داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عفو عید غدیر 1402

عفو عید غدیر ۱۴۰۲ اعلام می شود؟!

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: اخبار

عفو عید غدیر ۱۴۰۲ را رهبری به دلیل آنکه عید غدیر یکی از بزرگترین اعیاد شیعیان و مصادف با روز هجدهم ذی ‌الحجه می باشد، با عفو و بخشش تعدادی از محکومان در حبس و متهمان موافقت می نمایند. در این عید پیامبر اکرم (ص) به دستور خدا امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد، فلذا در ادامه مطلب به توضیحات بیشتر در خصوص این عفو می پردازیم.

عفو عید غدیر ۱۴۰۲

هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به مناسبت عید غدیر با عفو محکومان و متهمان موافقت می نمایند، فلذا با توجه به آنکه هنوز موعد این عفو فرا نرسیده است، نمی توان اعلام کرد، این عفو مشمول حال چه کسانی شده است. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد، زیرا به محض آنکه عفو عید غدیر ۱۴۰۲ از جانب رهبری اعلام شود، این صفحه بروز رسانی خواهد شد.

تعداد مشمولین عفو عید غدیر ۱۴۰۲

با توجه به آنکه عفو عید غدیر ۱۴۰۲ توسط رهبری اعلام نشده است، نمی توان گفت که این عفو مشمول حال چه دسته و تعداد از محکومان و متهمان شده است، فلذا به نظر می رسید با توجه به سوابق سال های گذشته، این عفو بر خلاف انتظار عفو موردی اعلام شود و مشمول حال بعضی از محکومان و متهمان گردد.

عفو 22 بهمن 1400 اعلام شد !

انواع عفو عید غدیر ۱۴۰۲

رهبر معظم انقلاب اسلامی به طور کلی یا عفو عمومی یا عفو موردی اعلام می نمایند و اکثر محکومان و متهمان خواستار اعلام شدن عو عمومی توسط رهبری می باشند، زیرا به دلیل آنکه این عفو دارای مزایا خاص خود می باشد، که در ادامه به توضیحات بیشتر در این خصوص می پردازیم.

عفو موردی

اگر رهبری معظم انقلاب اسلامی به مناسب عفو عید غدیر ۱۴۰۲ را موردی اعلام نماید، این عفو با توجه پیشنهاد ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری انجام می گیرد و مشمول حال تمام محکومان نمی گردد، بلکه تعدادی از محکومان و متهمان را در بر می گیرد. به همین سبب این عفو مورد انتظار محکومان و متهمان نمی باشد.

لایحه درخواست عفو موردی

برای آنکه لایحه درخواست عفو شما مورد قبول واقع گردد، مستلزم تنظیم لایحه توسط وکیل مجرب و با تجربه است. فلذا چنانچه قادر به نگارش لایحه درخواست عفو نمی باشید، می توانید این لایحه را به صورت آماده که توسط وکلای داپکده تنظیم شده است، دانلود نمایید.

عفو عمومی

این عفو، با پیشنهاد و شرایطی که توسط ریاست قوه قضاییه و تایید رهبری صورت می گیرد، انجام می گردد و مشمول حال تمامی محکومان با شرایط اعلام شده می گردد و دیگر نیازی نمی باشد، زندانی درخواست عفو دهد. به سبب این عفو گاهی اوقات تمام یا بخشی از جزای نقدی یا حبس محکومان بخشیده می شود. فلذا عفو عمومی برخلاف عفو موردی به تعداد محدودی از محکومان و متهمان تعلق نمی گیرد.

مقایسه عفو عید غدیر ۱۴۰۲ با سال گذشته

در سال گذشته، رهبر معظم انقلاب اسلامی، به ‌مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم، با عفو یا تخفیف مجازات دو هزار و دویست و هفتاد و دو تن (۲۲۷۲) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. فلذا احتمال می رود امسال نیز همانند روال سال های گذشته، عفو عید غدیر ۱۴۰۲ نیز عفو موردی باشد.

سوالات پرتکرار

نحوه درخواست عفو موردی چگونه است؟

اگر در استان های خراسان رضوی، تهران، گلستان زندانی می باشید، باید درخواست خود را از طریق سامانه ثنا ثبت نمایید، ولیکن اگر در سایر استان ها زندانی هستید ، بایستی درخواست عفو خود را به مددکاری زندان یا اجرای احکام تقدیم نمایید، در نهایت این نهادها درخواست عفو شما را به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال می نمایند، و در صورتی که کمیسیون شرایط زندانی را شامل دریافت عفو بداند، در لیست اسامی که مشمول دریافت عفو می باشند، اسم شما درج می شود.

از کجا بدانیم، درخواست عفو موردی عید غدیر مورد پذیرش قرار گرفته است یا خیر؟

برای آنکه بدانید عفو عید غدیر ۱۴۰۲ رهبری به شما تعلق گرفته است، باید تا اعلام عفو از سوی رهبری منتظر بمانید، لذا پس از موافق رهبری، لیست اسامی افراد واجد شرایط دریافت عفو، به زندان ها ارسال می شود، و در زندان اسامی افراد را واجد شرایط را اعلام می نمایند. حال اگر هنگام قرائت اسامی، اسم شما نیز گفته شد، بدین معنا می باشد، که درخواست عفو شما مورد تایید قرار گرفته است، ولیکن در صورتیکه اسم شما هنگام اعلام، قرائت نشود، عفو شما مورد پذیرش قرار نگرفته است.

اینستاگرام داپکده

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (3 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

6 پاسخ

  1. عفو موردی به درد کسی دعوا نمیشه زندان‌ها پرشده از زندانی بی گناه که همه آنها حبس شش ماه داده شده خدا کنه به برکت عید غدیر و عید قربان شامل حال عزیزان بشه آزاد بشن برگردن به آغوش خانوادهاشون

  2. با سلام و خسته نباشید دیگه باید از عفو رهبری واسه عید غدیر نا امید بشیم؟ به چه مناسبت دیگه ای ممکنه عفو اعلام کنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *