داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

نحوه درخواست صدور اجرائیه

نحوه درخواست صدور اجرائیه

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: قوانین

در این مقاله قصد داریم تا با نحوه درخواست صدور اجرائیه آشنا شویم، و اینکه چه افرادی حق صدور اجرائیه را دارند، بپردازیم.

شایان ذکر است برای آنکه با درخواست صدور اجرائیه آشنا شویم، ابتدا بایستی بدانیم که اجرائیه چیست؟ اجرائیه در لغت به معنای کسب آگاهی از اجرا حکم به محکوم علیه (کسی که حکم به ضرر او صادر شده) می باشد، و صدور این اجرائیه از طرف مراجع دادگستری به درخواست محکوم له (کسی که حکم به نفع او صادر شده) صورت می گیرد.

نحوه درخواست صدور اجرائیه

درخواست صدور اجرائیه تنها از جانب محکوم له صورت می گیرد، لذا محکوم له درخواست اجرائیه خود را به دفتر دادگاه صادرکننده حکم بدوی اعلام می نماید، و دادگاه در صورت احراز شرایط با درخواست صدور اجرائیه محکوم له موافقت می نماید. البته محکوم له زمانی می تواند درخواست صدور اجرائیه بدهد، که حکم دادگاه تجدید نظر قطعی شده باشد یا حکم قطعی صادر شده باشد، لذا اگر حکم قطعی نباشد، این حق برای محکوم له ایجاد نمی شود.

شرایط صحت درخواست صدور اجرائیه

برای درخواست صدور اجرائیه باید احکام دادگاه به موقع به اجرا گذاشت شود، و این درخواست به محکوم علیه، وکیل یا قائم مقام قانونی او ابلاغ شده باشد، همچنین محکوم له باید ظرف مدت ۱۰ روز درخواست صدور اجرائیه را بدهد، تا به محکوم علیه ابلاغ شود، و از اجرای حکم آگاه شود.

نحوه ابطال درخواست صدور اجرائیه

اگر شرایط درخواست صدور اجرائیه رعایت نشده باشد، محکوم علیه می تواند تقاضای ابطال اجرائیه صادر شده را بنماید، این موارد به شرح ذیل می باشد.

الف. در صورتیکه در برگه اجرائیه، اشتباهی در هویت و مشخصات طرفین دعوی رخ داده باشد، محکوم له می تواند درخواست ابطال اجرائیه صادر شده را تقدیم دادگاه نماید.

ب. اگر حکم برخلاف موازین شرعی صادر شده باشد، یا حکم از دادگاه فاقد صلاحیت صادر شده باشد، می توان درخواست ابطال اجرائیه صادر شده را داد.

ج. بنا به دلایلی مدارک یا ادله اثبات جرم ناقص باشد، یا تحقیقات به صورت کامل انجام نشده باشد.

تعداد نسخه های درخواست صدور اجرائیه

تعداد نسخه های صدور اجرائیه طبق ماده ۷ قانون اجرای احکام مدنی، به تعداد محکوم‌علیهم به علاوه دو نسخه صادر می‌شود، یک نسخه از آن در پرونده دعوی و نسخه دیگر پس از ابلاغ به محکوم‌علیه در پرونده اجرایی بایگانی می‌گردد، و یک نسخه نیز در موقع ابلاغ به محکوم‌علیه داده می‌شود.

پس هنگامی که یک نسخه از صدور اجرائیه به محکوم علیه داده می شود، پی به اهمیت این موضوع می بریم، لذا به همین دلیل باید شرایط صحت اجرائیه رعایت شده باشد، درغیر اینصورت محکوم علیه، درخواست ابطال اجرائیه صادر شده را تقدیم دادگاه می نماید.

سوالات پرتکرار

برای درخواست صدور اجرائیه باید از چه مرجعی اقدام نماییم؟

برای صدرو اجرائیه شما می توانید از طریق دادگاه یا اداره ثبت اقدام نمایید، ولیکن تنها تفاوتی که در اینجا وجود دارد، این است که اگر شما از طریق دادگاه اقدام نمایید، باید در وهله اول هزینه صدور اجرائیه را پرداخت نمایید، اما اگر از طریق اداره ثبت اقدام نماید، در اثنای رسیدگی، هزینه صدور اجرائیه را پرداخت می نمایید.

آیا گواهی عدم سازش نیاز به درخواست صدور اجرائیه دارد؟

خیر، زیرا گواهی عدم سازش جنبه ی اعلامی دارد، لذا برای گواهی عدم سازش نیازی به صدور اجرائیه نمی باشد.

اگر در صدور اجرائیه اشتباهی رخ داده باشد، تکلیف چیست؟

طبق ماده ۱۱ قانون اجرای احکام مدنی، هر‌گاه در صدور اجرائیه اشتباهی شده باشد، دادگاه می‌تواند راساً یا به درخواست هر یک از طرفین به اقتضای، مورد اجراییه را ابطال یا‌ تصحیح نماید یا عملیات اجرایی را الغاء کند، و دستور استرداد مورد اجرا را بدهد.

نمونه لایحه درخواست صدور اجرائیه

لایحه شماره ۱. صدور اجراییه برای تخلیه ملک مورد اجاره

لایحه شماره۲. صدور اجراییه در خصوص قلع، قمع و خلع ید

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

نحوه تعیین هزینه دادرسی در سال ۱۴۰۳ چگونه است؟

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

معافیت های سربازی در سال ۱۴۰۳

دسته بندی: مقالات  نظام وظیفه

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

ارسال دفترچه نظام وظیفه

دسته بندی: نظام وظیفه  مقالات

بروزرسانی در: 18 اردیبهشت 1403

نحوه صدور رای توسط داور در قراردادها

دسته بندی: مقالات  حقوقی

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403