داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

باطل کردن صیغه موقت چگونه است؟

باطل کردن صیغه موقت چگونه است؟

بروزرسانی در:  10 آبان 1402
دسته بندی: مقالات  خانواده

باطل کردن صیغه موقت بواسطه انقضای مدت یا بذل آن از طریق شوهر یا عدم رعایت ارکان اساسی صیغه موقت میسر می باشد. فلذا در ادامه به توضیحات بیشتر در خصوص نحوه باطل کردن صیغه موقت می پردازیم.

باطل کردن صیغه موقت

هنگامی که صیغه محرمیت بین زن و مرد خوانده می شود، اصل بر آن است که نکاح به صورت صحیح منعقد شده است، مگر آنکه فسادی در آن کشف شود. حال هنگامی که زنی می خواهد به صیغه موقتی مردی در آید، حتما می بایست مدت صیغه و میزان مهریه مشخص شده باشد، زیرا عدم تعیین مهر و مدت در نکاح موقت از شرایط بطلان این نکاح می باشد. ولیکن در نکاح دائم در صورتیکه مهریه معین نشده باشد، از موارد بطلان و شرایط صحت نکاح دائم به شمار نمی رود.

شرایط باطل کردن صیغه موقت

در نکاح دائم برای آنکه زوجین بخواهند از یکدیگر جدا شوند، مبحثی به عنوان طلاق وجود ندارد، بلکه برای آنکه زوجین بتوانند نکاح دائم را باطل نمایند، می توانند بواسطه یکی از طرق های ذیل اقدام نمایند.

انقضاء مدت

در صیغه موقت اگر مدت عقد موقت به پایان برسد دیگر رابطه زناشویی بین زن و مرد باقی نمی ماند و نکاح بواسطه انقضاء مدت منحل می شود.

بذل مدت

یکی دیگر از طرق باطل کردن صیغه موقت بذل مدت از جانب مرد می باشد، فلذا در صورتیکه مرد الباقی مدت صیغه را به زن ببخشد، صیغه موقت به پایان خود رسیده و دیگر رابطه زناشویی بین طرفین برقرار نمی باشد.

وکالت در بذل مدت

اگر مرد در بدو صیغه موقت یا بعدها به زن وکالت در بذل مدت نکاح موقت را داده باشد، زن می تواند بواسطه وکالتی که از شوهر خود اخذ کرده است، اقدام به باطل کردن صیغه موقت نماید.

فسخ صیغه موقت

یکی از راه های انحلال صیغه موقت، فسخ آن می باشد، که قانونگذار در مواد ۱۱۲۱ الی ۱۱۲۸ قانون مدنی برای زوجین آن را در نظر گرفته است. به عنوان مثال اگر پیش از صیغه موقت، هر یک از طرفین عیوبی از قبیل؛ عنن بودن مرد، نابینایی از هر دو چشم یا کوری و …داشته باشند و به طرف مقابل اعلام نکرده باشد، و یا صفتی برای فریب، یا جلب توجه هنگام عقد به کار برده باشند، از موارد تدلیس در نکاح بوده و طرف مقابل به استناد آن می تواند صیغه موقت را فسخ نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص بروی «موارد فسخ نکاح یا صیغه موقت یا دائم» کلیک نمایید.

مشاوره تلفنی

عدم رعایت شرایط صحت صیغه موقت

تعیین مهریه و ذکر مدت از شرایط صحت صیغه موقت می باشد، فلذا در صورتیکه در صیغه موقت، مهریه مشخص نشده باشد یا آنکه مدت تعیین نشده باشد، صیغه موقت باطل بوده و هیچگونه رابطه شرعی و زناشویی فی مابین طرفین برقرار نمی باشد.

آثار باطل کردن صیغه موقت

باطل کردن صیغه موقت برای زوجین یک سری آثاری در پی دارد، که در ذیل به شرح این آثار پرداخته ایم:

  • در صیغه موقت هر گاه شوهر قبل از نزدیکی، تمام مدت صیغه را ببخشد باید نصف مهریه را به زن پرداخت کند.
  • در صورتی که صیغه موقت باطل بوده و نزدیکی واقع نشده، زن حق مهر ندارد و اگر مهر را گرفته شوهر می‌ تواند آن را ‌استرداد نماید. ولیکن اگر زن به فساد صیغه موقت آگاهی نداشته باشد و نزدیکی بین آن ها صورت گرفته باشد، زن مستحق دریافت مهرالمثل است.
  • در صورتیکه صیغه موقت فسخ یا مدت بذل شود یا آنکه مدت به اتمام برسد، عده زن غیر حامل دو طهر است مگر این که زن با اقتضای سن عادت‌ زنانگی نبیند که در این صورت ۴۵ روز است.
  • فسخ صیغه موقت و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است. فلذا پس از به دنیا آمدن فرزند، زن می تواند به زوجیت شخص دیگری درآید.

مراحل باطل کردن صیغه موقت

حال در صورتیکه قصد باطل کردن صیغه موقت خود را دارید، می بایست با در دست مدارک و دلایل به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید و اقدام به تنظیم دادخواست الزام مرد به بذل مدت در صیغه موقت یا دادخواست فسخ ازدواج موقت نمایید. در نهایت پرونده شما به دادگاه خانواده ارجاع داده می شود و در صورتیکه اظهارات و مدارک دفاعی شما مقبول دادگاه قرار گیرد، دادگاه حکم بر فسخ نکاح یا الزام مرد به بذل مدت را صادر می نماید.

شایان ذکر است، فسخ صیغه موقت علاوه بر مواردی که پیش تر گفته شد، در صورتیکه زن در عسر و حرج قرار گرفته باشد و در صیغه بودن آن مرد منجر می شود، که زن در تنگنای و سختی قرار بگیرد، در صورتیکه زن این عسر و حرج را در محکمه اثبات نماید، دادگاه به دلیل عسر و حرج زن، حکم به فسخ صیغه موقت می دهد.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *