داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عواقب نگه نداشتن عده

عواقب نگه نداشتن عده

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: خانواده  طلاق

عواقب نگه نداشتن عده یکی از سوالاتی میباشد که ممکن است برای بانوانی که به دلیل طلاق، فسخ نکاح، فوت یا بذل مدت از همسر خود به نحوی جدا شده اند پیش آید که عواقب و پیامد های رعایت نکردن عده چه چیزی است و آیا قانون گذار در این باره حکمی پیش بینی کرده است یا خیر؟ لذا ما در این مقاله قصد داریم به توضیح عواقب نگه نداشتن عده بپردازیم.

عواقب نگه نداشتن عده چیست؟

در ابتدا بهتر است توضیح مختصری در خصوص عده برای شما بیان کنیم، عده در واقع مدت زمانی است که در شرع اسلام برای بانوانی که به دلایلی از قبیل طلاق، فسخ، بذل، اتمام مدت عقد موقت و یا فوت شوهر خود، عقد نکاح آنها به نحوی پایان یافته، در نظر گرفته شده است، که در این مدت زوجه حق ازدواج مجدد، چه به صورت نکاح دائم یا موقت (صیغه) یا برقراری رابطه را تا پایان مدت تعیینی ندارد.

این حکم شرعی که از اهمیت ویژه برخوردار میباشد، در قانون مدنی پیش بینی شده است و به صورت قانون در آمده است، لذا در صورت رعایت نشدن این حکم قانون گذار ضمانت اجراهایی را در نظر گرفته است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

برای اطلاع بیشتر از موضوع عده بر روی لینک کلیک کنید

آیا نگه داشتن عده اجباری میباشد؟

بله، همان طور که گفته شد نگه داشتن عده در قانون مدنی در چندین ماده برای زوجه هایی که عقد نکاح آنها به یکی از دلایل از قبیل طلاق، فسخ نکاح، بذل یا پایان مدت عقد موقت و یا فوت شوهر پایان یافته است اجباری میباشد در واقع این مدت برای بانوان، همانند زمانی است که در عقد نکاح شوهر خود هستند میباشد، و از آنجایی که هر گونه عقد نکاح یا رابطه با زن شوهر دار برخلاف قوانین و شرع اسلامی است، رعایت کردن قوانین در مدت زمان عده توسط زوجه الزامی میباشد.

لازم به ذکر است بانوانی که تا هنگام جدایی هیچ گونه رابطه جنسی با همسر خود برقرار نکرده باشند و یا بانوان یائسه نیازی به نگه داشتن عده نمی باشند مگر در صورت فوت شوهر.

عواقب نگه نداشتن عده در عقد دائم و موقت

دانستیم که چه در طلاق و چه در بذل یا پایان مدت عقد موقت، زوجه موظف به نگه داشتن مدت زمان عده میباشد، که در ادامه به توضیح عواقب نگه نداشتن عده در هریک از شرایط مختلف میپردازیم.

عواقب نگه نداشتن عده در عقد نکاح دائم

مطابق قانون در صورتی که فردی با آگاهی یا عدم آگاهی به این موضوع که خانمی در عده طلاق یا فوت شوهرش میباشد او را به عقد دائم یا موقت خود درآورد، عقد آنها باطل است و ازدواج زن با آن شخص تا آخر عمر حرام و ممنوع میباشد

این حکم حتی در صورتی که شخص در زمانی از در عده بودن زوجه بی اطلاع باشد و با وی رابطه جنسی بر قرار کرده باشد، نیز صادق است و موجب باطل شدن عقد و حرمت ابدی یا به عبارتی حرام شدن طرفین برای ازدواج با هم میشود، مگر اینکه بدون آگاهی عقد کرده باشد و لی رابطه نزدیکی برقرار نکرده باشد در این صورت تنها عقد آنها باطل میشود ولی به یکدیگر برای ازدواج مجدد حرام نمی شوند.

عواقب نگه نداشتن عده در عقد موقت

همان طور که میدانید مدت زمان عده در بذل یا اتمام عقد موقت کمتر از میزان طلاق در نکاح دائم میباشد اما پیامد های نگه نداشتن عده در نکاح منقطع همانند نکاح دائم است و موجب باطل شدن عقد موقت و حرام شدن طرفین برای ازدواج مجدد میشود، این حکم برای مدت زمان عده در هنگام فوت شوهر هم در عقد موقت و دائم یکسان میباشد.

سوالات مرتبط

حکم رابطه جنسی با زنی که در عده میباشد چیست؟

رابطه جنسی با زنی که در عده میباشد مانند حکم رابطه جنسی با زن شوهر دار محسوب میشود و به این فرد به حکم زنای محسنه محکوم میشود و موجب حرام شدن طرفین به یکدیگر است.

به این مطلب امتیاز دهید
2.3/5 - (3 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *