داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

طلاق اتباع خارجی در ایران

طلاق اتباع خارجی در ایران

بروزرسانی در:  1 دی 1401
دسته بندی: حقوقی

طلاق اتباع خارجی در ایران یکی از موضوعاتی است که با افزایش مهاجرت اتباع خارجی به خصوص کشور های همسایه توجه قانونگذاران را به خود جلب کرده است و برای حفظ حقوق این افراد مقرراتی را در نظر گرفته است، لذا ما در این مقاله قصد داریم به توضیح طلاق اتباع خارجی در ایرن بپردازیم.

طلاق اتباع خارجی در ایران 

همان طور که گفته شد ازدواج و طلاق اتباع خارجی در ایران یکی از مسائلی است که قانونگذار قوانین و مقرراتی را برای آن پیش بینی کرده است که موجب حفظ حقوق اتباع شود، لکن این قوانین بسته به قوانین کشور متبوع شخص، معاهدات، توافقات و .. کشور ایران با سایر کشور ها متفاوت است، ولیکن به طور کلی بر اساس ماده ۷ قانون مدنی رسیدگی به موضوعات و مباحثی از قبیل ازدواج، طلاق، ارث ، مسائل خانواده و… تمام اشخاصی که داری تابعیت خارجی هستند و در ایران زندگی میکنند مطابق قوانین کشور متبوع خود صورت می گیرد.

به عنوان مثال زوجینی که دارای تابعیت افغانستانی هستند و قصد طلاق را دارند، پروسه طلاق آنها مطابق با قوانین کشور متبوع خود (افغانستان) مورد رسیدگی قرار میگیرد.

برای اطلاع از موضوع طلاق از خارج از کشور بر روی لیک کیلیک کنید

نحوه طلاق اتباع خارجی درایران

مرجع رسیدگی به طلاق اتباع خارجی در ایران دادگاه صالح امور خانواده میباشد و در این خصوص تفاوتی با اشخاص ایرانی وجود ندارد، ولیکن دادگاه نسبت به قوانین و مقررات دولت متبوع زوجین قوانین حکم طلاق را صادر می کیند، به شرطی که قوانین دولت متبوع مغایر با قوانین و مقررات کشور ایران نباشد، در این صورت هریک از زوجین میتواند به استناد به مدارک و شواهد خود بر اساس قانون کشور متبوع خود از دادگاه تقاضای طلاق نماید، لذا دادگاه با برسی ادله هر یک از زوجین برای طلاق و همچنین مطابقت آن با قوانین دولت متبوع در صورت صلاح دید حکم طلاق را صادر مینماید، و زوجین میتوانند آن را ثبت نمایند.

طلاق زنان ایرانی که به زوجیت مردان اتباع خارجی درآمده اند

همان طور که گفته بر اساس ماده ۷ قانون مدنی قوانین و مقررات طلاق برای اتباع خارجی بر اساس قوانین دولت متبوع خود خواهد بود اما در صورتی که یکی از زوجین داری تابعیت ایرانی و دیگری تبعه خارجی باشد قوانین به شکل متفاوتی می باشد.

طلاق زنان ایرانی که با مردان اتباع خارجی وصلت می نمایند و یا مردان ایرانی که زنان خارجی وصلت میکند بر اساس قوانین کشور ایران مورد رسیدگی و اجرا قرار میگیرد، به عنوان مثال در صورتی که زن ایرانی با فرد عراقی ازدواج نماید در صورتی که قصد طلاق از او را داشته باشد، طلاق بر اساس قوانین کشور ایران مورد برسی و اجرا قرار میگیرد و در این بابت فرقی ندارد که مرد خارجی دارای چه تابعیتی باشد.

سوالات مرتبط

آیا پس از دریافت حکم طلاق ثبت آن لازم است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت در صورتی که طلاق زوجین اتباع خارجی موجب حکم دادگاه شود تا زمانی که هر یک از زوجین بوسیله حکم خود طلاق خود را ثبت ننماید طلاق صورت نمیگیرد.

قوانین و مقررات مربوط به امور مالی از قبیل مهریه، نفقه و.. در طلاق اتباع خارجی چگونه است؟

امورات مالی که در هنگام عقد زوج متعهد میشود در طول مدت زندگی زناشویی و یا بعد از آن به زوجه پرداخت نماید، براساس قوانین و مقررات دولت کشور متبوع رسیدگی میشود به شرطی که برخلاف قوانین کشور ایران نباشد و موجب پایمال شدن حقوق شخص نگردد، به عنوان مثال خانمی که مهریه خود را مطالبه میکند دادگاه بر اساس مدارک و شواهد وی و همچنین مطابقت با قوانین دولت متبوع زوج را موظف به پرداخت مهریه خانم میکند و در صوت عدم پرداخت آن ضمانت اجرایی های را برای وی در نظر میگیرد.

آیا برای اتباع افغانستان دادگاه می تواند بر اساس قوانین کشور ایران حکم را صادر نماید؟

بله، بدلیل اینکه قوانین دو کشور دارای شباهت های زیادی هستند لذا دیوان عالی کشور طبق  رای وحدت رویه مورخ ۶/۸/۱۳۹۲ ، زوجینی را که دارای تابعیت کشور افغانستان هستند ولی قوانین و مندرجات کشور متبوع خود را برای رسیدگی به دعوی طلاق به دادگاه ارائه نکرده اند، لذا رسیدیگی به این موضوع بر حسب قوانین کشور ایران بلامانع بوده است.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *