داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

قرارداد روزانه 09155825120

قرارداد روزانه ۰۹۱۵۵۸۲۵۱۲۰

بروزرسانی در:  14 آبان 1402

قرارداد روزانه کار

یکی از قراردادهای کار که برای اسخدام نیروی انسانی با کار گرفته می شود، قرارداد کار روزانه یا قرارداد کار روزمزد می باشد، که برای مدت مشخصی نیرو (کارگر) در یک مکان شروع به فعالیت می کند.

ابن قرارداد قبلا زیاد رواج نداشت، و در عرف به صورت خیلی محدود مورد استفاده قرار می گرفت، ولیکن با گذشت زمان افرادی که این قرارداد را تنظیم نمی کردند، برای آنها مشکلاتی پیش می آمد. به عنوان مثال کارگر از کارفرما شکایت می کرد که حقوق او را برخلاف قانون کار پرداخت می نماید و یا کارفرما در صورت اتمام کار، سفته یا ضمانت حسن انجام کار کارگر را برنمی گرداند، لذا پس از بروز این مشکلات، افراد از اهمیت این قرارداد آگاه شدند، و در روابط کاری خود مورد استفاده قرار دادند.

مزایا تنظیم قرارداد کار

افراد هنگامی که این قرارداد را تنظیم می نمایند، دیگر جای شک و شبه ای نسبت به انجام وظایف و تعهدات طرفین باقی نمی ماند، به عنوان مثال، در این قرارداد میزان حقوق پرداختی کارگر، حق بیمه، نوع وظیفه، مدت انجام وظیفه و تمامی سایر مواردی که مربوط به کار می باشد، در آن درج شده است، لذا دیگر طرفین نمی توانند ازتعهدات خود سرپیچی نمایند.

قانون قرارداد کار روزانه یا روزمزد

این قرارداد بر مبنای قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه تنظیم می شود، زیرا اگر قرارداد کار بر مبنای این قانون ها تنظیم نشود، اصولا دارای اعتبار نمی باشد، و برای طرفین دعوی از جمله کارفرما مشکلاتی را بوجود خواهد آورد.

چه نکاتی باید در تنظیم قرارداد روزانه کار رعایت شود؟

در قرارداد روزانه کار باید شرایط زیر هنگام تنظیم آن رعایت شود، تا برای طرفین در آینده مشکلاتی را ایجاد ننماید، این نکات به شرح ذیل می باشد:

  • قید مشخصات کامل کافرما و کارپذیر (کارگر)
  • قانون ناظر
  • شیفت کاری
  • تمدید قرارداد
  • محل انجام کار
  • مزایای پایانکار
  • موضوع قرارداد
  • حل اختلاف طرفین
  • تعهدات طرفین قرارداد
  • تعداد نسخه های قرارداد
  • حقی السعی (میزان حقوق دریافتی، حق اولاد، حق مسکن، کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار) مشخص باشد.

نکته: با توجه به مطالب فوق باید در هنگام تنظیم قرارداد روزانه به تمامی جزئیات پرداخت تا در آینده برای طرفین مشکلاتی را ایجاد ننماید، لذا در صورتیکه نیاز به تنظیم قرارداد کار داشتید، می توانید از طریق تماس با مشاوران مجموعه ما، یا در انتهای مطلب درخواست خود را ثبت نمایید.

مشکلات عدم تنطیم قرارداد کار روزانه

متاسفانه درعرف تعداد کثیری از افراد از جمله کارگران بدون تنطیم قرارداد کار می کنند، لذا همین عامل مونجر به تضعیف حقوق آنان می شود یا کارفرمایان قرارداد را تنطیم نمی نمایند، تا مسئولتی بر عهده ی آنان نباشد، درحالیکه دچار اشتباه بزرگی شده اند.

اگر این قرارداد تنظیم نشود، کارگر می تواند ادعا نماید، که حقوق پرداختی آن برخلاف توافق شفاهی، پایین تر از قانون کار می باشد، لذا در اینصورت کافرما دچار تخلف شده است، لذا به همین دلیل توصیه می شود، در قرارداد های کاری خودتان حتما از این قرارداد استفاده نمایید.

شایان ذکر است، در صورتیکه در حین انجام وظیفه کوتاهی صورت بگیرد، و قرارداد کاری تنظیم نشده باشد، کافرما مسئول جبران خسارت وارده به کارگر می باشد، لذا به همین دلیل به شما توصیه می شود، حتما قرارداد کاری تنظیم نمایید.

بیمه در قرارداد روزانه کار!

آیا در قراردادهای روزانه کاری کارگر باید بیمه شود؟ اگر توافقی در این خصوص انجام شده باشد، تکلیف چیست؟

بله، همان طور که در ابتدا عرض کردیم، قرارداد کار باید بر مبنای قانون کار و بیمه باشد، لذا کارفرما موظف است تا کارگر خود را بیمه نماید، و اگر توافقی نیز در این خصوص کرده باشند، که کارگر بیمه نشود، این توافق اعتباری نخواهد داشت.

درخواست تنظیم قرارداد روزانه کاری

در صورتیکه نیاز به تنظیم قرارداد داشتید، بواسطه ی روش های می توانید، درخواست خود را ثبت نمایید، تا به درخواست شما رسیدگی شود.

مشاوره تلفنی رایگان با مشاوران

شما می توانید از طریق تماس با مشاوران ما، شرایط لازم در خصوص تنظیم قرارداد را دریافت نمایید، و از هژینه های مربوطه ی آن مطلع شوید.

 

مشاوره رایگان در خصوص تنظیم قرارداد

تنظیم قرارداد توسط وکیل مجرب

اگر تمایل دارید، تا وکیلی مجرب قرارداد روزانه کار شما را تنظیم نماید، می توانید از طریق لینک زیر درخواست خود را ثبت نمایید.

مشاوره تلفنی

نمونه قراردادهای آماده

مجموعه ی داپکده برای رفاه حال شما عزیزان، نمونه قراردادهای کاری آماده کرده است، تا در صورت نیاز از آن ها برای روابط کاری خود استفاده نمایید. جهت مشاهده این نمونه قراردادها بروی آیکون ذیل کلیک نمایید.

قراردادها

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403