داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

شرایط تحقق سلب حضانت پدر چگونه است؟

شرایط تحقق سلب حضانت پدر چگونه است؟

بروزرسانی در:  11 تیر 1401
دسته بندی: خانواده

شرایط تحقق سلب حضانت پدر چگونه است؟ در قانون در صورتیکه هریک از والدین چه پدر یا مادر، دچار انحراف اخلاقی شده باشند، یا قادر به مواظبت از فرزند خود نباشند، مطابق قانون حضانت آنان سلب می شود، لذا در این مقاله به شرایطی که باعث می شود، حضانت پدر سلب شود، می پردازیم.

حضانت پدر

معمولا درخواست حضانت یا سلب حضانت، پس از واقعه ی طلاق اتفاق می افتد، زیرا هنگامی که زوجین با یکدیگر زندگی می کنند، در این بحث مشکلی وجود ندارد، مگر در موارد نادری که جان زوجه به علت جنون زوج در خطر باشد، که بخواهد تا مدت افاقه زوج، درخواست مسکن علی الحده (جداگانه) و حضانت فرزندان را بدهد.

اما اگر زوجین از یکدیگر جدا شوند، حضانت فرزند پسر از ۷ سالگی تا پایان ۱۵ سالگی و حضانت دختر از ۷ سالگی تا پایان ۹ سالگی با پدر می باشد، لذا در صورتیکه پدر دارای صلاحیت نباشد، زوجه می تواند درخواست سلب حضانت پدر را تقدیم دادگاه نماید، و دادگاه پس از بررسی مدارک، در صورتیکه مقتضی بداند، حضانت پدر را سلب می نماید.

شرایط سلب حضانت پدر

در قانون شرایطی پیش بینی شده است، لذا در صورتیکه پدر مرتکب هریک از افعال ذیل شود، حضانت وی سلب می گردد، این شرایط در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی، بیان شده است، که در ادامه به آن می پردازیم.

هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در ‌معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل‌ مقتضی بداند، اتخاذ کند.

‌اعتیاد

اگر پدر دچار اعتیاد به الکل، مواد مخدر و قمار شده باشد، چون احتمال این وجود دارد، به فرزند صدمه ای وارد نماید، یا آنکه نتواند از فرزند به خوبی مراقبت نماید، زوجه می تواند درخواست سلب حضانت پدر را بدهد، لذا در صورت اثبات این امر، حضانت پدر سلب می شود.

اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء

گاهی اوقات پدر شهرت به فساد اخلاقی (لات بودن محله، جزء ارازل و اوباش بودن یک منطقه) دارد، و این امر باعث به تحریک افتادن آینده فرزند می شود، لذا مادر می تواند درخواست سلب حضانت پدر را بدهد، و دادگاه پس از بررسی شرایط، حکم به سلب حضانت پدر یا عدم سلب آن می دهد.

ابتلا به بیماریهای روانی

اگر پدر مبتلا به بیماریهای روانی شود، چون احتمال به خطر افتادن جان فرزند وجود دارد، مادر می تواند، درخواست سلب حضانت پدر را بدهد، لازم به ذکر است، تشخیص ابتلا پدر به بیماری های روانی یا جنون وی، با پزشکی قانونی می باشد.

سوء استفاده از طفل یا اجبار او

اگر پدر از فرزند سوء استفاده نماید، و یا آنکه او اجبار به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند، فساد و … نماید، باعث سلب حضانت وی می شود، و همچنین اگر فرزند را به اعمالی همچون تکدی گری یا قاچاق وادار نماید، باعث سلب حضانت او خواهد شد.

تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف

معمولا در دین مبین اسلام، تنبیه در آخرین مرحله اجرا می شود، لذا پدر یا مادر نیز، برای تربیت فرزند، بیشتر باید با صحبت به اصلاح او بپردازند، نه اینکه بواسطه ی ضرب و شتم فرزند خود را تربیت نمایند، لذا در صورتیکه پدری فرزند خود را کتک بزند، باعث سلب حضانت وی می شود.

شایان ذکر است، منظور از تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف بدین معنا می باشد، که هر کتک زدن فرزند، باعث سلب حضانت پدر نمی شود، اما به عنوان مثال اگر در حین زدن فرزند توسط پدر، آسیبی به او وارد گردد، باعث سلب حضانت او می گردد.

نکته: تشخیص میزان حد متعارف برای سلب حضانت فرزند با دادگاه می باشد.

سوالات پرتکرار

آیا اگر حکم به سلب حضانت پدر صادر شود، می تواند به ملاقات فرزند خود برود؟

بله، صدور حکم سلب حضانت فرزندان، باعث، اسقط حق ملاقات فرزند نمی شود، ولی ممکن است، در خصوص ملاقات فرزند، یک سری محدودیت هایی بوجود آید.

 

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403