داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

عدم تعیین مهریه در نکاح موقت

عدم تعیین مهریه در نکاح موقت

بروزرسانی در:  10 آبان 1402
دسته بندی: مقالات  خانواده

به صورت کلی دو نوع عقد نکاح در قوانین کشور ما موجود است که شامل دائم و موقت میباشد و قوانین این دو به صورت کلی یکی است اما تفاوت های جزیی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عدم تعیین مهریه در نکاح موقت

 ممکن است طرفین عقد نکاح موقت به علت عدم آگاهی یا سو نیت یکی از طرفین و یا دلایل دیگر از تعیین مهریه برای عقد موقت سر باز زنند که این عمل سبب از بین رفتن آن عقد خواهد شد. از سوی دیگر به دلایل عرفی، بیشتر عقود نکاح موقت به صورت مکتوب نیستند و زوجه برای مطالبه باید ابتدا این عقد را اثبات کند. برای اثبات عقد نکاح موقت  غیر مکتوب  توسط زوجه، او باید ابتدا به دادگاه مراجعه کند و از طریق شهادت شهود و یا اقرار زوج این عقد را اثبات کند.

شایان به ذکر است برای طلب مهریه، اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد به شورای حل اختلاف و در غیر این صورت باید به  دادگاه مراجعه کنید. در عقد نکاح موقت مکتوب، وضعیت کمی بهتر است زیرا به علت کتبی بودن این عقد، دیگر بار اثبات وجود ندارد و صرفا تنها اقدام زوجه، طلب مهریه خواهد بود. در عقد نکاح موقت هم بمانند دیگر عقود، توافق طرفین بیشترین تاثیر را در تعیین و اخذ مهریه دارد و تراضی طرفین، ملاک اصلی عقد نکاح موقت می باشد. برای مثال طرفین می توانند با هم توافق کنند که مهریه زوجه یک عدد سکه باشد.

ارکان اصلی عقد موقت

به صورت کلی عقد موقت دارای رکن های اساسی است که بدون آن باطل می شود. در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت .

مهریه

در عقد موقت حتما باید مهریه ای معین شود که عقلایی بوده، بار مالی داشته، و قابل تملک (به مالکیت خود در آوردن) باشد فلذا باید به ارزشمند بودن آن چیز یقین داشت تا عقد صحیح واقع شود به عنوان مثال نمی توان بال مگس را به عنوان مهر تنظیم و تعیین کرد.

تعیین مدت زمان عقد موقت

دیگر رکن عقد موقت، تعیین مدت زمان آن عقد است که یعنی حتما باید برای صحیح بودن عقد موقت مدت زمانی را مشخص کرد، در غیر اینصورت نکاح موقت باطل می باشد.

عدم تعیین مهریه در نکاح موقت از منظر رویه قضایی

به صورت کلی از دید قانونگذار تعیین مهریه در عقد نکاح موقت حائز اهمیت است و تفاوت هایی با عقد  نکاح دائم وجود دارد. در عقد موقت تعیین مهریه امری ضروری است در حالی که در عقد دائم این گونه نیست و عدم تعیین مهریه در عقد نکاح موقت، باعث باطل شدن آن عقد خواهد شد.

تفاوت مهریه در عقد دائم و موقت

همانطور که قبلا به آن اشاره شد در عقد دائم حتما باید میزان مهریه تعیین شده باشد و در غیر این صورت عقد باطل است، ولی اگر در عقد دائم مهریه تعیین نشده باشد می توان بعد از عقد مهرالمثل یا مهرالمتعه تعیین کرد، این در حالی است که در عقد موقت چیزی به نام مهرالمثل یا مهرالمتعه وجود ندارد. و صرفا تمام تعهدات مالی همان مهریه قید شده است. همچنین در قانون، زوجه در عقد موقت مستحق دریافت نفقه نیست اما در صورتی که زوجه در شروط ضمن عقد موقت درخواست نفقه داشته باشد زوج ملزم به پرداخت نفقه است.

شباهت مهریه در عقد دائم و موقت

در هر دو عقد مذکور مهریه باید دارای ارزش مادی باشد، همچنان باید قابلیت تسلیم داشته باشد. به صورت کلی مهریه باید طبق توافق زوجین باشد و مهریه زن در هر دو عقد حتی با فوت زوج به ایشان تعلق می گیرد و یا حتی اگر زوجین نزدیکی نداشته باشند باز هم زن مستحق دریافت مهریه میباشد. همچنین در صورتیکه زوجه نیز فوت نماید باز هم مهریه وی قابلیت وصول از جانب وراث را دارد.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *