داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

نحوه رجوع از طلاق خلع

نحوه رجوع از طلاق خلع

بروزرسانی در:  10 آبان 1402
دسته بندی: طلاق  خانواده

نحوه رجوع از طلاق خلع چگونه است؟ یکی از سوالاتی حقوقی که ممکن است برای افراد در دعاوی خانواده به وجود آید این میباشد، که آیا امکان رجوع بعد از طلاق خلع هم مانند طلاق رجعی امکان پذیر است؟ یا خیر؟ لذا ما در این مقاله قصد داریم به برسی امکان رجوع از طلاق خلع بپردازیم، و آن را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم.

نحوه رجوع از طلاق خلع

طلاق از اصلی ترین راه های انحلال عقد نکاح میباشد و طبق قانون از حقوقات مرد است، لذا در صورتی که زوجه قصد طلاق از شوهر خود را داشته باشد، میبایست به نحوی او را برای طلاق راضی نماید و یا اینکه از طریق دادگاه ، زوج را الزام به طلاق نماید، اما به صورت کلی طلاق به دو دسته بائن و رجعی تقسیم میشود، و تفاوت اصلی این قسم از طلاق امکان رجوع زوج به زوجه در مدت زمان عده میباشد.

در واقع عده مدت زمانی است که زوجه پس از طلاق حق ازدواج و یا برقراری رابطه جنسی را به هیچ فرد دیگری ندارد، لکن با توجه به نوع طلاق، این حق برای مرد در نظر گرفته شده است تا در طلاق رجعی به زوجه رجوع نماید و طلاق را باطل سازد، ولیکن در طلاق بائن به دلیل اینکه، طلاق به واسطه کراهتی که بین زوجین وجود دارد اتفاق می افتد، امکان رجوع زوج به زوجه در مدت زمان عده دیگر وجود ندارد، مگر تحت شرایط خاصی که در ادامه به آن میپردازیم.

طلاق خلعی چیست؟

طلاق خلعی یکی از اقسام طلاق بائن است که زوجه به دلیل عدم علاقه و کراهتی که نسبت به شوهر خود دارد حاضر است مهریه و یا حتی بیشتر از آن را به زوج ببخشد تا او را برای طلاق راضی نماید از این رو همان طور که گفته شد در طلاق از نوع بائن امکان رجوع زوج به زوجه وجود ندارد مگر تحت شرایط خاصی مثل اینکه زوجه از بذل خود پشیمان شود و درخواست استرداد آن را نماید در این صورت زوج نیز میتواند از طلاق خود منصرف شود و به زوجه رجوع نماید.

شرایط رجوع در طلاق خلع

همان طور که گفته شد در طلاق از نوع بائن امکان رجوع وجود ندارد، لذا از آنجایی که طلاق خلعی یکی از اقسام طلاق بائن است، زوج نمیتواند در مدت عده به زوجه رجوع نماید، زیرا که علت این طلاق کراهت زوجه نسبت به زوج است و برای این موضوع زوجه مهریه خود یا حتی مالی بیشتر از آن را به زوج بذل میکند، تا رضایت وی را برای انجام طلاق به دست آورد، بنابراین دیگر دلیلی تمامی این موارد نشان دهنده عدم میل زوجه برای رجوع زوج است، لذا قانون گذار امکان رجوع زوج را به زوجه سلب کرده است

ولیکن شرایط خاصی برای رجوع زوج به زوجه در قانون مدنی پیش بینی شده است که در ادامه به آن میپردازیم:

الف) استرداد زوجه از بذل یا فدیه

قانون گذار بیان داشته است چنانچه زوجه پس از طلاق خلعی از بذل مهریه خود پشیمان شود و در خواست استرداد آن را از زوج نماید، در مقابل زوج نیز این حق را دارد در مدت زمان عده به زوجه رجوع نماید، و طلاق را باطل سازد.

ب) زوج تنها در مدت زمان عده میتواند به زوجه رجوع نماید در غیر این صورت پس از پایان یافتن مدت عده زوج چه در طلاق رجعی و چه در طلاق بائن حق رجوع به زوجه را ندارد مگر مجددا با زوجه ازدواج کند.

مشاوره تلفنی

آثار رجوع از طلاق خلعی

نفقه در رجوع از طلاق خلعی

دریافت نفقه مستلزم انجام تمکین از زوج میباشد لذا به دلیلی که پس از طلاق خلعی امکان رجوع به زوجه وجود ندارد بنابراین نفقه ای نیز به زوجه تعلق نمیگیرد، ولیکن چنانچه شرایط رجوع در طلاق خلعی به وجود آید و زوج به زوجه رجوع کند، زوجه مستحق دریافت نفقه میباشد.

مهریه در رجوع از طلاق رجعی

پرداخت مهریه دینی است که زوج از زمان انعقاد نکاح متقبل آن میشود لذا زوجه در هر زمانی میتواند نسبت به مطالبه آن اقدام نماید لکن در طلاق خلعی که زوجه مهریه یا مالی بیشتر از آن را به زوج هبه میکند چنانچه پس از طلاق نسبت به استرداد هبه مهریه یا مال مورد بذل اقدام نماید میتواند آن را مطالبه کند.

ارث در رجوع طلاق خلعی

پس از طلاق از نوع خلعی رابطه زوجیت به صورت کامل پایان می یابد لذا هیچ گونه حق و حقوقاتی مانند ارث نسبت یه یک دیگر ندارند، هر چند چنانچه طلاق به علت بیماری زوج انجام بگیرد در صورتی که زوج تا یک سال پس از تاریخ طلاق فوت نماید به زوجه ارث تعلق میگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *