داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عده طلاق خلع چقدر است؟

عده طلاق خلع چقدر است؟

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: طلاق  خانواده

عده طلاق خلع چقدر است؟ یکی از قوانین تعیین شده در قانون و شرع اسلامی برای زوجینی که قصد متارکه از یکدیگر را دارند، عده میباشد، عده در شرع اسلام و همچنین قانون مدنی به صورت صریح بیان گردیده و رعایت آن واجب دانسته شده است، لذا قانونگذار برای رعایت این مهم توسط زوجین در هر یک از انواع طلاق اعم از رجعی، خلع و مبارات مقرراتی وضع نموده است، لذا ما در این مقاله قصد داریم به توضیح یکی از موضوعات مهم در دعاوی خانواده به نام عده طلاق خلعی بپردازیم، و آن را به صورت کامل برای شما توضیح دهیم.

عده طلاق خلع چقدر است؟

در ابتدا بهتر است به توضیح مختصری از موضوع عده طلاق بپردازیم، در واقع عده طلاق مدت زمانی است که پس از طلاق، زوجه حق ازدواج مجدد و یا برقراری رابطه با شخص دیگری را ندارد، این وضعیت در انواع طلاق مختلف آثار و قوانینی مختلفی دارد، به عنوان مثال در عده طلاق به صورت رجعی زوج حق رجوع مجدد به زوجه را دارد، اما در طلاق خلع امکان رجوع زوج به زوجه از وجود ندارد، مدت زمان عده طلاق بسته به وضعیت جسمانی زوجه متفاوت میباشد که در ادامه به آن میپردازیم.

طلاق خلع یعنی چه؟

طلاق بائن به دو نوع طلاق خلع و مبارات تقسیم میشود، در واقع طلاق خلعی طلاقی است که زوجه به دلیل کراهت یا تنفری که از شوهر خود دارد با بخشیدن حق حقوقات خود مانند مهریه یا بیشتر از آن، نظر زوج برای بخشیدن وکالت در طلاق به خود جلب مینماید.

بنابراین به دلیل اینکه حق طلاق با زوج است، زوجه میتواند با بخشیدن حق و حقوقات خود از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل و.. و یا حتی بیشتر از آن، نظر زوج را برای بخشیدن حق طلاق یا به عبارتی دادن وکالت در طلاق به زوجه جلب نماید، تا زوجه بتواند به این واسطه طلاق بگیرد.

مدت زمان عده طلاق خلعی

قانون گذار در قانون مدنی، مدت زمانی که زوجه موظف است پس از طلاق بائن یا رجعی عده خود را رعایت نماید، پیش بینی کرده است که در ادامه به آن میپردازیم.

بر اساس ماده ۱۱۵۱ قانون مدنی عده طلاق خلعی سه طهر یا ۳ پاکی میباشد، به عبارتی زوجه میبایست از مرتبه از عادت ماهیانه خود پاک شود، تا مدت عده خود بگذراند، و چنانچه به دلیل بیماری با اقتضای سن خود عادت ماهیانه نبیند باید ۳ ماه عده خود را رعایت نماید.

در صورتی که زوجه باردار باشد، موظف است تا پایان وضع حمل خود عده خود را رعایت کرده و با فرد دیگری ازدواج نکند.

اگر زوجه به دلیل مفقودی طولانی مدت زوج از دادگاه صالح حکم طلاق دریافت نماید، موظف است عده فوت شوهر خود را که معادل چهار ماه و ده روز میباشد نگه دارد.

آثار عده طلاق خلعی

اصولا برای افرادی که در عده طلاق خلعی میباشند، سوالاتی از قبیل وضعیت پرداخت نفقه، مهریه، ارث و … پیش می آید که در ادامه به توضیح کامل هریک میپردازیم.

نفقه در عده طلاق خلع

نفقه زمانی به زوجه تعلق می‌گیرد که زوجه از زوج تمکین به عمل بیاورد، لذا به دلیل اینکه در طلاق خلع امکان رجوع زوج به زوجه وجود ندارد، بنابراین نفقه ای به زوجه تعلق نمیگیرد.

برای اطلاع بیشتر از موضوع نفقه در دوران عده بر روی لینک کلیک نمایید.

مهریه در عده طلاق خلع

مهریه دینی که پس از انعقاد نکاح زوج موظف است در صورت عندالمطالبه بودن مهریه، آن را به زوجه پرداخت نماید، لذا زوجه در هر زمانی میتواند این دین را مطالبه نماید، و هیچ فرقی برای مطالبه مهریه در نوع طلاق وجود ندارد، مگر اینکه طلاق قبل از رابطه جنسی صورت گرفته باشد، که در این صورت تنها نصف مهریه به زوجه تعلق میگیرد.

ارث در عده طلاق خلع

پس از اینکه عقد نکاح میان زوجین منعقد شد زوجین نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی پیدا میکنند، یکی از این حقوق در نکاح دائم ارث بری زوجین از یکدیگر است، که در صورت فوت هر یک از طرفین به طرف دیگر تمام یا قسمتی از اموال متوفی را ارث میبرد، ولیکن پس از طلاق خلع رابطه زوجیت پایان یافته و هیچ گونه ارثی در دوران عده به هیچ یک از طرفین نمیرسد.

برای اطلاع بیشتر از موضوع عده طلاق بائن در قسمت مطالب حقوقی جستجو نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *