داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: مهاجرت  طلاق
فهرست مطلب پنهان
1. طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور

طلاق ایرانیان خارج از کشور، دارای یکسری شرایطی می‌باشد در این خصوص اگر طلاق از نوع توافقی باشد، رویه جدا شدن زوجین در خارج از کشور بسیار ساده است ولیکن درصورتی‌ که طلاق از نوع یک‌ طرفه باشد و یکی از طرفین رضایت در این خصوص نداشته باشد، درخواست طلاق با پیچیدگی و مشکل‌های خاص خود را دارد.

اگر زوجین هر دو مقیم خارج از کشور باشند، تکلیف چیست؟

 طبق ماده ۶ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران قوانین مربوط به احوال شخصیه از قبیل نکاح، طلاق و اهلیت اشخاص در مورد کلیه اتباع ایران ولو اینکه مقیم خارج باشند،مجری خواهدبود، لذا بایستی اگر حتی زوجین در کشور متبوعه طلاق گرفته باشند، بایستی به تایید مقامات ایرانی از جمله، کنسول گری و علاوه بر آن در نهایت به تایید وزارت امور خارجه برسد تا طلاق آنها ثبت گردد.

پس از دادخواست طلاق در محاکم محل زندگی و اخذ حکم طلاق از سوی دادگاه مربوطه می توانند به یکی از مراکز اسلامی واقع در کشور محل اقامت صیغه طلاق را جاری کنند. سپس باید این طلاق را به تایید یکی از مقامات ایرانی در آن کشور برسانند. مقامات ایرانی شامل سفارت ایران، دفتر حفاظت از منافع و یا کنسولگری ایران در آن کشور است و در نهایت پس از تائید مقامات ایرانی، تائید وزارت امور خارجه نیز مورد نیاز است.

طلاق توافقی ایرانیان خارج از کشور

اگر ایرانیان خارج از کشور، توافقی بر طلاق داشته باشند و بخواهند وکیل در ایران برای خود اخذ نمایند ابتاد بایستی وکالتنامه وکیل را با توجه به حدود و اختیارات آن در سامانه میخک ( سامانه موبوط به امورات کنسولگری ایرانیان ) یا سامانه ثنا تنظیم نمایند، در صورتی که طلاق زوجین از نوع توافقی باشد و هر دو وکیل اخذ کنند، دیگر برای ادامه پروسه طلاق نیازی به زوج نمی باشد و بلکه دو کیل با همکاری یکدگیر می توانند این پروسه را انجام دهند.

وظایف وکیل:

مراحل حقوقی طلاق توافقی را در ایران دنبال میکنند و در نهایت پس از اخذ حکم طلاق، آن را به صورت رسمی در دفترخانه ها ثبت میکنند و در اتمام، مدارک مربوطه به طلاق را برای زوج می فرستند و یا به تایید وزرات امور خارجه می رسانند تا به سفارت اطلاع دهد.

طلاق یک طرفه ایرانیان خارج از کشور

طلاق یک طرفه که طرفین در خصوص آن با یکیدیگر توافقی ندارند، باعث طولانی شدن مدت پروسه طلاق و پیچیده شدن آن می شوند، لذا اگر هر یک از زوجین درخواست طلاق در کشور خارجه را بدهد و حکم نیز صادر شود باید این نکته را مد نظر قرار داد، اگر حکم صادره در ایران معتبر باشد ( شرایط عرف و شرع ایران رعایت شده باشد )، میتوان آن را به عنوان یک مدرک مثبت در خصوص چروسه طلاق در نظر گرفت.

اگر حکم صادره طلاق از کشور خارجه، دارای اعتبار نباشد، تکیلف چیست؟

به علت آنکه پذیرش حکم صادره طلاق از کشور خارجه، در دادگاه های ایران الزامیتی ندارد، لذا در صورتی که حکم طلاقکشور خارجه در ایران دارای اعتبار نباشد، نمی توان به آن حکم استناد نمود.

اگر زوجه خواستار طلاق باشد، ولیکن زوج با طلاق موافقت نکند، تکلیف چیست؟

ابتدا باید زوجه وکالت‌نامه طلاق را آماده کند و برای وکیل خود در ایران از طریق سامانه مخیک یا ثنا تنظیم نمایند، و وکیل زوجه باید مدارک مورد نیاز برای ثبت طلاق ( یکی از شروط ۱۲ گانه طلاق باشد ) را به دادگاه خانواده تقدیم نماید، و درخواست طلاق نماید.

اگر زوجه خارج از کشور وکالت در طلاق داشته باشد، آیا وکالت آن دارای اعتبار است؟

بله، ولیک برای انجام پروسه بدون آنکه به کشور برگردد، باید به دو وکیل در ایران وکالت بدهد، یک وکیل از جانب مرد و یک وکیل از جانب زوجه برای انجام پروسه ی طلاق الزامی می باشد.

اگر زوج خواستار طلاق باشد، ولیکن زوجه با طلاق موافقت نکند، تکلیف چیست؟

در وهله اول، تنظیم یک وکالتنامه برای یک ویکل در ایران می باشد، تا پروسه طلاق یک طرفه را از جانب زوج انجام دهد.

طلاق غیابی خارج از کشور

درصورتی‌که یکی از زوجین برای طلاق اقدام کند و همسر وی در هیچ ‌یک از مراحل پرونده حاضر نشوید و اقدام خاصی انجام ندهد طلاق یک‌طرفه به‌صورت خودبه‌خود به طلاق غیابی تغییر وضعیت پیدا می‌کند و پس از استعلام‌، از مفقود بودن خوانده اطمینان حاصل شد، اماکن صدور رای طلاق غیابی امکان پذیر می باشد.

و امکان صدور رای طلاق غیابی وجود داشته باشد طلاق غیابی خارج از کشور به تقاضای زوج مطابق با قانون خانواده ایران حق طلاق با مرد است لذا در صورتی ک زن خارج از ایران و همسرش مقیم ایران باشد زوج می‌تواند می‌تواند از کشور محل اقامت خود برای یکی از بستگان و یا وکیل طلاق مدارک لازم را ارسال کند و از این راه دادخواست طلاق را ثبت نماید.

مراحل ثبت طلاق ایرانیان خارج از کشور

 زوجین یا بایستی با یکدیگر یه به صورت جداگانه به سفارت محل اقامت خود مراجعه نمایند، و زوجه باید مدت عده ان به اتمام رسیده باشد و همچنین گواه شرعی طلاق از یکی از مراکز ایران که دارای تایید می باشد صادر شده باشد، را تقدیم سفارت نمایند و یا آنکه وکلای آنان مدارک مربوطه طلاق آنان را به سفارت ارسال نمایند، تا طلاق آنان ثبت گردد.

سوالات مطرحه در خصوص طلاق ایرانیان خارج از کشور

آیا نیازی به آزمایش عدم بارداری در خصوص طلاق خارج از ایران می باشد؟

بله، زوجه باید به یکی از مراکز ازمایشگاهی محل اقامت خود مراجه نماید و نتیجه آن را برای اثبات طلاق خود به وکیل خود در ایران ارسال نماید.

آیا میتوان برای انجام پروسه طلاق ایرانیان خارج از کشور به اقوام وکالت داد؟

بله، امکان ادامه پروسه طلاق بواسطه ی یکی از اقواتم درجه یک خود، میسر می باشد.

اگر یکی از زوجین خارج از کشور، تقاضای طلاق خارج از کشور نماید، تکیف چیست؟

بایستی بنا به تقاضای هر یک از زوجین، در دادگاه کشور متبوعه حاضر شد.

آیا دادگاه های ایران باید، حکم طلاق دادگاه های خارجی را بپذیرند؟

خیر، زیرا مطابق با ماده ۶ قانون مدنی برای ثبت طلاق، باید از طریق دادگاه های کشور ایران اقدام نمود و تنها حکم طلاق صادره از کشور خارجه را به عنوان یک ادله مثبت در طلاق میتوان در نظر گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403