داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

قذف چیست

قذف چیست ؟ ۰۳/۲۰

بروزرسانی در:  16 مرداد 1402
دسته بندی: کیفری

در مواردی که بین افراد درگیری‌هایی به وجود می‌آید . که امکان دارد الفاظی نیز به یکدیگر نسبت دهند که دراین‌میان ممکن است به‌طرف مقابل توهین نمایند . اما در بین این فحاشی‌ها و درگیری‌های لفظی ، موردی وجود دارد که باعث رفتن آبرو و تاثیرگذاری روی حیثیت فرد مقابل می‌شود . که در این‌جا موضوع قذف به میان می‌آید . که بسیار شبیه توهین یا افترا است . منتها تفاوت‌هایی دارد و ازجمله جرائم خاص است . که آثار و احکام و مجازات‌های خاص خود را دارد. که در ادامه این مطلب به موضوع جرم قذف خواهیم پرداخت.

قذف چیست؟!

سوال قذف چیست سوالی کلی می باشد که  یعنی نسبت دادن ناروای زنا یا لواط به دیگری . که موجب می‌شود حیثیت و آبروی طرف مقابل که همان مخاطب قذف است جریحه‌دار شود.

این جرم ازجمله جرایم حدی است و مجازات آن در شرع اسلام مشخص‌شده . از طرف دیگر جالب است بدانید قذف به اشخاصی که مرده هستند نیز سرایت می‌کند.

در این جرم اگر قرینه‌ای وجود داشته باشد که مشخص شود منظور قذف نبوده‌است حد ثابت نمی‌شود.

شرایط تحقق جرم قذف چیست ؟

قذف باید واضح و بدون ابهام باشد و کسی که مرتکب قذف می‌شود . باید به‌معنای لفظ آگاهی داشته و قصد انتساب آن را داشته باشد.

مثلاً هرگاه کسی به فرزند مشروع خود بگوید تو فرزند من نیستی . یا به فرزند مشروع دیگری بگوید تو فرزند پدرت نیستی قذف مادر او محسوب می‌شود.

هنگامی‌که فردی به دیگری بگوید تو با فلان زن زنا یا فلان مرد لواط کرده‌ای فقط نسبت‌به مخاطب قاذف تلقی می‌گردد.

توجه کنید که غصب هنگامی موجب حد می‌شود که قذف شونده در هنگام وقوع قذف بالغ، عاقل، مسلمان معین و غیرمتظاهر به زنا یا لواط باشد.

الفاظ غیر از زنا و لواط آیا قذف تلقی میگردند؟!

چنانچه کسی قصد نسبت دادن زنا یا لواط به دیگری را داشته باشد و از الفاظ غیر از زنا یا لواط به کار ببرد که درواقع این الفاظ صریحاً زنا یا لواط به افرادی از قبیل همسر، پدر، مادر، خواهر یا برادر مخاطب باشند نسبت ب کسی که زنا یا لواط را به او نسبت داده محکوم به حد قذف می‌شود اما درباره مخاطب اگر به‌علت این انتساب به وی توهین شده باشد فرد نسبت دهنده فقط به مجازات توهین محکوم می‌شود.

اگر چند نفر را با یک لفظ قذف نماییم به چه صورت است؟!

توجه کنید که اگر فردی چند نفر را به‌طور جداگانه قذف کند. خواه همه آن‌ها با هم و خواه به‌صورت جدا شکایت کنند در برابر هر کدام از آن‌ها حد مستقلی برای قاذف جاری می‌شود . اما اگر کسی چند نفر را با یک لفظ قذف نماید هر کدام از قصد شوندگان می‌توانند جدا شکایت کنند . اگر حکم صادر شد اجرای آن را می‌توانند مطالبه کنند . اما چنانچه قذف شوندگان یکجا شکایت کنند بیش‌از یک حد جاری نمی‌شود.

آیا اجرای حد قذف به ارث می‌رسد؟!

اگر حد قذف اجرا نشده باشد و کسی که علیه او قذف نسبت‌داده‌شده باشد گذشت نکرده باشد و او فوت کند. اجرای این حد قذف به همه ورثه غیر از همسر انتقال می‌یابد و به ارث می‌رسد . هر یک از ورثه می‌تواند تعقیب و اجرای حد قذف را مطالبه کنند هر چند دیگران گذشت کرده باشند.

آنچه که گفتم حقم بود

جالب است بدانید اگر شخصی یک یا چند دفعه یا بیشتر قبل‌از اجرای حد شخص دیگر را قذف نماید فقط به یک حد محکوم خواهد شد.

اما اگر حد اجرا شد و آن فرد قذف را مجدداً تکرار کرد حد نیز مجدداً تکرار می‌شود . اما اگر بگوید آنچه گفته‌ام حق بود به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم خواهد شد.

آیا قذف قابل گذشت است؟!

ازآنجایی‌که حد قذف ازجمله موارد حق‌الناس تلقی می‌گردد و تعقیب و اجرای این مجازات زمانی خواهد بود . که مقذوف آن را مطالبه کند حال درصورتی‌که مقذوف از این امر در هر مرحله گذشت نماید حسب مورد تعقیب رسیدگی و اجرای مجازات متوقف خواهد شد.

قذف چه مجازاتی دارد ؟!

همان‌طور که گفته شد قذف مجازات حدی دارد . حد آن هشتاد ضربه شلاق می‌باشد . اما اگر کسی زنا یا لواطی که موجب حد نیست مانند زنا یا لواط در حال اکراه یا عدم بلوغ را به دیگری نسبت دهد . به سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم می‌شود.

همچنین اگر پدر یا جد پدری که فرزند یا نوه خود را قذف نماید . به مجازات سی و یک تا هفتاد و چهار ضربه شلاق تعزیری درجه شش محکوم خواهد شد.

چه مورادی موجب از بین رفتن قذف میشود؟

در موارد ذیل حد قذف از بین میرود یا به اصطلاح حقوقی ساقط میشود:

۱ ) هرگاه مقذوف، قاذف را تصدیق نماید.

۲ ) هرگاه آنچه به مقذوف نسبت داده شده با شهادت یا علم قاضی اثبات شود.

۳ ) هرگاه مقذوف و در صورت فوت وی، ورثه او، گذشت کند.

۴ )هرگاه مردی زنش را پس از قذف به زنای پیش از زوجیت یا زمان زوجیت لعان کند.

۵ ) هرگاه دو نفر یکدیگر را قذف کنند، خواه قذف آنها همانند، خواه مختلف باشد.

قذف چه تفاوتی با توهین دارد ؟‎!‎

زمانی‌که می‌گوییم جرم قذف محقق شده یعنی شخصی به دیگری زنا و یا لواط رو انتساب نموده اما برخلاف آن در توهین نسبت دادن مطرح نیست، مثلاً اگر شخصی به دیگری بگوید زناکار یا بگوید تو با فلانی زنا یا لواط داشته‌ای فرد مرتکب جرم قذف شده و به نوعی نیز مرتکب جرم توهین هم شده اما زمانی‌که شخصی به دیگری بگوید زنازاده چون این لفظ به پدر و مادر او انتساب شده یعنی زنا را به پدر و مادر او انتساب داده مرتکب جرم قذف نسبت به مادر و پدر او شده و چون با این لفظ او را نیز مورد توهین قرار داده و مرتکب جرم توهین نیز شده‌است .

بعلاوه جرم قذف ممکن است هم به‌صورت حضوری و هم بصورت غیرحضوری و یا کتبی و شفاهی محقق شود.

اما جرم توهین با رفتار هم محقق می‌شود.

به طور کلی توهین و یا فحاشی که زنا و لواط را به دیگری انتساب دهد قذف است در غیر این صورت توهین تلقی می شود.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *