داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عفو میلاد رسول اکرم

عفو میلاد رسول اکرم ۱۴۰۲ اعلام شد!!

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: اخبار

عفو میلاد رسول اکرم ۱۴۰۲ اعلام شد!

هر ساله رهبری به مناسب میلاد با سعادت رسول اکرم، با عفو تعدادی از محکومان موافقت می نماید، یا بعضا کل مجازات آن ها را مورد بخشش قرار می دهد، لذا هر ساله تعداد زیادی خانواده منتظر فرارسیدن این عید می شوند، تا بتوانند، عضو خانواده خود را در خارج از محیط زندان ملاقات نمایند. این عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات به درخواست رئیس قوه قضائیه و به مناسبت حلول ماه ربیع‌الاول و فرارسیدن میلاد باسعادت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (علیه‌السلام) انجام شد.

به مناسبت این میلاد، رئیس قوه قضائیه در نامه خود، عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات را برای (۲۲۸۴) دو هزار و دویست و هشتاد و چهار تن از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و سازمان تعزیرات حکومتی، درخواست کرده بود. که رهبر معظم انقلاب اسلامی با عفو یا تخفیف و تبدیل مجازات بیش از ۲ هزار نفر از محکومان موافقت کردند.

عفو میلاد رسول اکرم ۱۴۰۱

در سال گذشته حجت‌ الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه به مناسبت میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق (ع) طی نامه‌ای به رهبری، پیشنهاد عفو یا تخفیف تعدادی از محکومان را تقدیم رهبری می نماید، و رهبری پس از ملاحضه نامه فوق، با عفو، تخفیف یا تبدیل (۱۲۶۰) هزار و دویست و شصت تن از محکومان، که در کمیسیون مرکزی عفو و بخشودگی، واجد شرایط لازم تشخیص داده شده‌اند، موافقت نمودند. لازم به ذکر است، موافقت رهبری با توجه به بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی انجام پذیرفت.

مقایسه عفو میلاد رسول اکرم ۱۴۰۲ با سال های گذشته

با توجه به مطالب فوق، و اعلام این عفو باشکوه، همانطور که به براساس سوابق سال های گذشته احتمال می رفت، این عفو میلاد رسول اکرم ۱۴۰۲ نیز، عفو موردی اعلام شد، زیرا با نگاهی به اعلام عفو به مناسبت این عید، در سال های گذشته مشاهده می نماییم، که این عفو به صورت موردی اعلام شده است.

مشاوره عفو

انواع عفو میلاد رسول اکرم

عفو همان طور که در ابتدا مطلب بیان شد، به منزله ی بخشش و تخفیف مجازات مجرمان به صورت کلی یا جزئی می باشد، لذا هنگامی که رهبری عفو را اعلام می نمایند، این عفو مشمول دو دسته می شود، که در ادامه به آشنایی بیشتر این دو مقوله می پردازیم.

عفو عمومی میلاد رسول اکرم

با توجه به آیین نامه کمیسیون عفو، تخفیف و تبدیل مجازات، این عفو توسط پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و تایید رهبری انجام می شود، و هنگامی که رهبری این عفو را اعلام می نماید، مشمول حال تمامی محکومان می گردد، لذا بر خلاف عفو موردی دیگر نیازی به ثبت درخواست برای تعلق گرفتن عفو نمی باشد.

آخرین عفو عمومی

خیلی از مخاطبان سایت داپکده از کارشناسان مجموعه، سوالی می پرسند، مبنی بر آنکه آیا دیگر عفو عمومی توسط رهبری اعلام نمی شود؟ در پاسخ این عزیزان باید بیان نمود، رهبری در سال ۹۷ و در دوره ریاست لاریجانی، آخرین عفو عمومی خود را اعلام نمودند، و پس از این دوره، دیگر عفو عمومی از جانب رهبری اعلام نشد.

حال با توجه به سوابق سال های گذشته، احتمال می رود، در خصوص تمامی مناسبت های جاری، اگر رهبری بخواهند، عفو اعلام نمایند، آن عفو، عفو موردی می باشد.

عفو موردی میلاد رسول اکرم

این عفو برخلاف عفو عمومی، مشمول حال تمامی محکومان نمی گردد، بلکه محکوم یا زندانی باید خودش درخواست عفو را ثبت نماید، لذا پس از ثبت، تقاضای وی به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال می گردد، و در صورتیکه صلاحیت دریافت عفو را داشته باشد، کمیسیون درخواست او را برای رهبری ارسال می نماید، تا عفو موردی میلاد رسول اکرم به او تعلق بگیرد.

سوالات پرتکرار

در ادامه مبحث به سوالاتی که به تکرر از کارشناسان داپکده در حوزه ی عفو میلاد رسول اکرم پرسیده می شود، می پردازیم، تا دیگر ابهاماتی برای شما در این خصوص وجود نداشته باشد، لذا در صورتیکه بازهم مسئله برای شما وجود داشت، که در سوالات ذیل به آن پرداخته نشده بود، می توانید سوال خود را ثبت نمایید، تا کارشناسان مربوطه پس از مشاهده، پاسخ سوال شما را بدهند.

نحوه درخواست عفو چگونه می باشد؟

اگر شما زندانی دارید، که در استان های، خراسان رضوی، تهران و گلستان قرار دارد، می توانید درخواست عفو او را از طریق سامانه ثنا ثبت نمایید، ولیکن در صورتیکه زندانی، در سایر استان ها باشد، باید درخواست عفو خود را تقدیم مددکاری زندان یا اجرای احکام نماید.

اسامی مورد پذیرش عفو چگونه قابل مشاهده می باشد؟

اگر شما برای درخواست عفو میلاد رسول اکرم ۱۴۰۲ ثبت نام نموده اید، برای آنکه بدانید، عفو به شما تعلق گرفته است، یا خیر، باید تا زمان اعلام این عفو منتظر بمانید، سپس پس از آنکه رهبری عفو را اعلام نمایند، اسامی مورد پذیرش عفو برای زندان ها ارسال می گردد، و پس از آن، لیست مشمول دریافت عفو، توسط زندانبان در زندان قرائت می شود.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403