داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عفو عید قربان 1402

عفو عید قربان ۱۴۰۲ اعلام می شود؟!

بروزرسانی در:  24 اسفند 1402
دسته بندی: اخبار

عفو عید قربان ۱۴۰۲ مصادف با روز دهم ماه ذی حجه است، که رهبری معظم انقلاب اسلامی هر ساله به مناسبت فرا رسیدن این عید، با عفو و بخشش تعدادی از محکومان و متهمان موافقت می نمایند. شایان ذکر است، هنوز موعد عفو عید قربان ۱۴۰۲ اعلام نشده است، ولیکن به محض اینکه این عفو توسط رهبری اعلام شود، این صفحه بروزرسانی خواهد شد.

عفو عید قربان ۱۴۰۲

عید قربان یکی از بزرگترین اعیاد مسلمانان می باشد، که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به دلیل فضلیت این عید، با عفو عمومی یا موردی محکومان و متهمان موافقت می نمایند. در این عید روزه گرفتن بر مسلمانان حرام می باشد و اشخاصی که به حج رفته اند باید در این روز به قربانی کردن بپردازند و آن را میان نیازمندان توزیع نمایند. عید قربان ۱۴۰۲ در تقویم شمسی مصادف با پنج شنبه ۸ تیرماه می باشد.

تعداد مشمول عفو عید قربان ۱۴۰۲

با توجه به آنکه هنوز موعد این عفو فرا نرسیده است، فلذا عفوی نیز از جانب رهبری به مناسبت این عید، اعلام نشده است تا بتوان تعداد مشمولین این عفو را اعلام نمود، فلذا به محض اینکه این عفو توسط رهبری اعلام شود، این صفحه بروزرسانی خواهد شد و تعداد افراد مشمول نیز برای شما نگارش می شود.

مشاوره در مورد عفو رهبری 22 بهمن!

انواع عفو

 عفو در لغت به معنای بخشش می باشد و عفوی که توسط رهبری معظم انقلاب اسلامی به مناسب عید قربان اعلام می شود نیز به معنای خاتمه یافتن الباقی مدت حبس یا جزای نقدی محکومان و متهمان می باشد. اصولا عفو عید قربان ۱۴۰۲ یا عفو عمومی است یا موردی که هر کدام دارای شرایط خاص خود می باشند که در ادامه به توضیحات بیشتر این عفوها می پردازیم.

عفو عمومی

آخرین عفو عمومی رهبری به دوره ریاست رئیسی در سال ۱۴۰۱ باز می گردد، که رهبری به مناسب فرا رسیدن ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ با عفو عمومی محکومان و متهمان موافقت نمودند. این عفو با پیشنهاد و شرایطی که توسط ریاست قوه قضاییه به رهبری اعلام می شود و رهبری نیز تایید می نمایند صورت می گیرد. فلذا اگر رهبری معظم انقلاب اسلامی، در خصوص عید قربان ۱۴۰۲ با عفو عمومی محکومان موافقت نمایند، دیگر نیازی به درخواست عفو توسط زندانی نمی باشد.

عفو موردی

این عفو نیز همانند عفو عمومی، به پیشنهاد و شرایطی که توسط ریاست قوه قضاییه به رهبری اعلام می شود و رهبری نیز تایید می نمایند صورت می گیرد. اما با این تفاوت که در عفو موردی بر خلاف عفو عمومی، این عفو مشمول تعدادی از محکومان و متهمان می گردد و همه محکومان را در بر نمی گیرد. به همین سبب اصولا افراد خواستار اعلام شدن عفو عمومی توسط رهبری می باشند. شایان ذکر است، برای آنکه این عفو به شما تعلق بگیرد، باید درخواست خود را بواسطه لایحه عفو به کمیسیون عفو یا بخشودگی ارسال نمایید.

لایحه درخواست عفو موردی

در هنگام تنظیم لایحه درخواست عفو موردی باید تمامی شرایط نگارش لایحه را رعایت نمایید، در غیر اینصورت لایحه درخواست عفو موردی شما مورد قبول واقع نمی گردد، فلذا مجموعه داپکده برای رفاه حال شما همراهان عزیز، لایحه درخواست عفو موری را به صورت آماده توسط وکلای خود تنظیم کرده است، که می توانید این لایحه را در قالب فایل ورد از طریق کلیک بروی تصویر ذیل دانلود نمایید و اطلاعات خود را در این لایحه درج نمایید.

لایحه درخواست عفو

مقایسه عفو عید قربان ۱۴۰۲ با سال گذشته

در سال گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی، به ‌مناسبت فرا رسیدن اعیاد سعید قربان و غدیر خم، در مورخ ۲۶ تیر ماه ۱۴۰۱، با عفو موردی یا تخفیف مجازات دو هزار و دویست و هفتاد و دو تن (۲۲۷۲) از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند. شایان ذکر است با توجه به سوابق سال های گذشته، انتظار می رود که عفو عید قربان ۱۴۰۲ نیز، عفو موردی اعلام شود و این که این عفو عمومی اعلام شود، دور از انتظار است.

سوالات پرتکرار عفو عید قربان ۱۴۰۲

در ادامه مبحث به شایع ترین سوالاتی که از کارشناسان داپکده در خصوص عفو عید قربان ۱۴۰۲ پرسیده می شود، می پردازیم.

نحوه درخواست عفو موردی چگونه است؟

اگر در استان های خراسان رضوی، تهران، گلستان زندانی می باشید، باید درخواست عفو خود را از طریق سامانه ثنا ثبت نمایید، ولیکن اگر در سایر استان ها زندانی هستید، بایستی درخواست عفو خود را به مددکاری زندان یا اجرای احکام تقدیم نمایید، در نهایت این نهادها درخواست عفو شما را به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال می نمایند، و در صورتی که کمیسیون شرایط زندانی را شامل دریافت عفو بداند، در لیست اسامی که مشمول دریافت عفو می باشند، اسم شما درج می شود.

آیا درخواست عفو موردی به ما تعلق گرفته است؟

پس از اینکه عفو توسط رهبری اعلام شود، لیست اشخاص واجد شرایط به زندان ارسال می شود، فلذا اگر هنگامی که زندانبان اسامی مشمول عفو را اعلام می نمایند، اسم شما نیز در آن اسامی بود، این به منزله آن است، که عفو موردی مشمول حال شما نیز شده است.

 

اینستاگرام داپکده

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *