داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عده طلاق رجعی

عده طلاق رجعی چقدر است؟

بروزرسانی در:  10 آبان 1402
دسته بندی: خانواده  طلاق

عده طلاق رجعی از جمله قواعدی است که هم در قوانین ماهوی و هم در شرع اسلامی به آن توجه ویژه ای شده است، که موجب میشود اشخاص به رعایت این امر ملزم شوند، لذا ما در این مقاله قصد داریم به توضیح موضوع عده طلاق رجعی و شرایط و مقررات آن بپردازیم.

عده طلاق رجعی چقدر است؟

همان طور که گفته شد عده از جمله مباحثی است که هم در شرع و هم در قوانین ما به آن پرداخته شده است لذا دارای اهمیت ویژه است، و رعایت آن دارای ضمانت اجرا میباشد، برای توضیح عده میتوان گفت مدت زمانی که زوجه پس از طلاق حق ازدواج مجدد یا نزدیکی با شخص دیگری را ندارد و در بعضی تعاریف به عنوان مجوزی برای ازدواج مجدد زوجه شناخته میشود، اما نکات حائز اهمیت این موضوع مدت عده در انواع طلاق به خصوص طلاق رجعی و آثار آن میباشد که ادامه به توضیح هر یک از این موارد میپردازیم.

طلاق رجعی

همان طور که میدانید طلاق یکی از راه های انحلال نکاح میباشد و در قوانین کشور ما به دو نوع طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم مییشود، طلاق بائن در واقع طلاقی است که زوجه به دلیل عدم علاقه و یا تنفری که از شوهر خود دارد با بخشیدن حق و حقوقات خود درخواست طلاق مینماید.

در طلاق رجعی مرد این حق را دارد در مدت زمان عده به زوجه رجوع نماید، تفاوت اصلی که طلاق بائن را از طلاق رجعی متمایز میکند، امکان رجوع زوج در مدت عده  به زوجه میباشد،که باعث میشود مجددا علقه زوجیت بین طرفین برقرار شود، اما در طلاق بائن پس از صیغه طلاق، در دوران عده هیچ کدام از طرفین حق رجوع به یکدیگر را ندارند.

مشاوره تلفنی

مدت زمان طلاق رجعی

در قانون مدنی مدت زمان عده با توجه به وضعیت زوجه تعیین گردیده است، لکن قانونگذار مدت زمان عده را باتوجه به وضعیت جسمانی زوجه تعیین نموده و در بعضی از موارد عدم رعایت عده را برای بعضی از افراد جایز دانسته است، که در ادامه به آن میپردازیم:

عده طلاق رجعی

 مدت زمانی که زوجه موظف است پس از طلاق رجعی عده خود را نگه دارد ۳ طهر میباشد، به این معنا که زوجه میبایست ۳ مرتبه عادت ماهیانه ببیند و از آن پاک شود، این میزان برای اشخاصی که به دلیل بیماری عادت ماهیانه نمیتوانند داشته باشند ۳ ماه است.

عده طلاق رجعی در زمان فوت شوهر

از دیگر مواردی که زوجه موظف به نگه داشتن عده میباشد ، عده وفات شوهر است، به این نحو که زوجه موظف است از روز فوت شوهر خود به مدت ۴ ماه و ۱۰ عده وفات نگه دارد و در این مدت حق ازدواج مجدد یا برقراری رابطه را با هیچ فردی ندارد.

عده طلاق رجعی در صورت بارداری زوجه

در واقع ماهیت نگه داشتن عده به این دلیل میباشد که تداخل نسلی به وجود نیاید، بدین معنا که ممکن است در زمان علقه زوجیت نزدیکی صورت گرفته باشد و این نزدیکی منجر به تشکیل نطفه شود، لذا نگه داشتن عده باعث میشود وضعیت بارداری زوجه و همچنین تعلق فرزند به ابوین اصلی خود تا پایان مدت عده مشخص شود.

آثار عده در طلق رجعی

در طلاق رجعی به دلیلی که امکان رجوع زوج به زوجه وجود دارد، باعث میشود همچنان زوجین نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی داشته باشند که میبایست آنها رعایت کنند.

نفقه در دوران عده طلاق رج

نفقه زمانی به زوجه تعلق میگیرد که زوجه از زوج تمکین به عمل آورد، لذا در طلاق رجعی امکان رجوع زوج به زوجه وجود دارد و با طلاق رابطه زوجیت به صورت کامل از بین نمیرود، بنابراین قانونگذار بیان داشته است که نفقه در دوران عده طلاق رجعی به زوجه تعلق میگیرد و زوجه موظف است در صورت رجوع زوج از وی تمکین به عمل بیاورد.

شایان ذکر است در صورتی که طلاق در حالت نشوز (عدم تمکین)  زوجه رخ داده باشد به زوجه در دوران عده نفقه ای تعلق نمی‌گیرد.

مهریه در دوران عده طلاق رجعی

مهریه دینی است  که زوج در هنگام انعقاد نکاح آن را متقبل شده میشود و جز دیون ممتاز او به حساب می آید و در هر زمانی اعم از هنگام وجود علقه زوجیت، طلاق و یا حتی در مدت زمان عده و پس آن نیز توسط زوجه قابل مطالبه میباشد.

ارث در دوران عده طلاق رجعی

طبق قانون در نکاح دائم در صورت فوت هر یک از زوجین تا زمانی که فوت در هنگام علقه زوجیت صورت گرفته باشد به طرف دیگر ارث تعلق میگیرد این موضوع با توجه به ماده ۹۴۳ در عده طلاق رجعی نیز صادق است، براین اساس هر یک از زوجینی که به وسیله طلاق رجعی جدا شده اند و در مدت عده فوت نمایند به طرف دیگر ارث تعلق میگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *