داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

وکیل ارث مشهد

وکیل ارث مشهد ۰۹۱۵۵۸۲۵۱۳۰

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: وکیل

وکیل ارث مشهد

یکی از دعاوی که بسیار در محاکم قضایی مشهد وجود دارد، دعاوی مربوط به ارث می باشد، زیرا در این دعاوی به دلایلی سهم یکی از ورثه ها یا چند نفر از ورثه ها پرداخت نشده است و یا سایر دلایلی که در این نوع دعاوی مشاهده می شود، مطرح می شود.

ارث چیست؟

به اموالی که متوفی (فرد فوت شده) از خود باقی می گذارد، و بین وارثین تقسیم می شود، ارث می گویند، حال بنا به دلایلی سهم یکی از وارث پرداخت نشود، می تواند از طریق وکیل ارث، حق خود را دریافت نماید.

وظایف وکیل ارث

وکیل ارث در مشهد ابتدا شرایط شخص را بررسی می نماید، که آیا جزء ورثه محسوب می شود، یا خیر.

بررسی وضعیت طبقه

وکیل ارث، با استفاده از ماده ۸۶۲ قانون مدنی، ابتدا به موکل خود می گوید، اشخاصی که به موجب نسب ارث میبرند سه طبقه‌اند.

طبقه اول پدر و مادر و اولاد (فرزندان) و اولاد اولاد.

طبقه دوم اجداد و برادر و خواهر و اولاد آنها.

طبقه سوم اعمام و عمات و اخوال و خالات و اولاد آنها.

پس از آنکه وکیل ارث در مشهد طبقات را به موکل خود گفت، به او می گوید، تنها در صورتی به طبقات بعدی ارث می رسد، که شخصی از طبقه قبلی نباشد، لذا به عنوان مثال اگر ورثه ای از طبقه اول موجود باشند، ارثیه ای به طبقه دوم تعلق نمی گیرد.

ممنوع بودن از ارث

وکیل ارث در صورتی که فرد را ذینفع و صاحب حق تشخیص دهد، موانعی که امکان دارد، ارث به شخص تعلق بگیرد، یا نگیرد را بررسی می نماید، لذا به گفته وکیل ارث مشهد، اگر موانع ذیل وجود داشته باشد، به شخص ارث تعلق نخواهد گرفت.

قتل عمد

اگر شخصی برای آنکه به او زودتر ارث تعلق بگیرد، مورث (کسی که ارثیه از خود برجای می گذارد) خود را به قتل برساند، به موجب ماده ۸۸۰ قانون مدنی، سهم الارث به او تعلق نخواهد گرفت.

ولیکن به گفته وکیل ارث مشهد، یک استثنایی در اینجا وجود دارد، که اگر این قتل به حکم قانون یا برای دفاع از خود باشد، دیگر جزء موانع ارث محسوب نمی شود، و به شخص ارث تعلق می گیرد.

کافر بودن

اگر یکی از ورثه متوفی (متوفی مسلمان باشد)، کافر باشد، حتی اگر نسبت به سایرین طبقه تقدم داشته باشد، سهم الارثی به موجب ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی، به او تعلق نخواهد گرفت.

اما نکته جالبی که وجود دارد، این است که اگر متوفی کافر باشد، به گفته وکیل ارث، به سهم الارث تعلق می گیرد.

لعان

لعان در لغت به معنای لعن و نفرین کردن می باشد، لذا اگر زن و شوهر یکیدیگر را لعن کنند، به موجب ماده ۸۸۲ قانون مدنی، از یکدیگر ارث نمی برند، همچین اگر فرزند حاصل از این رابطه لعن شده باشد، به او ارثیه تعلق نمی گیرد.

البته وکیل ارث بیان دارد، فرزندی که مورد لعان واقع شده است، از مادر و جد مادری ارث نی برد، و تنها محرو دریافت ارث از جانب پدر و جد پدری می شود.

ولدالزنا

اگر زن و شوهری که علقه زناشویی بین آنها وجود نداشته باشد، و فرزندی از این رابطه حاصل شود، به او ولدالزنا می گویند، و سهم الارثی به او تعلق نمی گیرد.

نکته ای که وکیل ارث مشهد بیان دارد، این است، که اگر حرمت رابطه ی فرزند به یکی از آنها ثابت شود، فرزند حاصل فقط از او ارث می برد، و در طرف دیگر اگر شبه یا اکراه وجود داشته باشد، ارثیه به او تعلق نخواهد گرفت.

لذا پس از آنکه وکیل ارث، تمامی موانع موجود را بررسی کرد، به سراغ گام بعدی می پردازد.

محاسبه سهم الارث

وکیل ارث مشهد با توجه به افراد موجود در طبقه و یا سایر طبقه میزان سهم الارث موکل خود را مشخص می نماید، به عنوان مثال، اگر متوفی تنها دارای دو فرزند پسر باشد، سهم الارث به صورت مساوی میان آنها تقسیم می شود، و یا اگر متوفی تنها دارای فرزند پسر و دختر باشد، سهم الارث پسران دو برابر دختران می باشد.

محاسبه سهم الارث اشخاص با توجه به نوع طبقه آن ها و تعداد افرادی که در آن طبقه وجود دارند، متفاوت می باشد، لذا برای آنکه حق و حقوق شما تضییع نشود، بهتر است، برای خود وکیل تخصصی در حوزه ارث اخذ نمایید.

نحوه گرفتن وکیل ارث

مجموعه داپکده واقع در شهر مشهد، برای رفاه حال عزیزان، روش هایی را اتخاذ کرده است، که بواسطه آن می توانید برای خود وکیل اخذ نمایید.

مشاوره تلفنی رایگان

مجموعه داپکده پیش از آنکه شما وکالت خود را به وکیل بدهید، برای شما این امکان را مهیا کرده است، تا با مشاوران ما به صورت رایگان ارتباط برقرار نمایید، لذا در صورتی که قصد مشاوره تلفنی رایگان را دارید، می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

 

۰۹۱۵۵۸۲۵۱۳۰

مشاوره حضوری

اگر پس از مشاوره تلفنی رایگان، احساس نیاز به مشاوره حضوری با وکیل ارث در مشهد داشتید، می توانید درخواست خود را از طریق لینک زیر ثبت نمایید.

مشاوره حضوری با وکیل ارث

مشاوره اینترنتی

همچنین در صورتی که نیاز به بررسی مدارک داشتید، می توانید مدارک خود را به مشاره زیر در واتس آپ ارسال نمایید، تا مشاوران ما راهنمایی های لازم را خدمت شما ارائه دهند.

۰۹۱۵۵۸۲۵۱۳۰

سوالات پرتکرار

در دعاوی ارث، سوالات پرتکراری از وکیل ارث در مشهد شده است، که ایشان به پاسخ این سوالات پرداخته اند.

آیا با وصیت نامه متوفی، شخصی از ارث محروم می شود؟

خیر، پس از فوت موصی، وصیت نامه مذبور در خصوص محروم کردن فردی از ارث باطل می باشد، لذا طبق قانون، هیچ کس از دریافت سهم الارث محروم نمی شود.

اگر در وصیت نامه تمام دارایی به نام یک شخص شده باشد، تکلیف چیست؟

وصیت نامه مذبور تا میزان یک سوم کل دارایی متوفی صحیح می باشد، و مقدار مازاد بر آن نیاز به تنفیذ سایرین ورثه دارد، لذا در صورتی که آنها تنفیذ نکنند، وصیت نامه مذبور مازاد بر یک سوم باطل می باشد.

اگر زن پس از فوت همسر خود، مهریه اش را به اجرا بگذارد، تکلیف ارثیه چه می شود؟

ابتدا از محل دارایی متوفی، مهریه زوجه پرداخت می شود، در نهایت اگر چیزی از دارایی متوفی باقی مانده باشد، دارایی بین ورثه و زوجه تقسیم می شود.

مدارک لازم برای طرح این دعوی چه می باشد؟

ابتدا باید گواهی فوت متوفی را دریافت نمایند، و سپس گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند، در نهایت، پس از اخذ این مدارک می توانند، یا با مشاوران مجموعه ما تماس حاصل فرمایند، یا آنکه وکالت خود را به وکیل ارث در مشهد مجموعه ما دهند.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403