داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عده طلاق بائن چقدر است؟

عده طلاق بائن چقدر است؟

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: خانواده  طلاق

عده طلاق بائن چقدر است؟ یکی از سوالاتی که ممکن است برای زوجه هایی که به صورت توافقی و یا یک طرفه از شوهر خود جدا شده اند این موضوع باشد که در طلاق از نوع بائن، باید چه مدت زمانی را در عده باشند و شرایط آن را رعایت نمایند، لذا ما در این مقاله قصد داریم به توضیح موضوع مدت زمان عده طلاق بائن و آثار آن بپردازیم.

عده طلاق بائن چقدر است؟

در ابتدا بهتر است به توضیح مختصر موضوع عده بپردازیم، عده در واقع مدت زمانی است که زوجه (زن) پس از طلاق امکان ازدواج مجدد یا برقراری رابطه با شخص دیگری را ندارد، این مدت در شرع اسلام و همچنین در قانون مدنی به صورت صریح بیان شده است، به نحوی که قانونگذار برای رعایت این موضوع ضمانت اجراهایی را پیش کرده است.

به صورت کلی طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم میشود، طلاق رجعی طلاقی است که پس از طلاق، زوج امکان بازگشت به زوجه را تا پایان عده را دارد و پس از این رجوع، طلاق بی اثر میشود، و رابطه زوجیت به شکل خود برمیگردد، و لیکن در طلاق بائن که معمولا یکی از طرفین به دلیل کراهتی که طرف مقابل دارد از یکدیگر جدا میشوند، پس طلاق هیچ یک از طرفین در مدت زمان عده حق رجوع به دیگری را ندارد، و پس از صیغه طلاق رابطه زوجیت به کل خاتمه میابد.

مدت زمان عده طلاق رجعی و بائن یکسان است، و زوجه موظف است در مدت ذکر شده زیر، عده خود رعایت نماید :

الف . عده طلاق به صورت رجعی یا بائن سه طهر (پاکی) میباشد، و یا به عبارتی دیگر زوجه باید ۳ مرتبه عادت ماهیانه به خود دیده باشد، و چنانچه زوجه به دلیل بیماری یا اقتضای سن دارای عادت زنانگی نباشد موظف است عده خود را به مدت ۳ماه نگه دارد.

ب . در صورتی که زوجه باردار باشد مدت عده تا پایان دوره بارداری است.

پ . در صورتی که زوجه به دلیل مفقود الاثر بودن شوهر خود، توسط دادگاه حکم طلاق دریافت کرده باشد باید عده فوت شوهر خود را به میزان ۴ ماه و ۱۰ روز را نگه دارد.

لازم به ذکر است در صورتی که زوجه در مدت عقد با همسر خود رابطه جنسی برقرار نکرده باشد، و یا در زمان یائسگی (عدم توانایی بارداری) از شوهر خود جدا شود، نیازی به نگه داشتن عده ندارد مگر اینکه شوهر وی فوت کرده باشد که موظف است عده فوت شوهر خود را نگه دارد.

آثار عده طلاق بائن

قانونگذار وضعیت حق و حقوقات طرفین از قبیل نفقه، مهریه، ارث و.. را پس از طلاق درمدت عده برای هریک از طرفین در قانون پیش بینی کرده است که در ادامه به توضیح کامل هریک میپردازیم.

وضعیت نفقه در عده طلاق بائن

همان طور که میدانید نفقه زمانی به زوجه تعلق میگیرد که زوجه از زوج تمکین به عمل آورد، لذا به دلیل اینکه در طلاق بائن پس از صیغه طلاق رابطه زوجیت خاتمه پیدا میکند، و زوج حق رجوع به زوجه را ندارد، بنابراین رابطه تمکین وجود نیز ندارد و نفقه ای به زوجه در مدت عده طلاق بائن تعلق نمیگیرد، اما در طلاق رجعی پس از اینکه زوج به زوجه رجوع نماید زوجه مستحق دریافت نفقه میشود.

برای اطلاع از موضوع نفقه در دوران عده بر روی لینک کلیک نمایید

وضعیت ارث در عده طلاق بائن

براساس ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی پس اینکه عقد نکاح میان طرفین صورت گرفت زوجین نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی پیدا میکنند، یکی از این حقوق پس از منعقد شدن عقد نکاح دائم ارث بری زوجین از یکدیگر میباشد، اما سوال این است که آیا پس از طلاق در مدت عده نیز ارث زوجین به یکدیگر تعلق میگیرد؟ یا خیر؟

برای پاسخ باید گفت به شرایط مختلفی از جمله نوع طلاق بستگی دارد، در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد، چنانچه یکی از طرفین در مدت عده فوت نماید، به طرف دیگر ارث تعلق میگیرد، اما در طلاق بائن هیچ گونه ارثی زوجین از یک دیگر نمیبرند، همچنین در صورتی که زوج در هنگام بیماری همسر خود را طلاق دهد، اگر ظرف مدت یک سال پس از طلاق به دلیل همان بیماری فوت نماید به زوجه ارث تعلق میگیرد.

وضعیت مهریه در عده طلاق بائن

مهریه دینی است که پس از عقد نکاح زوج موظف است در صورت عندالمطالبه بودن مهریه به زوجه پرداخت نماید، و این امر در تمامی عقود نکاح اعم از عقد موقت و دائم یکسان میباشد، بنابراین زوجه میتواند هر زمانی در مدت زمان عده طلاق بائن، مهریه خود را از زوج مطالبه نماید.

برای اطلاع از موضوع عواقب نگه نداشتن عده میتوانید این موضوع را در قسمت مطالب حقوقی جستجو نمایید.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *