داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

افترا چیست ؟ وکیل افترا

افترا چیست ؟ وکیل افترا

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: کیفری

افترا چیست ؟ وکیل افترا

هنگامی‌که فردی جرمی را به دیگری نسبت دهد بدون این‌که قادر به اثبات آن باشد در اصطلاح حقوقی تهمت زده و مرتکب جرم افترا شده‌است.

به‌عبارت‌دیگر افترا یک فعل و تهمتی است که تهمت زننده برای متهم کردن افراد اقدام به این عمل می‌کند.

موضوع بحث ما نیز در رابطه با جرم افترا می‌باشد و این‌که چه عواقبی به واسطه این جرم برای مرتکبان در نظر گرفته می‌شود اما اگر با مطالعه این مطلب پاسخ سوالات خود را نیافتید و یا نیاز به اطلاعات بیشتر در خصوص جرم افترا و رویه قضایی و داشتید و یا این‌که نیاز به مشورت با وکیل و یا اخذ وکیل کیفری در مشهد برای پرونده خود داشتید می‌توانید با کارشناسان ما در سامانه هوشمند خدمات حقوقی داپکده تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

جرم افترا چیست ؟

مطابق با قانون اگر کسی برای متهم کردن افراد وسایل و ادوات جرم را به نوعی به شخص انتساب دهد یا در جیب و یا منزل او و یا وسایلی که مربوط به آن شخص از قرار دهد مجرم خواهد بود و به وی تهمت زننده یا افتراء زننده خواهند گفت.

در ماده ۶۹۷ قانون مجازات اسلامی عنوان‌شده که اگر کسی به وسیله اوراق چاپی یا خطی یا به‌وسیله‌ی درج در روزنامه و جرائد یا نطق در مجامع یا به هر وسیله دیگر به کسی امری را صریحاً نسبت دهد یا آن را منتشر نماید که مطابق با قانون آن امر جرم محسوب می‌شود و نتواند صحت آن اسناد را ثابت نماید جز در مواردی که موجب حد است به جزای نقدی درجه شش محکوم خواهد شد و در تبصره این ماده گفته‌شده که اگر نشر آن امر اشاعه فحشا محسوب شود هرچند که مرتکب بتواند صحت اسناد را اثبات نماید به مجازات مذکور محکوم خواهد شد.

در این خصوص توجه کنید که آنچه که ملاک برای مجرم بودن فرد مفتری قرار می‌گیرد ارتکاب این جرم به شکل عامدانه و عالمانه می‌باشد و منظور این است که فرد افترا زننده نسبت‌به عمل خود علم داشته باشد و بداند که این عمل جرم است و عمداً آن را انجام داده باشد.

اما جرم افترا تقسیم‌بندی‌هایی دارد که به دو دسته افترای لفظی و افترای فعلی یا همان عملی تقسیم می‌شود.

در جایی‌که افتراء لفظی است و یا همان قولی می‌باشد یعنی فردی فرد دیگر را به جرمی نسبت دهد و این نسبت دادم به‌صورت لفظی یا از طریق رسانه‌ها یا اوراق چاپی صورت گیرد اما زمانی‌که بحث افترای عملی و یا همان فعلی مطرح می‌گردد درواقع فرد مفتری به وسیله آلات و ادوات جرم و قرار دادن آنان در خانه، جیب یا محل کار شخص قربانی باعث تعقیب جزایی آن فرد می‌شود. افترا چیست ؟ (افترا چیست ؟ وکیل افترا)

نکات مهمی که در مورد افترا باید بدانید!!

در خصوص این جرم باید یکسری نکات را مدنظر داشته باشید برای این‌که این جرم شکل بگیرد اولاً مفتری جرمی را باید به‌وضوح به دیگری انتساب دهد و آن جرم امری واهی باشد یعنی ساخته تخیلات ذهنی باشد و با انگیزه ضرر رساندن و هتک حیثیت دیگری جرمی را به او نسبت دهد همچنین مفتری نتواند جرم انتساب داده به دیگری را در مراجع قضایی اثبات کند.

پس اگر فردی از روی عصبانیت و ناراحتی به دیگری بگوید دزد یا کلاهبردار مرتکب توهین شده‌است نه افترا و به‌طورکلی برای این‌که جرم افترا محقق شود نیاز است که اولاً جرم به دیگری توسط افترا دهنده انتساب داده شود این امر به‌صورت صریح صورت گیرد به‌علاوه مفتری نتواند صحت اسناد را اثبات کند.

در جایی‌که می‌گوییم افترا باید صریح باشد بدین‌منظور است که مرتکب باید در انجام کار خود عامد و قاصد باشدو تحت تاثیر مشروبات الکلی و موارد این‌چنینی قرار نگرفته باشد به‌علاوه مرتکب باید از ماهیت جرم آور بودن اشیا و ادوات آگاه باشد به‌علاوه سوء نیت خاص نیست یعنی قصد او برای متهم کردن دیگری حتما بایستی وجود داشته باشد تا این جرم محقق گردد.

نتیجه

پس همان‌طور که توضیح دادیم یکی از انواع جرم‌ها افترا می‌باشد که برای تحقق آن شرایطی را لازم است اما اگر شما می‌خواهید در رابطه با این جرم شکایت کنید می‌توانید شکوائیه خود را تنظیم نموده و از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کنید تا آنان به شعبات دادسرا ارجاع دهند پس‌از آن پیشنهاد می‌شود حتما در این خصوص وکیل کیفری داشته باشید تا در روند این پرونده شما را کمک نماید.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *