داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

نحوه درخواست طلاق توافقی

نحوه درخواست طلاق توافقی

بروزرسانی در:  21 آبان 1402

نحوه درخواست طلاق توافقی توسط مرد یا زن در کلی فرقی نمی کند، بلکه هر دو پرسه همانند می باشد، فلذا در ادامه به توضیحات بیشتر این مبحث می پردازیم.

نحوه درخواست طلاق توافقی

پس از آنکه زوجین دیگر تمایلی به ادامه زندگی مشترکی نداشته باشند، می توانند بواسطه طلاق توافقی به این رابطه زناشویی خود پایان دهند. فلذا اگر می خواهید در مدت زمان کمتری از همسر خود طلاق بگیرد بهتر است به صورت توافقی اقدام به این امر نمایید، لذا در ادامه به مراحل و نحوه درخواست طلاق توافقی می پردازیم.

ثبت نام در سامانه تصمیم طلاق

در وهله اول باید از طریق سامانه تصمیم به نشانی zaman.behzisti.net  اقدام به ثبت نام اطلاعات خود و همسرتان نمایید و در صفحه جدیدی که برای شما نمایش داده می شود باید نوع طلاق خود را که توافقی می باشد انتخاب نمایید، سپس بعد از انتخاب طلاق توافقی و تکمیل سایر اطلاعات اعم از مکان سکونت خود و همسرتان، سامانه تصمیم به شما یک کد پیگیری می دهد که در آن نشانی، تاریخ و ساعت جلسات مراکز مشاوره درج شده است.

حضور در جلسات مشاوره طلاق

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه تصمیم باید هر دو طرف یا یکی از زوجین در جلسات مراکز مشاوره شرکت نمایند و حضور در ۵ جلسه از جلسات این مراکز برای دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق الزامی می باشد.

توافقنامه طلاق توافقی

قبل از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی زوجین باید نسبت به حقوق مالی و غیر مالی خود توافق نمایند و آن را در برگه ای قید کنند و آن برگه را امضاء نمایند تا دیگر ابهامی در این خصوص فی مابین زوجین باقی نمایند. (در توافقنامه های طلاق توافقی، وضعیت حقوق مالی زوجه اعم از مهریه، نفقه، جهیزیه، حضانت فرزندان و … و برای زوج وضعیت حضانت فرزندان و جهیزیه تعیین می شود)

مراجعه به دفاتر خدمات قضایی

بعد از دریافت گواهی عدم انصراف از اطلاق از مرکز مشاوره و نامه عدم بارداری زوجه به همراه توافقنامه طلاق توافقی خود باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایند تا نسبت به ثبت و تنظیم دادخواست طلاق توافقی اقدام نمایند. دقت داشته باشید، که در هنگام تنظیم دادخواست خود توافقنامه را پیوست دادخواست نمایید یا اگر توافقنامه فی مابین خودتان تنظیم نکرده اید در متن دادخواست تمامی حقوق مالی و غیر مالی خودتان را در آن مشخص نمایید.

هدف از مشخص بودن وضعیت مالی زوجین در متن دادخواست این می باشد که مشکلی برای زوج در آینده ایجاد نگردد.

شرکت در جلسات دادگاه

حال در اتمام از طریق سامانه ثنا ابلاغیه ای برای شما ارسال می شود که در متن آن ابلاغیه تاریخ، ساعت و دادگاه بررسی کننده دادخواست طلاق شما را مشخص کرده است، فلذا بعد از حضور در جلسات دادگاه در صورتیکه قاضی تشخیص دهد زوجین تمایلی به ادامه زندگی ندارند و با توجه به آنکه طلاق توافقی می باشد، قاضی گواهی عدم سازش را صادر می نماید.

 مراجعه به محضر رسمی ازدواج و طلاق

  • پس از دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه سه ماه فرصت دارید تا به محضر رسمی ازدواج و طلاق به همراه مدارک ذیل مراجعه نمایید تا واقعه طلاق خود را ثبت نمایید.
  • دفترچه ازدواج یا رونوشتی از آن
  • اصل و کپی مدارک و هویتی زوجین
  • نامه عدم بارداری
  • گواهی عدم سازش (دادنامه طلاق)

سوالات پرتکرار درباره نحوه درخواست طلاق توافقی

آیا در طلاق توافقی زوجه باید مهریه یا سایر حقوق مالی خود را به زوج ببخشد؟

خیر، همانطور که از نامه این طلاق پیداست، حقوق مالی زوجه اعم از مهریه و … باید مشخص گردد، فلذا در طلاق توافقی زوجه با توافق زوج می تواند، هم مهریه خود را به صورت کامل دریافت نماید یا آنکه بخشی از مهریه خود را دریافت نماید و مابقی مهر خود را به زوج بذل نماید یا آنکه تمام مهریه به همراه سایر حقوق مالی خودش را به زوج بذل نماید.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

در نوشتن لایحه به چه چیزهایی توجه کنیم؟

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 23 دی 1402

نمونه قرارداد کار – بررسی قرارداد استخدامی

دسته بندی: مقالات  قراردادها

بروزرسانی در: 29 فروردین 1403

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *