داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

وکیل نفقه مشهد 09155825130

وکیل نفقه مشهد ۰۹۱۵۵۸۲۵۱۳۰

بروزرسانی در:  9 خرداد 1401
دسته بندی: وکیل

نفقه در قانون مدنی، به همه ی نیازهای متعارف و متناسب روزمره زندگی گفته می شود، که باید پرداخت کننده، آن را پرداخت نماید، و مشمول هزینه هایی از قبیل تهیه مسکن و اثاث البیت، البسه، غذا، هزینه های درمانی و بهداشتی می باشد.

وکیل نفقه

وکیل نفقه مشهد بیان دارد، که دعوی مطالبه نفقه یکی از شایع ترین دعاوی در دادگاه های خانواده می باشد، لذا برای کسب اطلاعات بیشتر شما در این خصوص، این مقاله مورد نگارش قرار گرفته است.

 

انواع نفقه

نفقه دارای اقسام مختلفی از جمله نفقه اقارب یا خویشاوندان، نفقه پدر و مادر، نفقه فرزندان و نفقه زوجه می باشد، که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

 نفقه اقارب

در بعضی از مواقع وضعیت ایجاب می کند، که برخی از اقوام نفقه یکدیگر را بپردازند، مشروط بر آنکه تمکن مالی داشته باشد، لذا به گفته وکیل نفقه، در صورتی که شخصی تمکن مالی نداشته باشد، الزامی برای پرداخت نفقه اقارب وجود ندارد.

 

نفقه پدر و مادر

اگر پدر یا مادر از تمکن مالی برای چرخاندن زندگی خود برخوردار نباشند، به گفته وکیل نفقه مشهد، طبق ماده ۱۲۰۰ قانون مدنی، می توانند فرزند یا نوه خود را در صورتی که تمکن مالی داشته باشند، الزام به پرداخت نفقه کنند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است، که برای پرداخت نفقه پدر یا مادر جنسیت فرزندان تاثیری در پرداخت نفقه آنها نخواهد داشت، لذا در صورتی که فرزند یا نوه دختر باشند، و از تمکن مالی برخوردار باشند، باید نفقه پدر یا مادر خود را پرداخت نمایند.

 

نفقه فرزندان

اصولا دعوی مطالبه نفقه فرزندان در زمان طلاق مطرح می شود، زیرا پرداخت نفقه فرزندان به موجب ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی، بر عهده ی پدر یا در صورت فوت او با جد پدری می باشد، هچنین به دلیل آنکه حضانت فرزندان پس از طلاق بدون در نظر گرفتن جنسیت فرزندان، تا ۷ سالگی با مادر می باشد، لذا در صورتی که فرزندان نزد مادر باشند، پدر باید نفقه فرزندان را به او پرداخت نماید.

وکیل نفقه مشهد بیان دارد، میزان این نفقه به شرایط متفاوتی از جمله سن، جنسیت و سایر عوامل فرزندان بستگی دارد، لذا اصولا این مبلغ مقدار مشخصی نمی باشد.

 

نفقه زوجه

اصولا در دادگاه های خانواده، دعوی مطالبه نفقه زوجه بسیار شایع می باشد، لذا به گفته وکیل نفقه، طبق ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی، نفقه زوجه شامل تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و اثاث البیت، البسه، غذا و هزینه های درمانی یا بهداشتی می باشد، که زوج (شوهر) مکلف به پرداخت آن است.

نفقه زوجه، دارای اقسام مختلفی می باشد، که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

نفقه معوقه زوجه

به گفته وکیل نفقه، اگر زوج در طول دوران گذشته زندگی زناشویی خود، نفقه زوجه را پرداخت نکرده باشد، در صورتی که زوجه اقدام به مطالبه آن نماید، زوج باید آن را پرداخت کند.

البته شایان ذکر است، اثبات دعوی مطالبه نفقه معوقه امری دشوار می باشد، لذا برای آنکه بتوانید، عدم پرداخت نفقه معوقه از جانب زوج را ثابت کنید، حتما برای خود وکیل نفقه اخذ نمایید، زیرا در صورتی که بدون وکیل اقدام به مطالبه آن نمایید، درخواست شما رد خواهد شد.

 

نفقه جاریه زوجه

این نوع نفقه، برخلاف نفقه معوقه، مربوط به دوران گذشته نمی باشد، بلکه مربوط به زمان حال و آینده می باشد، به عنوان مثال؛ در دعوی تمکین، در صورتی که زوجه بدون عذر موجه از تمکین خودداری نماید، نفقه ای به او تعلق نمی گیرد، لذا اصولا در دادگاه های مشهد، زوجه درخواست مطالبه نفقه جاریه را تقدیم دادگاه می نماید، لذا در صورتی که دارای شرایط دریافت نفقه باشد، زوج مکلف به پرداخت آن می باشد.

 

شرایط مطالبه دعوی نفقه زوجه

اکثرا سوالی که از وکیل نفقه در مشهد پرسیده می شود، این است، که در چه شرایطی به زوجه نفقه تعلق می گیرد؟ در ادامه به پاسخ این سوال می پردازیم.

 

تمکین زوجه

تمکین با دریافت نفقه رابطه ی مستقیم دارد، لذا در صورتی که زوجه از زوج تمکین خاص (برقراری رابطه جنسی)  خودداری به عمل بیاورد، مستحق دریافت نفقه نمی باشد، مگر آنکه دارای عذر موجه ای باشد.

در صورتی که زوجه هر یک از شرایط زیر را دارا باشد، می تواند از تمکین خودداری نماید، و زوج مکلف به پرداخت نفقه زوجه می باشد.

 

حق حبس

در صورتی که زوجه باکره باشد، می تواند از تمکین خاص خودداری کند، تا مادامی که مهریه او پرداخت شود، لذا به گفته وکیل نفقه در مشهد در صورتی که مهریه زوجه پرداخت شده باشد، و تمکین خاص به عمل نیاورد، ناشزه محسوب می شود، و دیگر نفقه ای به او از تاریخ حکم عدم تمکین تعلق نخواهد گرفت.

 

بیماری زوجه

اگر زوجه دارای بیماری یا در دوره ماهیانه خود باشد، تا اتمام بهبودی می تواند، از تمکین خودداری نماید، لذا در صورتیکه بیماری رفع شده باشد، و تمکین خاص ننماید، نفقه ای به او تعلق نخواهد گرفت.

 

بیماری زوج

وکیل نفقه مشهد بیان دارد، در صورتیکه زوج دارای بیماری های مقاربتی یا صعب العلاج گردد، به علت آنکه در صورت برقراری رابطه جنسی، جان زوجه به خطر می افتد، میتواند از تمکین خودداری به عمل بیاورد، و نفقه به او تعلق می گیرد.

 

عدم امنیت جانی

اگر بنا به دلایلی جان زوجه در منزل مشترک زناشویی در خطر باشد، وکیل نفقه در مشهد، درخواست تهیه مسکن علی الحده (جداگانه) را برای زوجه تقدیم دادگاه می نماید، در انیصورت زوج مکلف به تهیه مسکن و پرداخت نفقه روجه می شود.

 

وکیل نفقه مشهد

اگر شما برای دعاوی نفقه خود، وکیل اخذ نمایید، به دلیل آنکه وکیل نفقه با رویه در دادگاه های خانواده مشهد آشنا می باشد، باعث احقاق حقوق شما می شود.

 

وکیل نفقه از جانب زوج

اگر زوج برای خود وکیل نفقه مشهد اخذ نماید، وکیل در وهله اول برای دفاع از موکل خود، دادخواست عدم تمکین زوجه را تقدیم دادگاه می نماید، و به دلیل آنکه وکیل از قوانین آگاهی کامل دارد، بهترین راه دفاعی را برای موکل خود اخذ می نماید، در نهایت زوجه را محکوم به عدم تمکین می نماید، لذا دیگر نفقه ای به زوجه تعلق نخواهد گرفت.

 

وکیل نفقه از جانب زوجه

اگر زوجه برای مطالبه حقوق خود، وکیل نفقه اخذ نماید، دیگر در بحث اثبات نفقه و تمکین با مشکلی مواجه نمی شود، زیرا وکیل نفقه در مشهد، به دلیل آنکه با پرونده های زیادی در این خصوص سر و کار داشته است، می تواند بهترین دفاع را از شما اخذ نماید، و در نهایت زوج را محکوم به پرداخت نفقه می نماید.

شایان ذکر است، در صورتی که زوج از پرداخت نفقه خودداری نماید، وکیل نفقه حکم جلب او را می گیرد، سپس درخواست طلاق زن از را تقدیم دادگاه می نماید.

 

مزایای اخذ وکیل نفقه

در صورتی که شما برای طرح دعوی خود وکیل اخذ نمایید، از مزایای زیر بهرمند می شود.

کسب نتیجه مد نظر شما

کاهش مدت رسیدگی دعوی

عدم حضور در جلسات رسیدگی

در صورتی که زوج اموالی داشته باشد، وکیل نفقه برای حفظ حقوق زوجه آنها را توقیف می نماید.

 

نحوه اخذ وکیل نفقه

مجموعه داپکده برای رفاه حال شما شهروندان عزیز، برای آنکه بتوانند، با وکیل نفقه ارتباط برقرار نمایند، تدابیر زیر را در نظر گرفته است.

 

مشاوره تلفنی رایگان

در صورتی که برای طرح دعوی نفقه خود، نیاز به مشاوره دارید، از طریق شماره زیر با مشاوران ما رایگان ارتباط برقرار نمایید.

 

مشاوره تلفنی رایگان

مشاوره تلفنی با وکیل نفقه

در صورتی که نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل نفقه دارید، می توانید درخواست خود را از طریق لینک زیر ثبت نمایید.

 

مشاوره تلفنی با وکیل

مشاوره حضوری با وکیل نفقه

اگر نیاز دارید، تا وکیل نفقه، وکالت شما را برعهده بگیرد، می توانید از طریق لینک زیر درخواست مشاوره حضوری خود با وکیل را ثبت نمایید.

 

مشاوره حضوری با وکیل

 

سوالات پر تکرار

 

ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه زوجه چیست؟

طبق ماده ۵۳ قانون حمایت از خانواده، در صورتی که شوهر از پرداخت نفقه خودداری نماید، مرتکب جرم ترک انفاق شده است، لذا مجازات آن حبس تعزیری درجه ۶ (حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال) می باشد.

 

آیا در ازدواج موقت به زوجه نفقه تعلق می گیرد؟

وکیل نفقه در مشهد بیان دارند، نفقه مختص ذات عقدم دائم می باشد، لذا نفقه در عقد موقت به زوجه تعلق نمی گیرد، مگر آنکه در این خصوص با یکدیگر توافقاتی انجام داده باشند، یا آنکه زوجه باردار شود.

 

نفقه زوجه بر اساس چه معیارهایی مشخص می شود؟

در دادگاه های مشهد، نفقه زوجه بر اساس سطح جایگاه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ، میزان تحصیلات، تعداد فرزندان و … مشخص می شود، لذا این معیارها بر اساس شان زوجه می باشد.

 

آیا زوجه پس از فوت زوج خود دارای نفقه می باشد؟

بله، وکیل نفقه مشهد بیان دارد، تا اتمام عده که مدت آن ۴ ماه و ۱۰ روز می باشد، نفقه وفات به زوجه تعلق می گیرد، و می تواند آن را از ترکه متوفی مطالبه نماید.

 

تحت چه شرایط به زوجه نفقه تعلق نمی گیرد؟

در صورتی که زوجه منزل را ترک نموده باشد، و عدم تمکین او دارای عذر موجه نباشد، ناشزه محسوب می شود، لذا دیگر مستحق دریافت نفقه نمی باشد.

 

در صورتی که زوجه در منزل پدری، خدمتکار داشته باشد، آیا فراهم کردن مستخدم جزء نفقه زوجه محسوب می شود؟

بله، در صورتی که زوجه در منزل پدر خود مستخدم داشته بوده است، زوج مکلف به اخذ خدمتکار می باشد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403