داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

وکیل اداره کار

وکیل اداره کار

بروزرسانی در:  7 خرداد 1401
دسته بندی: اداره کار  وکیل

وکیل اداره کار بیان دارد، ازجمله مسائلی که امروزه بیشتر با آن مواجه می‌شویم بحث روابط کارگر و کارفرما است که حواشی دراین‌میان از روابط این دو به چشم می‌خورد به‌علاوه اختلافات نیز از همین رو به وجود می‌آید.

یکی از مواردی که می‌تواند این اختلافات و حواشی روابط بین کارگر و کارفرما را به حداقل برساند وجود قرارداد کار است چراکه زمانی که قرارداد کار بین کارگر و کارفرما وجود داشته باشد دراین‌صورت است که می‌توان مطابق با قرارداد عمل کرد. (در اینجا اخذ یک وکیل اداره کار الزامی می باشد)

موضوع مورد بحث ما در این مطلب نیز قرارداد کار می‌باشد که مطابق با موارد قانونی و نظر وکیل اداره کار می‌باشد.

قرارداد کار

قاعدتاً تمام قراردادها دو طرف دارند، در قرارداد کار نیز دو طرف کارگر و کارفرما وجود دارد.

سمت کارفرما در این قرارداد می‌تواند هم شخص حقیقی باشد و هم شخص حقوقی اما در طرف انجام‌دهنده کار که کارگر یا کارمند است حتما باید یک شخص حقیقی یعنی انسان باشد.

قراردادهای کار از چند جهت قابل تقسیم اند ، به‌فرض مثال از نوع استخدام یا مدت کار دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه این مطلب به این موارد خواهیم پرداخت.

انواع قرارداد کار

در این بحث مدنظر است که در مورد قراردادهای استخدام و مدت کار توضیح داده شود. از نظر قراردادهای استخدام این دسته خود به دو قسمت قراردادهای کار دولتی و قراردادهای کار شرکت‌های خصوصی تقسیم می‌شوند و از نظر قراردادهای مدت کار خود به سه دسته قراردادهای کاری موقت و غیرموقت و همچنین قراردادهای کاری برای انجام کار معین تقسیم می‌شوند.

در ادامه مطلب به هر یک از این قراردادها خواهیم پرداخت.

قراردادهای کار از نوع استخدام

کار دولتی : این قرارداد خود به سه دسته قرارداد رسمی، پیمانی و خدماتی تقسیم می‌گردند که هرکدام تابع قوانین و مقررات استخدامی مربوط به دسته خود هستند.

کار شرکت‌های خصوصی : قراردادهای کار شرکت‌های خصوصی تحت پوشش و نظارت قانون کار می‌باشند.

قراردادهای کار از نوع مدت کار

کار موقت : این نوع قرارداد زمان پایان دارد و با فرارسیدن این تاریخ به اتمام می‌رسد و چنانچه بعد از اتمام قرارداد اقدام به تمدید آن نشود و کارگر همچنان مبادرت به فعالیت کار نماید قرارداد سابق حمایتی از وی ندارد و حتما بایستی قرارداد جدید تنظیم گردد تا ادامه فعالیت او مورد حمایت قانون قرار گیرد.

کار غیر موقت: در این نوع قراردادها صرفاً شروع آن در قرارداد ذکر می‌گردد و پایان ندارد که در متن آن به نامحدود بودن زمان آن اشاره می‌شود.

اما به‌طورکلی کارهایی که طبیعتاً ادامه‌دار تلقی می‌گردند چنانچه مدتی در قرارداد آن ذکر نشود دائمی تلقی می‌گردد و امکان فسخ یک‌طرفه وجود ندارد و با شرایط خاص این‌موضوع انجام می‌شود.

کار معین : در این نوع قرارداد کارگر کاری را که معین انجام می‌دهد و با انجام تعهد و پرداخت حق‌الزحمه پایان می‌یابد لذا توجه داشته باشید که تا انجام تعهد طرفین فسخ یک‌طرفه امکان‌پذیر نیست.

موارد مهم که در قرارداد اداره کار باید قید و رعایت شود !!

  • تاریخ استخدام و انعقاد طرفین
  • مدت قرارداد
  • مقررات مربوط به ساعت کار
  • قوانین و شرایط تعطیلات
  • شیوه پرداخت حقوق
  • تمدید قرارداد
  • قوانین شرکت
  • شرایط و نحوه تصفیه‌حساب
  • شرایط محرمانگی و عدم افشای اطلاعات سازمان
  • میزان حقوق پرداختی
  • عناوین شغلی و شرح وظایف

وکیل اداره کار اظهار دارند، در رابطه با مورد آخر باید گفت که اگر عناوین شغلی و شرح وظایف به‌طور جزئی قید شود بهتر است.

کلام پایانی

به‌طورکلی موارد اشاره‌شده در مورد قرارداد اداره کار از جمله ملزمات اند که باید در قرارداد کار به آن اشاره کرد که قاعدتاً مواردی دیگری نیز وجود خواهد داشت و باید به آن اضافه شود اما این موضوعات از حوصله بحث ما خارج است و لذا اگر در زمینه قرارداد کار و یا روابط کارگر و کارفرما سوالی دارید و یا نیاز به مشاوره دارید می‌توانید با کارشناسان ما در سامانه هوشمند خدمات حقوقی داپکده تماس بگیرید تا شما را به وکیل اداره کار ارجاع دهند.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *