داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

حضانت فرزندان

حضانت فرزندان

بروزرسانی در:  17 اسفند 1402
دسته بندی: خانواده

حضانت فرندان: یکی از مشکلات و مواردی که در زمان طلاق زوجین با آن رو به رو هستند بحث حضانت فرزندان میباشد که در این مقاله به نکات مهم حضانت اشاره شده است که در ادامه میتوانید این مطالب را مطالعه نمائید.

حضانت

تعریف حضانت به زبان آمیانه به منظور نگهداری و انجام امور روزانه فرزندان میباشد.  که طبق قانون نگهداری و مراقبت فرزندان وظیفه والدین میباشد و هیچ پدر و مادری حق کوتاهی در این مورد را ندارد مگر در صورتی که صلاحیت یکی از والدین و یا هردوی آن ها مورد تایید دادگاه سرپرستی نباشد.

سن حضانت فرزندان

طبق قانون گذشته حضانت دختر تا ۷ سالگی و پسر تا ۲ سالگی با مادر بوده و دختر از ۷ تا ۹ سالگی و پسر از ۲ تا ۱۵ سالگی با پدر بوده است، ولیکن طبق قانون جدید حضانت دختر و پسر تا ۷ سالگی با مادر و دختر از ۷ تا ۹ سالگی و پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی با پدر است و بعد از این سن خود فرزند تصمیم گیری میکند که با پدر باشد یا با مادر و از سن حضانت خارج میشوند.

در صورت فوت والدین حضانت آن ها با چه شخصی میباشد؟

بعد از فوت یکی از والدین شرایط حضانت بر عهده والد زنده است. یعنی در صورت مرگ پدر، مادر حضانت را برعهده می‌گیرد و بلعکس به همین طریق میباشد، البته باید این مورد را در نظر گرفت درصورتی‌که دادگاه به دارخواست ولی قهری، مادر را دارای صلاحیت لازم برای حضانت فرزند نداند میتواند حضانت را به ولی قهری بدهد ، ولیکن اولویت اول با والدین میباشد.

سوال بعدی که مطرح میگردد این مورد میباشد که اگر هر دو والدین فوت کرده باشند، حضانت با کی میباشد؟

طبق قانون در صورت فوت هر دو والدین، حضانت با جد پدری میباشد و در صورت فوت جد پدری هم حضانت با توجه به طبقات ارث به طبقات بعد انتقال پیدا میکند .

چگونه میتوان پدر یا مادر را سلب حضانت کرد؟

طبق قانون اگر پدر یا مادر دچار دارای اعتیاد به مواد مخدر یا قمار و الکل یا سو رفتار باشد یا اینکه  دارای جنون یا استتهار به فساد اخلاقی یا موارد مشابه باشد حضانت از وی سلب میشود .

یکی دیگر از موارد دیگر که باعث سلب حضانت میشود ازدواج مجدد زوجین میباشد اگر هر دو ازدواج کرده باشند طبق رویه اولویت با پدر میباشد.

در صورتی که حضانت با پدر یا مادر باشد طرف دیگر برای دیدن فرزند چه کاری باید انجام داد ؟

در صورتی که حضانت با یکی از زوجین باشد و طرف دیگر بخواهد فرزند خود را ببیند باید درخواست ملاقات فرزند را به دادگاه تقدیم نماید و دادگاه بعد از برسی سن و شرایط فرزند، مدت زمانی را هفتگی و یا ماهانه جهت ملاقات طرف دیگر تعیین میکند.

اگر کسی که حضانت با اوست بعد از صدور حکم دادگاه مبنی بر ملاقت فرزند با طرف دیگر از این مورد جلوگیری کند چه تبعاتی دارد ؟

طبق ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده هرگاه مسئول حضانت از انجام تکالیف مقرر خودداری کند یا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذی‌حق شود، برای بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار به حداکثر مجازات مذکور ( حبس تا سه ماه  یا جریمه نقدی تا مبلغ ۳ میلیون تومان )محکوم می‌شود .

حضانت در طلاق توافقی چگونه است ؟

در عرف این مورد به وفور قابل مشاهده است که زوجین در طلاق توافقی در مورد حضانت و نفقه فرزندان به توافق میرسند و در زمان طلاق این توافقات توسط دادگاه در حکم نگارش میشود و تمامی این موارد توافق میباشد و رفین باید به ین موارد رضایت داشته باشند .

در صورتی که در طلاق توافقی ، درمورد حضانت تصمیم گیری شده باشد ، طرفین میتوانند  دادخوست دیگری علیه یکدیگر بدهند ؟

بله ، طبق قانون حضانت هم حق است و هم تکلیف و هریک از طرفین در صورتی که حضانت را به شخص دیگری داده باشد، میتواند در دادگاه با دلایل محکمه پسند مانند زوال طرف مقابل یا شرایط بد فرزند درخواست ابطال حضنت طرف مقابل را بدهد.

به طور مثال: مادری حضانت فرزند ۸ ماه خود را به پدر داده است، همانطور که مشخص است فرزند شیرخوار باید به مادر سپرده شود تا بتواند از شیر مادر و مهر مادری بهره مند شود تا بتواند رشد کاملی داشته باشد ، پس مادر میتواند دادخواست ابطال حضانت را به دادگاه به این دلیل تقدیم نماید.

درصورتی که حضانت با مادر باشد مادر مستحق بر دریافت دستمزد است ؟

خبر ، همانطور که در بالاتر اشاره گردید حضانت هم حق و هم تکلیف والدین است و دست مزدی به مادر بابت حضانت فرزند خود تعلق نمی گیرد.

کسی که حضانت را بر عهده دارد می تواند محل زندگی طفل را از شهری به شهر دیگر منتقل کند ؟

خیرنمیتواند محل زندگی را تغییر دهد مگر اینکه رضایت طرف مقابل را بگیرد یا دادگاه تشخیص به صلاحیت طفل بداند.

آیا امکان صرف‌نظر از حق حضانت هست؟

خیر نمیشود از حق حضانت صرف نظر کرد زیرا وظیفه والدین میباشد، اما در صورتی که اثبات کند که صلاحیت فرزند بر این موضوع است میتواند دادخواست خود را به دادگاه تسلیم کند و دادگاه بعد از برسی اگر صلاحیت فرزند را بر این موضوع بداند حکم بر سلب حضانت وی میدهد.

به طور مثال مادری که ازدواج مجدد کرده است یا اینکه شرایط جسمی نامناسبی دارد، میتواند به دادگاه دادخواست سلب حضانت خود را بدهد.

آیا پدر یا مادر که حضانت با اوست میتواند فرزند را از کشور خارج کند ؟

طبق قانون خروج طفل از کشور ملزم به رضایت دادن ولی قهری (پدر) می باشد اما چون از نظر دادگاه مصلحت طفل از همه مهم تر است می توان در صورت رضایت ندادن ولی قهری با آوردن دلیل موجه ( مثل عمل جراحی ) نزد دادگاه می توان طی حکمی از دادگاه طفل را از کشور خارج کرد.

در مواقعی که حضانت دست پدر است با اینکه پدر میتواند برای طفل خود گذرنامه بگیرد اما اگر مادر رضایت خروج فرزند خود را ندهد خروج طفل امکان پذیر نیست لذا دادگاه تشخیص بر مصلحت طفل حکمی برای خروج از کشور صادر کند.

در صورتی که طرف مقابل از خروج فرزند از کشور رضایت ندهد باید چه کاری انجام داد ؟

در مواقعی که هر یک از والدین رضایت بر خروج فرزند را از کشور ندهند و لذا خروج از کشور نیاز فرزند و برایش اجباری باشد و طبق قانون مصلحت فرزند مهم است میتوان با آوردن دلایل محکمه پسند نزد قاضی حکم خروج فرزند را گرفت.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403