داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

شرایط کار نوجوانان در قانون کار

شرایط کار نوجوانان در قانون کار

بروزرسانی در:  14 آبان 1402
دسته بندی: اداره کار

شرایط کار نوجوانان با اشخاص بالغ در قانون کار متفاوت می باشد، به نحوه که اگر نوجوانی بخواهد، در محلی شروع به کار نماید یا آنکه کارفرمایی بخواهد نوجوانی را در کار بگمارند باید یک سری شرایطی را رعایت نمایند که در ادامه به توضیحات بیشتر این مقوله می پردازیم.

شرایط کار نوجوانان در قانون کار

براساس قانون کار کارگری که سنش بین ۱۵ تا ۱۸ سال تمام باشد، کارگر نوجوانان نامیده می شود، فلذا در صورتیکه سن فرد کمتر از ۱۵ سال تمام باشد، مطابق قانون کار به کار گماردن این اشخاص ممنوع می باشد، و برای شروع به کار حتما باید افراد ۱۵ سال تمام را داشته باشند.

شایان ذکر است صرف این که سن نوجوان بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد، کفایت نمی کند، بلکه در بدوا استخدام توسط سازمان تامین اجتماعی مورد آزمایش های پزشکی قرار بگیرد و در صورتیکه دارای شرایط کاری باشد و مشکلی در آزمایشات پزشکی او وجود نداشته باشد، می تواند شروع به کار نماید.

هدف قانونگذار برای فعالیت کار نوجوانان

یکی از مهمترین شرایطی که در انعقاد هر قرارداد باید رعایت شود، اهلیت طرفین در انعقاد قرارداد می باشد، فلذا براساس قانون مدنی، هر شخص از دو اهلیت تمتع و استیفاء برخوردار می شود و اهلیت تمتع به محض آنکه شخص زنده به دنیا آید مشمول آن قرار گرفته و از چتر حمایتی قانون برخوردار می شود ولیکن فرد زمانی از اهلیت استیفاء برخوردار می شود که بالغ و عاقل باشد و بتواند در امور مالی خود تصمیم بگیرد.

فلذا قانونگذار برای این مقرر می دارد که بایستی سن افراد بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد، تا افراد بتوانند در امور مالی خود تصمیم گیری نمایند و هدف اصلی از تعیین این محدودیت سنی، جلوگیری از به کار گیری اضافه و بهره کشی و سایر موارد از نوجوانان می باشد.

آزمایش های پزشکی ادامه کار نوجوانان

آزمایش‌ های پزشکی کارگر نوجوان، حداقل باید سالی یکبار تجدید شود و مدارک مربوط در پرونده استخدامی آن ها ضبط گردد. پزشک درباره تناسب نوع کار با توانایی کارگر نوجوان اظهار نظر می‌ کند و چنانچه کار مربوط را نامناسب بداند کارفرما مکلف است در حدود امکانات خود شغل کارگر را تغییر دهد.

ساعت کار نوجوانان

براساس ماده ۸۲ قانون کار، ساعات کار روزانه کارگر نوجوان، نیم ساعت کمتر از ساعات کار معمولی کارگران است و ترتیب استفاده از این امتیاز با توافق کارگر و‌ کارفرما تعیین خواهد شد. به عنوان مثال اگر ساعت کار کارگران را ۸ ساعت در روز حساب نماییم، ساعت کاری نوجوانان ۷ ساعت و نیم محسوب می شود و معادل ۴۱ ساعت کاری در هفته است و تعیین آنکه نوجوانان چگونه از این امتیاز خود که در قانون مشخص شده است، استفاده نمایند، با توافق کارفرما می باشد.

شایان ذکر است، در خصوص اضافه کاری به ساعت کاری نوجوانان در قانون کار محدودیتی وجود دارد، که این محدودیت به شرح ذیل است:

ارجاع هر نوع کار اضافی و انجام کار در شب و نیز ارجاع کارهای سخت و زیان ‌آور و خطرناک و حمل بار با دست، بیش از حد مجاز و ‌بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است.

حقوق و مزایای شرایط کار نوجوانان

حقوق و مزایای کار نوجوان ها بر مبنای قانون کار محاسبه می شود و توسط کارفرما به ایشان پرداخت می گردد.

در چه مشاغلی کار برای نوجوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است؟

گاهی اوقات یک سری از مشاغل باعث ایجاد لطمه ی روحی یا جسمی به نوجوان می شود، فلذا قانون کار شرایطی را در این راستا پیش بینی کرده است، که مقرر می دارد؛ در مشاغل و کارهایی که به علت ماهیت آن یا شرایطی که کار در آن انجام می ‌شود برای سلامتی یا اخلاق کارآموزان و نوجوان زیان ‌آور‌ است، حداقل سن کار ۱۸ سال تمام خواهد بود. تشخیص این امر با وزارت کار و امور اجتماعی است.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

فروشگاه وکلا – نیازمندی های وکیل

بروزرسانی در: 10 اردیبهشت 1403

دادگاه صلح چیست؟

بروزرسانی در: 7 بهمن 1402

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *