داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

مجازات کشف حجاب در فضای مجازی

مجازات کشف حجاب در فضای مجازی

بروزرسانی در:  20 اسفند 1402
دسته بندی: کیفری

کشف حجاب در فضای مجازی

در جمهوری اسلامی ایران، افراد بایستی یک سری قوانین و مقرراتی را رعایت نمایند، به عنوان مثال در کشور ایران، زنان یا مردان بایستی پوشش خود را رعایت نمایند، در غیر اینصورت مرتکب جرم کشف حجاب شده اند، و قانون برای رفتار آن ها مجازات کشف حجاب در فضای مجازی را اعمال می نماید.

اما در این مقاله، به موضوع مجازات کشف حجاب در فضای مجازی می پردازیم، زیرا با گسترش نرم افزارهای ارتباطی همچون، اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک و… این مقوله افزایش پیدا کرده است، به گونه ای که افراد بعضا عکس هایی را در فضا مجازی به اشتراک می گذارند، که از لحاظ پوشش جالب نمی باشد، لذا در همین راستا قانونگذار برای این دسته از افراد نیز مجازات در نظر گرفته است.

مجازات کشف حجاب در معابر عمومی

اصولا عمل کشف حجاب از جانب خانم ها اتفاق می افتد، لذا طبق تبصره ی ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، اگر زنی بدون حجاب در معابر و انظار عمومی ظاهر شود به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از دو میلیون (۲۰۰۰۰۰۰) ریال تا ده میلیون (۱۰۰۰۰۰۰۰) ریال محکوم خواهد شد.

لذا در نتیجه کشف حجاب در معابر عمومی جرم می باشد، اما سوالی که مطح می شود، این است، آیا مجازات کشف حجاب در فضای مجازی نیز همین مجازات می باشد؟ خیر، زیرا فضای مجازی با فضای واقعی فرق می کند، لذا مجازات آن ها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

مجازات کشف حجاب در فضای مجازی

اگر افراد در محیط فضای مجازی کشف حجاب نمایند، به گونه ای که حاوی صحنه و صور قبیحه (مخالف شریعت و اخلاق اسلامی) باشد، عمل وی جرم بوده و دارای مجازات کیفری می باشد.

حال مجازات کشف حجاب در فضای مجازی، طبق ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای، هرکس به وسیله سامانه ‎های رایانه‎ ای یا مخابراتی یا حامل های داده، محتویات مستهجن را منتشر، توزیع یا معامله کند یا به قصد تجارت یا افساد تولید یا ذخیره یا نگهداری کند، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پانزده میلیون (۱۵۰۰۰۰۰۰) ریال تا صد میلیون (۱۰۰۰۰۰۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

نکته: مجازات کشف حجاب در فضای مجازی، در صورتی برای فرد اعمال می گردد، که محتویات مستهجن مطابق تبصره ۴ همین ماده، شامل عکس، صوت یا متن واقعی یا غیر واقعی متنی  می باشد، که بیانگر برهنگی کامل زن یا مرد یل اندام تناسلی یا آمیزش یا عمل جنسی اسنان باشد، در غیر اینصورت این مجازات برای فرد اعمال نمی گردد.

سوالات پر تکرار

اگر کسی شغل خود را فروش محتویات مستهجن قرار داده باشد، مجازات وی چیست؟

مطابق تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای در صورتیکه مرتکب اقدام به فروش محتویات مستهجن نماید، و آن را حرفه ی خود قرار دهد، به حداکثر هر دو مجازات ماده ۱۴ همین قانون محکوم می شود.

اگر فردی محتویان مستهجن را برای کمتر از ۱۰ نفر ارسال کرده باشد، تکلیف چیست؟

طبق تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون جرایم رایانه ای، مرتکب به یک میلیون (۱۰۰۰۰۰۰) ریال تا پنج (۵۰۰۰۰۰۰) ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

شکایت از اشخاص یا پیچ هایی که کشف حجاب کرده اند، چگونه می باشد؟

شما با مشاهده چنین مواردی از دو راه می تواند، از فرد خاطی شکایت نماید، در وهله اول با داشتن مدارک به دادسرای جرائم رایانه ای مراجعه می نماید و در آنجا تتشکیل پرونده می دهید، یا آنکه از طریق سامانه پلیس فتا، از قسمت اطلاعات مردمی، شکایت خود را ثبت می نمایید، و منتظر اعلام نتیجه از طریق همین سایت می شوید.

اگر مرتکب در دادسرا مجرم شناخته شود، تکلیف چیست؟

در صورتیکه مرتکب در دادسرا مجرم شناخته شود، پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارجاع داده می شود، و دادگاه پس از بررسی مدارک وادله های موجود، حکم به مجازات کشف حجاب در فضای مجازی را برای مرتکب صادر می نماید.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

فروشگاه وکلا – نیازمندی های وکیل

بروزرسانی در: 10 اردیبهشت 1403

دادگاه صلح چیست؟

بروزرسانی در: 7 بهمن 1402

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402