داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

مجازات جرایم علیه امنیت داخلی چیست؟

مجازات جرایم علیه امنیت داخلی چیست؟

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: کیفری

مجازات جرایم علیه امنیت داخلی چیست؟ قانونگذار برای اشخاصی که چنین جرایمی را انجام می دهند، چه نوع مجازات هایی در نظر گرفته است، لذا در این مقاله، به تمامی مجازات های جرایم علیه امنیت داخلی می پردازیم.

مجازات جرایم علیه امنیت داخلی

این جرایم، از جمله جرایمی هستند، که منجر به اغتشاش، بی امنیتی، اخلال در نظم عمومی و …داخلی کشور می شود، و در صورتیکه شخصی مرتکب چنین جرایمی گردد، قانونگذار مجازات هایی اعم از محاربه (اعدام)، حبس را برای فرد خاطی اعمال می نماید، لذا در ادامه به توضیحات بیشتر این مبحث می پردازیم.

مجازات تشکیل گروه برای برهم زدن امنیت داخلی

قانونگذار در ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی بیان دارد، هر کس با هر مرامی، دسته، جمعیت یا شعبه جمعیتی بیش از دو نفر در داخل یا خارج از کشور تحت هر اسم یا عنوانی تشکیل دهد یا ‌اداره نماید که هدف آن بر هم زدن امنیت کشور باشد و محارب شناخته نشود به حبس از دو تا ده سال محکوم می‌شود.

لذا مجازات این جرم از جرایم علیه امنیت داخلی، محاربه و حبس می باشد، لازم به ذکر است، که مجازات شخص محارب در قانون می تواند، اعدام، تبعید، صلب، قطع دست راست و پای چپ باشد، که قاضی به اختیار می تواند یکی از این ۴ نوع مجازات را برای شخصی که مهارب شناخته شده است، اعمال نماید.

نکته: البته مجازات ماده فوق، تنها در صورتی برای فرد اعمال می گردد، که گروه، دسته یا جمعیتی را تشکیل دهد، که تعداد آن ها بیش از دو نفر باشد، لذا برای تحقق این جرم، باید دسته یا گروه حداقل سه نفر باشند.

مجازات عضویت در گروه های برهم زدن امنیت داخلی

حال باتوجه به مطلب فوق، در صورتیکه شخصی عضو گروه یا دسته های برهم زدن امنیت داخلی شود، به موجب ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی، به حبس از سه ماه تا پنچ سال محکوم می گردد، اما اگر بتواند اثبات نماید، که از اهداف این دسته ها یا گروه ها اطلاعی نداشته است، قانونگذار برای وی مجازاتی در نظر نمی گیرد.

مجازات توهین علیه قومیت های ایرانی یا ادیان الهی

جرم توهین، دارای مجازات های خاص خود می باشد، اما اگر به موجب ماده ۴۹۹ مکرر قانون مجازات اسلامی، هر کس با قصد ایجاد خشونت یا تنش در جامعه و یا با علم به وقوع آن به قومیت های ایرانی یا ادیان الهی یا مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی توهین نماید، چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به خشونت یا تنش شده باشد به حبس و جزای نقدی درجه پنج یا یکی از آن دو محکوم و در غیر این صورت به حبس و جزای نقدی درجه شش (۶۰/۰۰۰/۰۰۰ الی ۲۴۰/۰۰۰/۰۰۰) یا یکی از آن دو محکوم می شود.

نکته: لذا این نوع توهین به این دلیل در دسته بندی، جرایم علیه امنیت داخلی قرار می گیرد، که منجر به ایجاد خشونت یا تنش در جامعه می شود.

مجازات توهین علیه قومیت های ایرانی یا ادیان الهی به صورت سازمان یافته

باتوجه به آنکه توهین علیه قومیت ها، ادیان و مذهب جرم می باشد، لذا اگر توهین به این موارد در قالب گروه مجرمانه سازمان‌ یافته ارتکاب یابد و یا از سوی ماموران یا مستخدمان دولتی یا عمومی در حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن واقع شود و یا از طریق نطق در مجامع عمومی یا با استفاده از ابزارهای ارتباط جمعی در فضای واقعی یا مجازی منتشر شود، مجازات مقرر به میزان یک درجه تشدید می ‌شود. (یعنی حبس و جزای نقدی درجه ۵ یا ۶، یک درجه افزایش پیدا می کند.)

مجازات تبلیغ علیه نظام

اصولا عده ای از افراد برای آنکه نظامی را بد جلوه دهند، علیه آن نظام تبلیغاتی را انجام می دهند، لذا براساس ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس علیه نظام جمهوری اسلامی ایران یا به نفع گروهها و سازمانهای مخالف نظام به هر نحو فعالیت تبلیغی نماید به حبس از سه ماه تا ‌یکسال محکوم خواهد شد.

مجازات جاسوسی

اصولا در تمامی کشورها، نباید یک سری از اطلاعات را در اختیار افرادی که فاقد صلاحیت می باشند، ارائه داد، لذا طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی، هر کس نقشه‌ها یا اسرار یا اسناد و تصمیمات راجع به سیاست داخلی یا خارجی کشور را عالما و عامدا در اختیار افرادی که صلاحیت ‌دسترسی به آنها را ندارند قرار دهد یا از مفاد آن مطلع کند به نحوی که متضمن نوعی جاسوسی باشد، نظر به کیفیات و مراتب جرم به یک تا ده سال حبس محکوم می‌شود.

مجازات جاسوسی برای کشورهای دیگر

قانونگذار علاوه بر آنکه جاسوسی را جرم انگاری کرده است، جاسوسی برای کشورهای دیگر را نیز جرم تلقی کرده است، به گونه ای که اگر شخصی به نفع یک دولت بیگانه و به ضرر دولت بیگانه دیگر در قلمرو ایران مرتکب یکی از جرایم جاسوسی شود به نحوی که به امنیت ‌ملی صدمه وارد نماید، به موجب ماده ۵۰۲ قانون مجازات اسلامی، به یک تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد.

مجازات مخفی کردن و شناسایی جاسوس

قانونگذار جاسوسی را جرم تلقی کرده است، لذا به موجب ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی، هر کس به قصد برهم زدن امنیت ملی یا کمک به دشمن، جاسوسانی را که مامور تفتیش یا وارد کردن هر گونه لطمه به کشور بوده‌اند ‌شناخته و مخفی نماید یا سبب اخفای آن‌ها بشود به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم می‌شود.

مجازات معرفی کردن جاسوس

متاسفانه عده ای از افراد وجود دارند، که بر خلاف منافع ملی خود اقدام می نماید، لذا قانوگذار برای جلوگیری از رفتار این افراد، ضمانت اجرایی را برای آن ها در نظر گرفته است، به گونه ای که در تبصره ماده ۵۱۰ قانون مجازات الامی مقرر شده؛ هر کس بدون آن که جاسوسی کند و یا جاسوسان را مخفی نماید، افرادی را به هر نحو شناسائی و جذب نموده و جهت جاسوسی علیه امنیت کشور به دولت خصم یا کشورهای بیگانه معرفی نماید به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود.

مجازات سرقت و نقشه برداری از اسرار یا عکاسی

اصولا اسرار به اطلاعاتی گفته می شود، که به جزء افراد ذی صلاح شخص دیگری نباید، از آن ها اطلاعتی داشته باشد، لذا اگر شخصی این اسناد را سرقت نماید، یا از اماکن ممنوعه فیلم برداری نماید، مرتکب جرم شده و مطابق ماده ۵۰۳ قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل مجازات می شود:

هر کس به قصد سرقت یا نقشه‌برداری یا کسب اطلاع از اسرار سیاسی یا نظامی یا امنیتی به مواضع مربوطه داخل شود و همچنین ‌اشخاصی که بدون اجازه مامورین یا مقامات ذیصلاح در حال نقشه‌برداری یا گرفتن فیلم یا عکسبرداری از استحکامات نظامی یا اماکن ممنوعه دستگیر‌ شوند، به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

مجازات تحریک نیروهای مسلح

گاها بعضی از افراد هنگامی که با نیروهای مسلح یا رزمنده همکام می شوند، آن ها بسته به هدف خود تحریک می کنند، که به وظایف نظامی خود عمل ننمایند، یا آنکه در هنگام انجام وظیفه فرار کنند، لذا قانوگذار برای جلوگیری از این رفتار، ضمانت اجرایی را برای این اشخاص در نظر گرفته است.

لذا به موجب ماده ۵۰۴ قانون مجازات اسلامی، هر کس نیروهای رزمنده یا اشخاصی را که به نحوی در خدمت نیروهای مسلح هستند تحریک موثر به عصیان، فرار، تسلیم یا عدم اجرای ‌وظایف نظامی کند، در صورتی که قصد براندازی حکومت یا شکست نیروهای خودی در مقابل دشمن را داشته باشد محارب محسوب می‌شود والا ‌چنانچه اقدامات وی موثر واقع شود به حبس از دو تا ده سال و در غیر این صورت به شش ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شود.

مجازات برهم زدن امنیت کشور

در تمامی کشورها مسئله ی امنیت همیشه حائز اهمیت بسیاری بوده است، لذا اگر کسی علیه امنیت داخلی کشور مرتکب جنایتی گردد، مطابق قانون مجازات می شود، به نحوی که در ماده ۵۰۵ قانون مجازات اسلامی، مقرر شده است؛ هر کس با هدف بر هم زدن امنیت کشور به هر وسیله اطلاعات طبقه‌بندی شده را با پوشش مسئولین نظام یا مامورین دولت یا به نحو دیگر ‌جمع‌آوری کند، چنانچه بخواهد آن را در اختیار دیگران قرار دهد و موفق به انجام آن شود به حبس از دو تا ده سال و در غیر این صورت به حبس از یک تا پنج سال محکوم می‌شود.

مجازات برهم زدن امنیت کشور بواسطه ی بمب گذاری

اصولا عمل بمب گذاری رفتاری خطرناک می باشد، که احتمال دارد جان افراد بسیاری را در خطر بی اندارد، لذا اگر هر کس به قصد برهم ‌زدن امنیت کشور و تشویق اذهان عمومی تهدید به بمب‌گذاری هواپیما، کشتی و وسائل نقلیه عمومی نماید، یا ادعا‌ نماید که وسایل مزبور بمب‌گذاری شده است، به موجب ماده ۵۱۱ قانون مجازات اسلامی، علاوه بر جبران خسارت وارده به دولت و اشخاص به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌گردد.

مجازات برهم زدن امنیت کشور برای جنگ، کشتار

صرف برهم زدم امنیت کشور، جرم است و در زمره ی جرایم علیه امنیت داخلی قرار می گیرد، لذا براساس ماده ۵۱۲ قانون ماجزات اسلامی، هر کس مردم را به قصد بر هم زدن امنیت کشور به جنگ و کشتار با یکدیگر اغوا یا تحریک کند صرف نظر از اینکه موجب قتل و غارت‌ بشود یا نشود به یک تا پنج سال حبس محکوم می‌گردد.

مجازات بی احتیاطی ماموران دولت نبست به اطلاعات طبقه بندی شده

براساس ماده ۵۰۶ قانون مجازات اسلامی، چنانچه مامورین دولتی که مسئول امور حفاظتی و اطلاعاتی طبقه‌بندی شده می باشند و به آنها آموزش لازم داده شده است در اثر ‌بی‌مبالاتی و عدم رعایت اصول حفاظتی توسط دشمنان تخلیه اطلاعاتی شوند، به یک تا شش ماه حبس محکوم می‌شوند.

مجازات همکاری با کشورهای خارجی

در قانون مجازات اسلامی، همکاری با دولت های خارجی متخاصم به هر نحوی علیه جمهوری اسلامی ایران جرم می باشد، و اگر شخصی مرتکب این جرم گردد، به موجب ماده ۵۰۸ این قانون، در صورتی که محارب شناخته نشود، ‌به یک تا ده سال حبس محکوم می‌گردد.

عامل تشدید کننده مجازات جرایم علیه امنیت داخلی

هر کس در زمان جنگ مرتکب یکی از جرائم علیه امنیت داخلی فوق گردد، طبق ماده ۵۰۹ قانون مجازات اسلامی، به مجازات اشد همان جرم محکوم ‌می‌گردد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

فروشگاه وکلا – نیازمندی های وکیل

بروزرسانی در: 10 اردیبهشت 1403

دادگاه صلح چیست؟

بروزرسانی در: 7 بهمن 1402

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *