داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

وکیل نفقه در بجنورد 09155825130

وکیل نفقه در بجنورد ۰۹۱۵۵۸۲۵۱۳۰

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: وکیل

دعوی نفقه یکی از شایع ترین دعاوی در شهر بجنورد می باشد، لذا در صورتیکه شما با این دعوی مواجه شدید و نمی دانید که چه اقدامی باید انجام دهید، می توانید برای خود وکیل نفقه در بجنورد اخذ نمایید، تا شما را راهنمایی نماید، و در صورت لزوم پرونده شما را قبول نماید.

نفقه چیست؟

وکیل نفقه در بجنورد، اظهار دارند، نفقه مطابق قانون به همه ی نیازهای متعارف و متناسب یک فرد گفته می شود، که شخص دیگر مکلف به پرداخت آن می باشد، و این امر دارای انواع متفاوتی می باشد.

انواع نفقه

طبق اظهارت وکیل نفقه در بجنورد، نفقه شامل، نفقه زوجه، اقارب، پدر و مادر و فرزندان می باشد، که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

نفقه زوجه

نفقه زوجه مطابق قانون شامل همه ی نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادی و یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض می باشد.

طبق گفته وکیل نفقه در بجنورد، نفقه به محض منعقد شدن صحیح صیغه ی نکاح به زوجه تعلق می گیرد، و زوج مکلف به پرداخت آن می باشد.

تکراری ترین سوالی که از وکیل نفقه در بجنورد پرسیده می شود، این است که آیا نفقه در نکاح موقت به زوجه تعلق می گیرد، یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، مطابق قانون نفقه مختص نکاح دائم می باشد، لذا در نکاح موقت به زوجه نفقه ای تعلق نمی گیرد.

همچنین وکیل نفقه در بجنورد بیان دارند، که نفقه زوجه خود به دسته ی نفقه جاریه و نفقه معوقه تقسیم بندی می شود، که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

نفقه جاریه زوجه

نفقه جاریه مربوط به نفقه حال و آینده زوجه می باشد، لذا نفقه ی گذشته ی زوجه را در بر نمی گیرد، حال اگر مردی از پرداخت نفقه جاریه زوجه امتناع ورزید، تکلیف چیست؟ وکیل نفقه در بجنورد اظهار دارند، در صورتیکه زوجه ناشزه محسوب شده باشد، مرد مکلف به پرداخت نفقه نمی باشد (زیرا نفقه زوجه ساقط می شود)، ولیکن در صورتیکه علت عدم تمکین زوجه امر موجه، یا اعمال حق حبس او باشد، مرد مکلف به پرداخت نفقه جاریه زوجه می باشد.

حال بنا به توضیحات وکیل نفقه در بجنورد، در صورتیکه همسرتان نفقه جاریه شما را پرداخت نمی کند، می توانید از طریق دادگاه نسبت به مطالبه ی آن اقدام نمایید.

نفقه معوقه زوجه

وکیل نفقه در بجنورد بیان دارند، نفقه معوقه مربوط به دوران گذشته زوجه می باشد، که زوج آن را پرداخت نکرده است، لذا اثبات این امر که نفقه معوقه زوجه پرداخت نشده است، در محاکم قضایی امری دشوار می باشد، حال اگر می خواهید در بحث اثبات نفقه معوقه با مشکلی مواجه نشوید، حتما نسبت به اخذ وکیل نفقه در بجنورد اقدام نمایید.

اصولا سوالی که در ذهن اغلب آقایان ایجاد می شود، این می باشد که حتما باید نفقه معوقه زوجه به صورت وجه نقد پرداخت شده باشد؟ خیر، وکیل نفقه در بجنورد معتقدند که، نفقه معوقه زوجه حتما نباید به صورت وجه نقد باشد، بلکه هزینه هایی که  آقا در خصوص خرید پوشاک و یا رستوران و … صرف زوجه نموده است، در زمره نفقه زوجه محسوب می گردد.

نفقه اقارب

وکیل نفقه در بجنورد بیان دارند، که نفقه اقارب یا خویشاندان طبق قانون مشمول مسکن، البسه، غذا و اثاث البیت به قدر رفع حاجت (نیاز) می باشد، لذا در صورتیکه فرد دارای تمکن مالی باشد، بایستی نفقه اقارب خود را پرداخت نماید.

نفقه پدر و مادر

اگر فرزند و نوه دارای تمکن مالی باشند، مشروط برآنکه پدر و مادر قادر به رفع حوائج زندگی خود نباشند، در صورتیکه پدر و مادر درخواست مطالبه نفقه از آنها بنمایند، بایستی نفقه آن ها را پرداخت نمایند.

البته طبق گفته وکیل نفقه در بجنورد، جنیست فرد در پرداخت نفقه پدر و مادر مهم نمی باشد، همین که فرد از تمکن مالی برخوردار باشد (با رعایت قاعده الاغرب فالاغرب) مکلف به پرداخت نفقه آن ها می باشد.

نفقه فرزندان

برای خیلی از افراد این سوال پیش می آید که نفقه فرزندان بر عهده ی کیست؟ وکیل نفقه در بجنورد این چنین پاسخ می دهند که نفقه فرزندان بر عهده ی پدر می باشد، لذا در صورتیکه پدر نباشد (با رعایت قاعده الاقرب فالاقرب) پرداخت آن بر عهده ی جد پدری می باشد، لذا در صورتیکه جدی پدری نیز موجود یا قادر به پرداخت نباشد، پرداخت نفقه فرزندان بر عهده  مادر می باشد.

البته وکیل نفقه در بجنورد بیان دارند، در صورتیکه مادر نیز قادر به پرداخت نفقه فرزندان خود نباشد، پرداخت نفقه فرزندان بر عهده ی اجداد و جدات مادری می باشد.

نحوه مطالبه دعوی نفقه

همان طور که در مطالب بالا ذکر شد، پرداخت نفقه پدر و مادر و اقارب بستگی به قدرت تمکن فرد دارد، ولیکن پرداخت نفقه زوجه و اولاد جزء تکلیف می باشد، لذا حال اگر دعوی مطالبه نفقه از جانب زوج مطرح گردد، دارای شرایطی می باشد، که در ادامه به آن می پردازیم.

الف. اگر زوجه دارای بیماری یا در دوره ماهانه باشد، تا زمان رفع این مشکل می تواند از تمکین خودداری نماید، و این امر باعث اسقاط نفقه وی نمی شود، ولیکن وکیل نفقه در بجنورد اظهار دارند، در صورتیکه این مشکل برطرف شود و زوجه از تمکین خودداری نماید، باعث اسقاط نفقه وی می شود.

البته این بیماری تنها مختص زوجه نمی باشد، لذا در صورتیکه زوج مبتلا به بیماری های مقاربتی باشد، تا رفع بیماری زوجه می تواند از تمکین خودداری نماید، در اینصورت مستحق دریافت نفقه می باشد.

ب. وکیل نفقه در بجنورد بیان دارند، در صورتیکه زوجه دوشیزه (باکره) باشد، می تواند از تمکین خودداری نماید، و می تواند نفقه خود را مطالبه نماید، ولیکن وکیل نفقه در بجنورد بیان دارد در صورتیکه زوجه رابطه جنسی برقرار کرده باشد (حتی باکره باشد) یا آنکه مهریه او عندالاستعاعه یا موجل (زمان دار) باشد، و از تمکین خودداری نماید، نفقه او ساقط می گردد.

نکته: اعمال حق حبس برای مطالبه ی مهریه یا نفقه تنها مختص، مهریه عندالمطالبه می باشد.

ج. البته وکیل نفقه در بجنورد بیان دارند، در هنگامی که جان زوجه در یک منزل مشترک با زوج در خطر باشد، می تواند در یک منزل جداگانه زندگی نماید، و زوج مکلف به پرداخت نفقه وی می باشد.

وکیل نفقه در بجنورد

اگر شما برای دعوی مطالبه نفقه خود نیاز به وکیل نفقه در بجنورد دارید، می توانید از مزایایی بهرمند شوید، که در ادامه به آن می پردازیم.

مزایای اخذ وکیل نفقه

شما با اخذ وکیل نفقه در بجنورد دیگر نیازی به حضور در تمامی جلسات دادگاه خود ندارید، و می توانید از طریق وکیل نسبت به وضعیت پرونده خود آگاه شوید، همچنین داشتن وکیل باعث کاهش مدت رسیدگی دعوی شما می گردد، لذا شما در کوتاه ترین زمان به نتیجه پرونده خود می رسید.

هزینه اخذ وکیل نفقه

هزینه حق الوکاله وکیل نفقه در بجنورد بستگی به نوع دادخواست نفقه شما دارد، لذا در صورتیکه می خواهید از هزینه حق الوکاله وکیل آگاهی کسب نمایید، می توانید با مشاوران مجموعه داپکده تماس حاصل فرمایید.

نحوه اخذ وکیل نفقه

حال با توجه به مطالب فوق، اگر نیاز به وکیل نفقه در بجنورد دارید، تا صفر تا صد پرونده شما را انجام دهد، می توانید از طریق روش های زیر نسبت به اخذ وکیل اقدام نمایید.

مشاوره تلفنی با وکیل

اگر شاغل هستید و نمی توانید به صورت حضوری با وکیل نفقه در بجنورد ارتباط برقرار نمایید، می توانید از طریق لینک زیر به صورت تلفنی با وکیل نفقه در بجنورد ارتباط برقرار نمایید.

 

مشاوره تلفنی با وکیل

مشاوره حضوری با وکیل

اگر نیاز دارید، تا وکیل نفقه، وکالت پرونده دعوی شما را برعهده بگیرد، یا نیاز به مشاوره حضوری با وکیل نفقه در بجنورد دارید، می توانید از طریق لینک زیر درخواست مشاوره حضوری خود با وکیل را ثبت نمایید، تا برای شما وقت مشاوره حضوری تنظیم گردد.

 

مشاوره حضوری با وکیل

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403