنوان عفو مشروط وجود ندارد و بعضا اشخاص آزادی مشروط را با عفو مشروط اشتباه تلقی می کنند.

به این مطلب امتیاز دهید
4.3/5 - (26 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

7 پاسخ

  1. سلام ببخشید من داداشم جرمش ۵ گرم مواد هست از برج ۵ تا الان مرتب زندانه یبار نصفش عفو خورده عید غدیر الان یکسالو ده ماه داره بنظرتون باتوجه به این شرایط ک گفتین عقو بهش خورده یانه الانم مرتب شیش ماهه زندانه..ممنون میشم جواب بدین

  2. باسلام
    زندانی که برای یک گرم نیم موادشیشه که ۲سال۶ماه حبسه دارد ازین حبس ۳ماه اش را زندان بوده اما شاکی خصوصی دارد اما رضایت آن را گرفته ممکن هست عف ۲۲بهمن بهش تعلق بگیرد .

  3. سلام. من برادرم به جرم مشارکت در آدم ربایی بوده ۳ سال حبس دادن رضایت شاکی هم در پرونده هست والان هم ۴ ماه هست که در زندانه

  4. سلام. من برادرم به جرم مشارکت در آدم ربایی بوده ۳ سال حبس دادن رضایت شاکی هم در پرونده هست والان هم ۴ ماه هست که در زندانه خواستم بدونم عفو ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ تعلق گرفته

  5. سلام اگر درخواست عفو داده باشند و به ایشان عفو تعلق گرفته باشد، اسم ایشان توسط زندانبان قرائت می شود، اگر اسم ایشان در لیست قرائت شده بود، به منزله پذیرش عفو ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *