داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

آیا مزاحمت برای بانوان در معابر عمومی جرم است؟

آیا مزاحمت برای بانوان در معابر عمومی جرم است؟

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: کیفری

آیا مزاحمت برای بانوان در خیابان ها یا معابر عمومی جرم است؟ایجاد مزاحمت برای زنان و دختران از گذشته تا به الان از جمله اعمال ناشایست بوده است، و همواره افرادی که مرتکب این عمل شده اند مورد سرزنش و مجازات قرار گرفته اند، لذا قانونگذار برای حفظ حقوق زنان و همچنین کودکان، مجازاتی را برای افرادی که در امکان و معابر عمومی برای بانوان ایجاد مزاحمت میکنند تعیین نموده است، که در ادامه به آن میپردازیم.

آیا مزاحمت برای بانوان در خیابان ها یا معابر عمومی جرم است؟

آرامش و امنیت از مسائل اولیه و ضروری برای هر شخص اعم از زن و مرد به شمار میرود، و از آنجایی که بانوان در مقایسه با آقایان در مواردی آسیب پذیر تر هستند، باید بیش تر مورد توجه قرار گیرند، لذا قانونگذار برای حفظ حقوق زنان تدابیری اندیشیده است و برای جلوگیری از وقوع جرایمی از قبیل ایجاد مزاحمت بانوان در اماکن عمومی و.. مجازات هایی را تعیین نموده است، که در ادامه به آن میپردازیم.

شرایط تحقق جرم مزاحمت برای بانوان در خیابان ها یا معابر عمومی

برای اینکه جرم مزاحمت برای بانوان در معابر اثبات شود لازم است شرایطی رعایت شود، که در ادامه به آن میپردازیم:

الف. فرد خاطی حتما باید به قصد مزاحمت و تعرض مرتکب این جرم شده باشد، لذا افرادی که بدون قصد مزاحمت مرتکب انجام این عمل شده اند، مشمول این جرم نمی شوند.

ب.فرد مزاحم حتما نباید فردی غریبه باشد، بلکه در خصوص آشنایان نیز صدق پیدا می کند.

مجازات ایجاد مزاحمت برای بانوان در اماکن عمومی، خیابان ها یا معابر

طبق ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی، هر کس در اماکن عمومی یا معابر متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان بشود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به آنان توهین نماید به حبس از ۲ تا ۶ ماه و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

براین اساس هرکسی اعم از مرد و زن در مکان ها یا معابری که در دسترس عموم افراد هستند، به خانمی و یا طفلی تعرض نماید و یا با اعمال و الفاظ ناپسند و آزار دهنده که خارج از شئونات و حیثات شخص است، به او توهین نماید بر اساس این ماده فرد خاطی علاوه بر ۲ تا ۶ ماه حبس به ۷۴ ضریه شلاق نیز محکوم می شود.

آیا تعقیب کردن بانوان در معابر جرم است؟

بله، در صورتی که اثبات شود فردی به غیر افراد نزدیک (همسر یا پدر و مادر)، به قصد ایجاد مزاحمت برای خانمی او را تحت تعقیب قرار دهد، حتی بدون بیان لفظ یا الفاظ خارج از شئونات، جرم بوده و به مجازات ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

سوالات مرتبط

آیا مزاحمت بانوان سوءپیشینه کیفری ایجاد میکند؟

خیر، زیرا مجازات جرم مذکور کم تر از مجازات درجه پنج ( ۲ تا ۵ سال حبس) میباشد، لذا در سوءپیشینه کیفری متهم ثبت نمی شود، لکن شایان ذکر است جرم صورت گرفته در سابقه کیفری درج میشود ولی در گواهی صادره از مراجع ذی ربط قابل استعلام نمیباشد، مگر با درخواست مقام قضایی.

آیا با رضایت شاکی محکوم تبرئه میشود؟

خیر، زیرا این جرم از جمله جرایم غیر قابل گذشت است، و علاوه بر جنبه ی خصوصی مجازات که مربوط به شاکی میشود، این جرم دارای جنبه عمومی مجازات نیز می باشد، لذا در صورت رضایت شاکی این امر تنها باعث ایجاد عوامل مخففه مجازات میشود، و قاضی مخیر است بر اساس اوضاع و احوال مجرم در میزان مجازات تخفیف اعمال کند.

آیا مرد میتواند همسر خود را تعقیب یا به آن تعرض نماید؟

بله، بر اساس نظریه مشورتی ۱۰۱۵۳/۷ مورخ ۱۰/۱۱/،۱۳۷۹ زمانی جرم مزاحمت محقق می شود که این جرم توسط افراد نامحرم صورت گیرد، لذا چنانچه مردی همسر و فرزند خود را برای مدتی تعقیب نماید جزء شمول این جرم قرار نمیگیرد، همچنین قانونگذار تعرض (مقابل همسر و فرزندان قرار گرفتن و آبروی آنها را بردن) به همسر به فرزندان را نیز بدلیل اینکه حیثیت این افراد را حیثت مرد دانسته است مشمول این جرم ندانسته است.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

فروشگاه وکلا – نیازمندی های وکیل

بروزرسانی در: 10 اردیبهشت 1403

دادگاه صلح چیست؟

بروزرسانی در: 7 بهمن 1402

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *