داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عفو عید فطر 1402

عفو عید فطر ۱۴۰۲ اعلام شد.

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: اخبار

عفو عید فطر ۱۴۰۲ یکی از عفوهایی است، که رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت پایان ماه رمضان این عفو را اعلام می نمایند و در این روز مسلمانان مجاز به روزه گرفتن نمی باشند.

عفو عید فطر ۱۴۰۲

رهبر معظم انقلاب اسلامی هر ساله به مناسب عید فطر عفو تعدادی از محکومان و متهمان را اعلام می نمایند و به مناسبت عفو عید فطر این محکومان و متهمان آزاد می شوند.

تعداد مشمولین عفو عید فطر ۱۴۰۲ رهبری

موافقت رهبر انقلاب با عفو تعدادی از محکومان به مناسبت عید فطر ۱۴۰۲:

با اتمام ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن عید فطر ریاست قوه قضاییه در اجرای بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی لیست تعدادی از محکومان واجد شرایط برای عفو یا تخفیف موردی را تقدیم رهبر معظم انقلاب نمودند، و ایشان در ۱۴۰۲/۱/۳۱ با  آزادی یا تخفیف مجازات تعدادی از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیرو های مسلح موافقت نمودند.

تعداد محکومانی که توسط قوه قضاییه شناسایی و مورد تایید رئیس قوه قضاییه قرار گرفتند ۱۷۶۰ می باشد، که این تعداد از بین محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیرو های مسلح می باشد که پس از موافقت رهبری با عفو عید فطر ۱۴۰۲ ، این محکومان آزاد و بخشیده می شوند.

جزئیات عفو رهبر انقلاب به مناسبت عید فطر ۱۴۰۲:

بنابر اعلام معاون قضایی قوه قضاییه در این مرحله یک هزار و ۷۶۰ نفر که پرونده آنان در کمیسیون عفو و بخشودگی بررسی شده بود شرایط استحقاق عفو را داشتند اسامی آنان پس از تایید و ارسال ریاست قوه قضاییه به محضر مقام معظم رهبری ، مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

از مجموع یک هزار و ۷۶۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات در این مرحله ۴۰۴ نفر منتهی به آزادی و مختومه شدن پرونده آنان و یک هزار و ۳۵۶ نفر باقیمانده مشمول تخفیف و تبدیل مجازات شدند.

۱۲۰ نفر از افرادی که در این دوره مشمول عفو شده‌اند مجازات قطعی آن اعدام بود که با تخفیف و تبدیل مجازات آنان به حبس تغییر کرده است و ۲۰ نفر از محکومان اتباع بیگانه از کشورهای مختلف بوده‌اند.

از مجموع یک هزارو ۷۰۶ نفر مشمول اصل یک هزارو ۳۳۲ نفر پرونده آنان مربوط به دادگستری‌ها و محاکم عمومی و انقلاب، ۳۵۵ نفر مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی و ۷۳ پرونده دیگر مربوط به سازمان قضایی نیروهای مسلح بود.

مشاوره تلفنی

انواع عفو

عفو عید فطر معمولا یا به صورت عمومی اعلام می شود یا موردی که هر کدام از این عفوها دارای شرایط خاص خود می باشند و با یکدیگر تفاوت هایی دارند، که در ادامه به توضیحات بیشتر این عفوها می پردازیم.

عفو موردی

عفو موردی با پیشنهاد ریاست قوه قضاییه و موافقت رهبری انجام می گیرد و پس از آنکه رهبری درخواست های عفو را تایید کند، تمام یا قسمتی از مجازات محکومان بخشیده می شود. این عفو به عده ای محدود از محکومان و متهمان تعلق می گیرد، به همین سبب اصولا اشخاص تمایل دارند، تا عفو عمومی اعلام شود.

شرایط درخواست عفو موردی

اگر در استان های خراسان رضوی، تهران، گلستان زندانی می باشید، باید درخواست خود را از طریق سامانه ثنا ثبت نمایید، ولیکن اگر در سایر استان ها زندانی هستید ، بایستی درخواست عفو خود را به مددکاری زندان یا اجرای احکام تقدیم نمایید، در نهایت این نهادها درخواست عفو شما را به کمیسیون عفو و بخشودگی ارسال می نمایند، و در صورتی که کمیسیون شرایط زندانی را شامل دریافت عفو بداند، در لیست اسامی که مشمول دریافت عفو می باشند، اسم شما درج می شود.

لایحه درخواست عفو موردی

برای آنکه لایحه درخواست عفو شما مورد قبول واقع گردد، بایستی شرایط نگارش لایحه در آن رعایت شود و منطبق با قوانین و شرایط فعلی زندانی تنظیم شود و این امر مستلزم تجربه و دانش حقوقی می باشد. فلذا چنانچه قادر به نگارش لایحه درخواست عفو نمی باشید، می توانید این لایحه را به صورت آماده که توسط وکلای داپکده تنظیم شده است، دانلود نمایید.

عفو عمومی

این عفو، با پیشنهاد و شرایطی که توسط ریاست قوه قضاییه و تایید رهبری صورت می گیرد، انجام می گردد و برخلاف عفو موردی این عفو به تعداد اندک یا محدودی از محکومان و متهمان تعلق نمی گیرد، بلکه مشمول حال تمامی محکومان با شرایط اعلام شده می گردد و دیگر نیاز نمی باشد، زندانی درخواست عفو دهد. به سبب این عفو گاهی اوقات تمام یا بخشی از جزای نقدی یا حبس محکومان بخشیده می شود.

عفو 22 بهمن 1400 اعلام شد !

مقایسه عفو عید فطر ۱۴۰۲ با سال گذشته

رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید فطر ۱۴۰۱ با عفو موردی یا تخفیف مجازات ۱۵۴۲ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیروهای مسلح موافقت کردند. همچنین در عفو عید فطر ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی با موافقت عفو یا تخفیف موردی تعداد ۱۷۶۰ نفر از محکومان محاکم عمومی و انقلاب، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان قضایی نیرو های مسلح موافقت نمودند، بنابراین تعداد مشمولین عفو عید فطر ۱۴۰۲ نسبت به عفو سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است، که خبر خوشایندی برای این محکومان می باشد.

سوالات پر تکرار

در ادامه مبحث به شایع ترین سوالاتی که اغلب از کارشناسان داپکده در خصوص عفو عید فطر پرسیده می شود، می پردازیم تا پاسخ این سوالاتی را که در ذهن شما ایجاد شده است، را داده باشیم.

آیا درخواست عفو موردی به ما تعلق گرفته است؟

مشخص نیست و باید منتظر اعلام لیست افراد مشمول دریافت عفو باشید، اگر اسم شما در لیست اعلامی که توسط زندانبان در زندان اعلام می شود، باشد، عفو مشمول حال شما شده است.

اینستاگرام داپکده

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *