داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

سوالات قاضی در دادگاه طلاق

سوالات قاضی در دادگاه طلاق

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: طلاق

سوالات قاضی در دادگاه طلاق یکی از مهم ترین موارد در جریان دارسی هر یک از انواع طلاق میباشد، زیرا پاسخ هایی که هریک از زوجین جهت طلاق مطرح می نمایند مورد برسی قاضی قرار گرفته و دادگاه بر اساس دلایل هریک از زوجین و ادله آنها حکم خود را صادر مینماید، بنابراین لازم است زوجین در هنگام طلاق، به سوالات قاضی به نحو احسنت پاسخ داده، تا درخواست طلاق آنها مورد رای قرار بگیرد، لذا مادر این مقاله قصد داریم به موضوع نحوه پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه طلاق بپردازیم، و تمامی سوالات شما را در این باره پاسخ دهیم.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق

همان طور که میدانید طلاق یکی اصلی ترین راه های جدایی زوجین میباشد، و یا به عبارتی طلاق موجب انحلال عقد نکاح دائم میشود، بنابراین چنانچه برای هر یک از زوجین، ادامه زندگی به قدری دشوار باشد که تنها راه ممکن آنها طلاق باشد، میتوانند با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و ارائه ادله و مدارک خود درخواست طلاق خود را به صورت توافقی و یا یک طرف تقاضا نمایند.

میتوان گفت طلاق  به صورت شرعی مانند عقد نکاح تنها با قرائت خطبه طلاق انجام پذیر است، اما این موضوع گفتنی است که طلاق تنها زمانی به صورت از ارزش و اعتبار لازم برخوردار است، که حکم طلاق توسط دادگاه صالح صادر شود، و زوجین آن را در دفاتر ازدواج طلاق ثبت نماید، لذا میتوان گفت این موضوع به دلیل اینکه در جوامع امروزی نهاد خانواده از ارزش اهمیت بالایی برخوردار میباشد، طلاق تنها با وجود شرایط خاصی امکان پذیر میباشد.

در کشور ما نیز زوجینی که قصد طلاق را دارند میبایست با ادله و مدارک مستدل در دادگاه قاضی را برای طلاق به صورت توافقی و یا  یک طرفه قانع نمایند، لذا هنگامی که طلاق از جانب زوج یا زوجه مطرح میگردد، دادگاه سوالاتی را اعم از اطلاعات ازدواج زوجین و همچنین علت طلاق آنها مطرح میکند، که پاسخ هریک از زوجین به این سوالات در حکم دادگاه تاثیر گذار میباشد، که در ادامه به توضیح سوالاتی که در هنگام طلاق به صورت توافقی و یا به صورت یک طرفه توسط قاضی مطرح میگردد میپردازیم.

سوالات قاضی در دادگاه طلاق در انواع طلاق

مباحثی که در دادگاه خانواده مورد توسط قاضی مورد سوال قرار میگیرد با توجه به اینکه نوع طلاق  به صورت توافقی باشد و یا از سوی زوج یا زوجه مطرح شود متفاوت میباشد که در ادامه به توضیح هر یک از آنها میپردازیم.

سوالات قاضی در طلاق توافقی

در طلاقی توافقی زوجین با توافقات صورت گرفته از دادگاه تقاضای طلاق را درخواست می نمایند و یا هنگامی که زوجه دارای وکالت طلاق از زوج باشد امکان پذیر است، در طلاق توافقی قاضی ابتداً سوالاتی را از قبیل اطلاعات عمومی ازدواج از قبیل علت طلاق، تعداد فرزندان و… را مطرح می نماید، که پاسخ به این سوالات در مدت زمان دادرسی و همچنین تعیین حکم دادگاه از اهمیت ویژه برخوردار میباشد، که در ادامه توضیح این سوالات و نحوه پاسخ گویی به آن ها میپردازیم.

سوالات عمومی ازدواج

قاضی در ابتدا سوالاتی از قبیل نحوه آشنایی طرفین، سال ازدواج، تعداد فرزندان، مدت زمان زندگی مشترک و سایر اطلاعاتی را که مربوط به ازدواج زوجین میباشد را مطرح مینماید، که بهتر است در پاسخ به این سوالات، تنها اطلاعاتی که در سند ازدواج شما درج گردیده شده است، را بیان نمایید، و از مطرح کردن موضوعات حاشیه ای و احساسی، مانند بیان جزئیات آشنایی با همسر یا شوهر خود در دادگاه اجتناب نمایید.

علت طلاق

در طلاق توافقی وجود دلایل قانونی اعم از عسر و حرج برای طلاق الزامی نمیباشد ، اما تجربه در این نوع طلاق نشان داده است، زوجینی که دلایل قانع کننده برای طلاق خود ندارند، فرایند رسیدگی به پرونده طلاق آنها طولانی تر میشود، بنابراین بهتر است قبل از شروع جلسه دادگاه با یک وکیل و یا مشاور حقوقی برای ارائه دلیل مشورت نمایید.

برای دریافت مشاوره تخصصی با وکیل طلاق کلیک کنید

وضعیت حق و حقوقات زوجه

یکی از مهم ترین موضوعاتی که قاضی به صورت قطعی در دادگاه خانواده مطرح می نماید، مشخص کردن وضعیت حقوقات زوجه از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل و حق تنصیف و.. میباشد، که در این صورت زوج میبایست در صورتی که این حقوقات را پرداخت کرده است، با ارائه مدارک معتبر پرداخت آنها را اثبات نماید، و در صورتی که توانایی پرداخت این حقوقات به صورت یک جا را نداشته باشد میتواند از دادگاه تقاضای اعسار (تقسیط) نماید.

سوالات قاضی در طلاق از طرف مرد

همان طور که میدانید در قانون و شریعت اسلامی حق طلاق با زوج است بنابراین این موضوع بدین معنا است که زوج هر زمانی که قصد جدا شدن از همسر خود را داشته باشد، میتواند از زوجه جدا شود، به شرطی اینکه تمامی حقوقات زوجه از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل، حق تنصیف و.. را به صورت کامل پرداخت نماید.

 بنابراین همان طور که مشخص است یکی از سوالات قاضی در طلاق از سوی مرد، وضعیت پرداخت حقوقات زوجه میباشد، و دلایل طلاق از اهمیت چندانی برخوردار نیست، ولیکن باید توجه داشت از سوالات قاضی در دادگاه طلاق دلایل زوج برای طلاق میباشد، که میبایست به آنها پاسخ دهد.

شایان ذکر است قاضی از زوجین درخواست میکند شخصی را به عنوان داور انتخاب نمایند، در این صورت بهتر است شما شخصی معتمدی را به عنوان داور انتخاب کرده و به دادگاه معرفی نمایید.

سوالات قاضی در طلاق از طرف زن

همان طور که پیش تر گفته شد حق طلاق با مرد از است، و زوجه تنها زمانی میتواند از شوهر خود جدا شود، که از او وکالت در طلاق داشته و یا به دلیل وجود یکی از شرایط عسر و حرج (شرایط سخت زندگی) که در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی پیش بینی شده است، از دادگاه حق طلاق دریافت نماید، بنابراین سوالات قاضی از مشکلات شما در زندگی مطرح میکند و پاسخ های زوجه از اهمیت ویژه برخوردار میباشد.

لذا زوجه موظف است پس از پاسخ به سوالاتی از قبیل سال ازدواج، تعداد فرزندان، سال های مشترک زندگی و.. با ارائه دلایل و مدارک مستدل شرایط عسر و حرج زندگی خود را برای قاضی اثبات نمایید .

به عنوان مثال در صورتی که همسر شما دارای اعتیاد باشد به طوری که ادامه زندگی برای شما دشوار و مخاطره آمیز شده باشد، میتوانید با ارائه گواهی اعتیاد شوهر خود به دادگاه و اثبات دلایلی که موجب آسیب به زندگی شما و یا فرزندانتان میشود از قاضی تقاضای طلاق نمایید.

و یا در صورتی که همسر تان علیه شما مرتکب ضرب شتم شود، میتوانید با ارئه مدارک از قبیل گواهی پزشک قانونی، و حکم محکومیت کیفری تقاضای طلاق به دلیل عسر و حرج نمایید.

همچنین شما موظف هستید شخصی معتمد ی را به  عنوان داور به دادگاه معرفی نمایید.

نکات مهم در سوالات قاضی در دادگاه طلاق

لازم است هریک از زوجین در هنگام پاسخ به سوالات قاضی نکات زیر را رعایت نمایند:

الف. به دلیل زمان محدود جلسات دادرسی بیان اظهارات هریک از زوجین میبایست مفید و خلاصه بیان شود و بیان سخنانی که خارج از بحث دادگاه باشد میبایست اجتناب نمود.

ب. ادله و اسناد  قانونی میبایست در دادگاه حاضر و کامل باشند و دلایل طلاق با استناد به این مدارک مطرح شود.

پ. در هنگام پاسخ به سوالات قاضی میبایست جدیت و قطعیت برای طلاق در سخنان طرفین قابل مشاهده باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *