داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عفو عید مبعث 1401 رهبری اعلام می شود؟

عفو عید مبعث ۱۴۰۱ رهبری اعلام می شود؟

بروزرسانی در:  25 آبان 1402
دسته بندی: اخبار

عفو عید مبعث ۱۴۰۱ رهبری در چه زمانی اعلام می شود، به محض اعلام شدن این عفو، در همین صفحه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

عفو عید مبعث ۱۴۰۱

رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای، هرساله به مناسبت مبعث پیامبر اکرم، با درخواست عفو و بخشودگی تعدادی از مجرمان موافقت می نماید، لذا با توجه به آنکه هنوز زمان این عفو فرا نرسیده است، لذا باید تا زمان اعلام این عفو منتظر ماند.

انواع عفو

عفو عید مبعث ۱۴۰۱ با توجه به سوابق سال های گذشته احتمالا عفو موردی می باشد، ولیکن در صورتیکه رهبری صلاح بداند، عفو عمومی اعلام می نماید، که در ادامه به توضیحات بیشتر انواع عفو می پردازیم.

عفو موردی

این عفو با پیشنهاد رئیس قوه قضاییه و تائید رهبری انجام می شود، لذا همان طور که بیان کرده ام، مشمول حال بعضی از محکومان می گردد، حال با نگاهی به عفو عید مبعث سال های گذشته، در این عید نیز، محتملا عفو موردی می باشد، به نحوی که در این عفو، تنها تعداد خاصی از مجرمان و محکومان مورد بخشش یا عفو قرار می گیرند، و پس از آنکه این عفو به آن ها تعلق گیرد، دوباره به آغوش گرم خانواده باز می گردند.

 

مشاوره عفو

عفو عمومی

عفو عمومی تاکنون در خصوص عید مبعث توسط رهبری داده نشده اسـت، ولیکن این عفو، شامل حال تمامی محکومان می گردد، لذا بواسطه ی این عفو، قشر کثیری از محکومان از بند اسارت آزاد می گردند، حال با توجه به مطالب ذکر شده، احتمال اینکه عفو عید مبعث ۱۴۰۱، عمومی باشد، کم است، ولیکن در صورتیکه بواسطه ی این مناسبت، عفو عمومی داده شود، نشان از التفات رهبری به خانواده های محکومان می باشد.

عفو عید مبعث ۱۴۰۰ اعلام شد!

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق رحیمی با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان به مناسبت مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله اظهار داشت: در این مرحله ۷۴۱ نفر مورد عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند که از این تعداد ۲ مورد از عفوشدگان جزو محکومان اعدام بودند که مجازات آنها تبدیل شد و ۲ مورد نیز در اجرای ماده ۲۰ در لیست عفو قرار گرفتند.

رحیمی با بیان اینکه ۵۴۳ مورد از عفوشدگان عید مبعث امسال جزو محکومان دادگستری بودند، بیان نمود، در این عفو، هشت مورد مربوط به سازمان قضایی نیروهای مسلح و ۱۸۶ مورد مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی نیز وجود داشتند.

لازم به ذکر است، با توجه به اظهار معاون قضایی قوه قضاییه، در این مرحله ۴۴۶ مورد عفو منتهی به آزادی و ۲۹۵ مورد عفو منتهی به تخفیف یا تبدیل مجازات شدند.

سوالات پرتکرار

برای درخواست عفو موردی باید از کجا اقدام نمود؟

برای درخواست عفو موردی عید مبعث ۱۴۰۱ اگر زندانی در استان های تهران، خراسان رضوی و گلستان باشد، باید درخواست عفو خود را از طریق سامانه ثنا ثبت نماید، همچنین در صورتیکه زندانی در این استان ها نباشد، باید درخواست عفو خود را تقدیم مددکاری اجرای احکام نماید.

پذیرش عفو زندانی مشمول چه شرایطی است؟

در وهله اول، درخواست عفو زندانی، به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال می شود، و در صورتی که کمیسیون، زندانی را مستحق دریافت عفو بداند، اسم او را در لیست ارسال می نماید، تا به تایید رهبری برسد، سپس پس از آنکه رهبری تایید نماید، عفو به مجرم یا زندانی تعلق می گیرد.

نحوه تعلق گرفتن عفو عید مبعث ۱۴۰۱ چگونه می باشد؟

ابتدا باید منتظر بمانید، تا رهبری عفو عید مبعث ۱۴۰۱را اعلام نمایند، و پس از اعلام ایشان، لیست اسامی به زندان ها ارسال می شود، و در زندان اسامی را قرائت می نمایند، لذا اگر اسم شما در لیست اعلامی باشد، مشمول دریافت عفو شده است، و اگر هنگام قرائت لیست، اسم شما اعلام نشود، بیانگر آن است، که عفو رهبری مشمول حال شما نشده است.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403