داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

مجازات کشف حجاب در خیابان ها

مجازات کشف حجاب در خیابان ها

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: کیفری  مقالات

در کشور جمهوری اسلامی ایران، رعایت حجاب امری واجب و ضروری می باشد، لذا اگر زنی در خیابان ها و اماکن عمومی حجاب خود را رعایت ننماید، مرتکب جرم شده، و به مجازات کشف حجاب محکوم می گردد، لذا در این مقاله به مجازات کشف حجاب در خیابان ها می پردازیم.

کشف حجاب در خیابان ها

در دین مبین اسلام، زنان بایستی حجاب خود را رعایت نمایند، به همین دلیل قانونگذار برای این فعل ضمانت اجرایی را در نظر گفته است، لذا اگر زنی در خیابان و اماکن عمومی حجاب خود را رعایت ننماید، یا آنکه حجاب خود را بی افکند، به مجازات کشف حجاب در خیابان ها و اماکن عمومی محکوم می شود، که در ادامه مبحث به مجازات این رفتار می پردازیم.

مجازات کشف حجاب در خیابان ها

با توجه به واژه زنان در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، به این نکته پی می بریم که مجازات کشف حجاب در خیابان ها و اماکن عمومی، مختص زنان می باشد، فلذا در صورتیکه مرتکب این عمل شوند، به شرح ذیل مجازات می شوند:

اگر زنی بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شود، به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو میلیون (۲۰۰۰۰۰۰) ریال تا ده میلیون (۱۰۰۰۰۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد.

حال باتوجه به مطالب فوق، سوالی در ذهن ایجاد می شود، که آیا مجازات کشف حجاب در فضای مجازی نیز به همین منوال می باشد؟ در پاسخ بایستی گفت خیر، ولیکن در صورتیکه تمایل دارید، پاسخ این سوال را مشاهده نمایید، می توانید بروی مقاله مجازات کشف حجاب در فضای مجازی کلیلک نمایید.

مجازات کشف حجاب در خودرو

اگر کشف حجاب داخل خودرو اتفاق بی افتد، و پلیس این صحنه را مشاهده کرده باشد، پلیس می تواند پلاک خودرو را گزارش دهد، و پس از گزارش، پلیس امنیت اخلاقی برای کسی که مرتکب این عمل شده، پیامکی ارسال می نماید، تا در موعد مشخص (معمولا ۱۰ روز) به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه نماید، و پس از آنکه حضور یافت، در صورتیکه برای بار اول مرتکب این جرم شده باشد، با اخذ تعهدنامه و عدم انجام دوباره این رفتار، مرتکب را رها می نماید.

شایان ذکر است، پیامکی که از پلیس امنیت اخلاقی برای مرتکب در صورت تکرار (پس از اخذ تعهد) ارسال می گردد، مطابق ماده ۱۴ و ۱۵ این قانون به شرح ذیل می باشد:

خودرو شما به دلیل ارتکاب تخلف کد ۱۴ ساعت……….. تاریخ………..در آدرس………….در سامانه پلیس ثبت گردید، لطفا جهت رسیدگی به امورات خودرویی با همراه داشتن مدارک هویتی و خودرویی به پلیس امنیت اخلاقی استان……………. واقع در…………یا پلیس امنیت اخلاقی محل سکونت خود مراجعه نمایید. در صورت عدم مراجعه در طول یک ماه خودرو توقیف خواهد شد.

نکته قابل توجه این است، که کشف حجاب در خودرو نیز جرم می باشد، لذا نباید خودرو را به عنوان یک محیط خصوصی در نظر گرفت، همچنین در صورتیکه نسبت به این پیامک صادره از جانب پلیس امنیت اخلاقی نباید بی تفاوت بود، زیرا عدم حضور شما به این اداره منجر به توقیف خودرو شما می شود.

سوالات پرتکرار

پیامک کشف حجاب در داخل خودرو برای چه کسی ارسال می گردد؟

این پیامک برای مالک خودرو ارسال می شود.

اگر کشف حجاب در خودرو برای اول اتفاق افتاده باشد، تکلیف چیست؟

معمولا در وهله اول، پلیس امنیت اخلاقی تنها با ارسال یک پیامک به عنوان اخطار به مالک بسنده می نماید، و متن این پیامک به شرح ذیل می باشد:

سلام ، مالک خودرو به شماره پلاک………………. سرنشین / راننده خودرو شما مرتکب جرم کشف حجاب شده است . لذا به منظور جلوگیری از تکرار جرم به شما تذکر داده می شود . پلیس امنیت اخلاقی

آیا کشف حجاب در زمره ی جرایم قابل گذشت می باشد؟

خیر، زیرا این جرم جنبه ی عمومی دارد، و با تعقیب دادستان قابلیت پیگرد دارد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

فروشگاه وکلا – نیازمندی های وکیل

بروزرسانی در: 10 اردیبهشت 1403

دادگاه صلح چیست؟

بروزرسانی در: 7 بهمن 1402

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *