داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست

جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست

بروزرسانی در:  9 آبان 1402
دسته بندی: اخبار  قوانین

هنگامی که سرپرست خانواده فوت می کند، دولت واریز یارانه را به حساب شخص متوفی قطع می کند، لذا اگر شما تحت سرپرست خانوده باشید، دیگر به شما یارانه تعلق نخواهد گرفت، به همین دلیل باید درخواست خود را مبنی بر جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست، ثبت نمایید، تا پس از بررسی مدارک، یارانه به حساب شخصی شما واریز شود.

جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست

در کشور جمهوری اسلامی ایران، دولت ماهانه مبلغی را تحت عنوان یارانه به حساب سرپرست خانواده واریز می نماید، و این واریزی معمولا در اواخر هر ماه انجام می شود، ولیکن اگر سرپرست خانواده فوت نماید، دیگر دولت از واریز کردن یارانه به حساب شخص متوفی خودداری می نماید، تا دیگر افراد خانواده وضعیت خود را مشخص نماید.

لذا در صورتیکه افراد خانواده بالغ باشند، خود شخص می تواند، درخواست، جدا سازی یارانه بعد از فوت سرپرست را ثبت نماید، ولیکن در صورتیکه شخص نابالغ باشد، برای ثبت درخواست جدا سازی یارانه بعد از فوت سرپرست، باید یک سرپرست جدید معرفی نماید، تا یارانه وی به حساب او واریز گردد.

مرجع ثبت درخواست جداسازی

پس از آنکه سرپرست خانواده فوت نمود، برای تعلق گرفتن مجدد یارانه به شما، باید به دفاتر خدمات الکترونیکی یا پلیس +۱۰ مراجعه نمایید، و درخواست خود را مبنی بر جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست ثبت نمایید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست جداسازی

پس از مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ برای ثبت درخواست، جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست به مدارک زیر نیازمند می باشد:

  • الف. اصل مدارک هویتی اعم از، شناسنامه و کارت ملی
  • ب. کپی مدارک هوینی اعم از، شناسامه و کارت ملی
  • ج. اصل کارت ملی سرپرست قبلی (متوفی)
  • د. اصل شناسنامه سرپرست قبلی (متوفی)
  • و. گواهی فوت سرپرست قبلی (متوفی)

سوالات پرتکرار

سرپرست خانواده چه کسی است؟

در ابتدا سرپرست تمامی خانوار پدر است، اما هنگامی که پدر فوت نماید، سرپرست بعدی خانواده، مادر می باشد، آن هم مشروط بر آنکه در قید حیات باشد.

اگر فرد دارای سرپرست نباشد، و یارانه او قطع شده باشد، تکلیف چیست؟

در این مواقع یارانه افراد به طور موقت قطع می شود و باید با مدارکی اعم از، کارت ملی و شناسنامه به همراه کپی این دو مدرک به علاوه کارت ملی و شناسنامه سرپرست قبلی به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه نمایند.

اگر هر دو سرپرست خانواده، پدر و مادر فوت کرده باشند، تکلیف چیست؟

در ان حالت، اگر فرد دارای برادر یا خواهر بزرگتر باشد، می تواند درخواست خود را مبنی بر جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست ثبت نماید، و دولت بعد از بررسی های لازم، در صورتیکه برادر یا خواهر بزرگتر دارای صلاحیت باشند، یارانه را به حساب آن ها واریز می نماید.

آیا جدا سازی یارانه بعد از ازدواج نیز امکان پذیر می باشد؟

بله، شما با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ و با داشتن مدارک هویتی خود به همراه دفترچه عقد خود، می توانید اقدام به جداسازی یارانه بعد از ازدواج نمایید، لذا در صورتیکه تمایل دارید، اطلاعات بیشتری دراین زمینه کسب نمایید، بروی جداسازی یارانه در صورت ازدواج کلیک نمایید.

آیا جداسازی یارانه بعد از طلاق نیز امکان پذیر می باشد؟

بله، برای کسب اطلاعات بیتشر بر روی، جداسازی یارانه بعد از طلاق کلیک نمایید.

کلام پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح داده شد، شما میتوانید، در صورتیکه هریک از شرایط فوق برای شما رخ داده است، اقدام به جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست نمایید. لذا هدف از نگارش این مقاله، کسب آگاهی و پاسخ به برخی از سوالات رایج شما در زمینه جداسازی یارانه بعد از فوت سرپرست بود، حال با توجه به مطالب گفته شده، در صورتیکه نیاز به طرح سوال دارید، می توانید از طریق کادر زیر سوال خود را مطرح نمایید، و کارشناسان داپکده پس از مشاهده، پاسخ سوال شما را می دهند.

به این مطلب امتیاز دهید
3.6/5 - (19 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403