داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

مراحل دریافت سند تک برگ

مراحل دریافت سند تک برگ

بروزرسانی در:  20 مرداد 1401
دسته بندی: قوانین

برای دریافت سند تک برگ، شما در وهله اول باید به همراه مدارک مالکیت خود به دفاتر ثبت اسناد رسمی یا اداره ثبت مراجعه نمایید، و این اداره پس از بررسی مدارک شما در صورتیکه دارای شرایط باشید، برای شما سند تک برگ را صادر می نماید، لذا در ادامه به مراحل دریافت سند تک برگ می پردازیم.

مراحل دریافت سند تک برگ

اگر شما قصد دارید، برای ملک خود سند رسمی یا همان تک برگ دریافت نمایید، بایستی مراحل ذیل را سپری نمایید، این مراحل به شرح ذیل می باشد.

 

مراجعه به اداره ثبت یا دفاتر ثبت اسناد رسمی

اگر شما صاحب ملک قدیمی یا دارای سند منگوله دار می باشید، باید برای پیگیری و انجام امورات خود به اداره ثبت مراجعه نمایید، و پس از مراجعه به این اداره، در گام اول باید فرمی، تحت عنوان دریافت سند تک برگ، مطابق دستورالعمل ها پر نمایید، تا درخواست شما توسط کارشناسان بررسی شود.

شایان ذکر است، در صورتیکه شما ملکی را به تازگی خریداری نموده اید، برای دریافت سند تک برگ آن باید به دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه نمایید، چون برای این املاک، شما ابتدا باید معامله خود را در این دفاتر ثبت نمایید، تا بتوانید کارهای مربوط به دریافت سند تک برگ را انجام دهید.

ذکر این نکته حائز اهمیت است، پس از تکمیل فرم مربوطه، اداره ثبت یا دفاتر ثبت، استعلامات مربوطه را از طریق شهرداری و … در خصوص ملک انجام می دهد، تا ملک دارای مالک دیگری نباشد.

 

انتقال سند مالکیت

هنگامی که شما ملکی را خریداری می نمایید، پس از پرداخت ثمن معامله فروشنده موظف می باشد، ملک را به نام شما تنظیم سند نماید، که این امر بایستی در دفتر ثبت اسناد ثبت شود، لذا پس از آنکه این انتقال سند انجام شد، شما قادر به دریافت سند تک برگ، برای ملک خود می باشید.

 

استعلام سند قبلی

پس از آنکه شما مرحله ی قبلی را سپری کرده باشید، اداره ثبت یا دفاتر ثبت اسناد رسمی، از شما (فروشنده یا مالک ملک) فهرستی از فروشندگان و خریداران قبلی می خواهد، تا بواسطه ی آن استعلامات مذبور را انجام دهد، و مطمئن شود، ملک فوق به شخص ثالث دیگری فروخته نشده است، یا در گرو بانک (به علت بدهی و سایر مسائل) نمی باشد، لذا در صورتیکه ملک شما فاقد مشکلات فوق باشد، انتقال یا صدور سند برای شما انجام می شود.

اما در صورتیکه ملک دارای مشکلات فوق باشد، تا مادامی که این مشکلات برطرف نشده باشد، انتقال یا صدور سند، امکان پذیر نمی باشد.

 

تسویه حساب شهرداری و پرداخت مالیات

پس از آنکه اداره ثبت احوال برای درخواست دریافت سند تک برگ شما، استعلامات مذبور را انجام داد، شما باید تمامی بدهی های مربوط به ملک خود را پرداخت نمایید، و پس از پرداخت این بدهی ها یا عوارض شهرداری، گواهی پایان کار به شما ارائه می شود، لازم به ذکر است، با صدور این گواهی، دیگر ملک مذبور دارای بدهی مالیات نقل وانتقال به اداره دارایی و عوارض شهرداری نمی باشد.

این نکته از قلم نیافتد، در صورتیکه ملک مذبور تجاری یا اداری باشد، برای دریافت گواهی پایان کار آن، ابتدا باید از سازمان نوسازی نامه ای مبتنی بر وضعیت دقیق کاربری ملک دریافت نمایید، سپس به تسویه بدهی های ملک مذبور بپردازید.

 

منتظر ماندن

پس از آنکه شما مراحل فوق را سپری نمایید، اگر ملک مذبور دارای سند رسمی باشد، و بخواهد به شخص دیگری آن سند تعلق بگیرد، حدودا ۲۰ روز زمان می برد، ولیکن در صورتیکه ملک فاقد سند تک برگ باشد، برای دریافت سند تک برگ، حدودا باید  ۵۰ روز منتظر ماند.

لازم به ذکر است، پس این وهله، دیگر نیازی به انجام کاری نمی باشد، بلکه باید تا مدت زمانی که سند تک برگ بوسیله پست به دست شما می رسد، منتظر بمانید.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت سند تک برگ

  1. اصل مدارک هویتی خریدار و فروشنده همراه با کپی
  2. قبض تلفن ملک مورد نظر به همراه کپی
  3. کروکی دقیق ملک به همراه کد پستی
  4. اصل سند قبلی مالک
  5. ارائه پایان کار شهرداری
  6. استعلام سند
  7. داشتن گواهی تسویه حساب با سازمان تأمین اجتماعی (در مورد املاک تجاری یا صنعتی)

 

سوالات پرتکرار

 

آیا برای دریافت سند تک برگ، ارائه سند قبلی به اداره ثبت الزامی می باشد؟

بله، مالک باید حتما سند قبلی را به اداره ثبت یا دفاتر ثبت، جهت دریافت سند تک برگ تقدیم نماید، و در صورتیکه سند مذبور، گم یا موجود نباشد، دریافت سند تک برگ جدید امکان پذیر نمی باشد، لذا ابتدا باید برای دریافت سند المثنی اقدام کنید و سپس به سراغ تبدیل سند بروید.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403