داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

سامانه استعلام وضعیت وکیل

سامانه استعلام وضعیت وکیل

بروزرسانی در:  17 اسفند 1402
دسته بندی: سامانه ها

سامانه استعلام وضعیت وکیل که به نشانی adliran.ir/Home/GetLawyer می باشد این امکان را به اشخاص می دهد تا اگر برای پرونده خود وکیلی اتخاذ نمودند، بتوانند وضعیت وکیل را استعلام نمایند. زیرا با گذشت روز افزون تعداد وکلا در شهرها زیاد می شود و منجر به سوء استفاده و جا زدن اشخاص دیگر به عنوان وکیل می شود، از همین رو سامانه قضایی عدل ایران اقدام به راه اندازی  سامانه استعلام وضعیت وکیل نمود. فلذا در ادامه بحث به توضیحات بیشتر ابن سامانه می پردازیم.

سامانه استعلام وضعیت وکیل

استعلام وضعیت وکیل از بخش سامانه عدل ایران قابل استعلام برای کاربران می باشد و متقاضی می تواند با وارد کردن کد ملی شخص در سامانه استعلام وضعیت وکیل به این موضوع پی ببرد، که شخص وکیل است یا خیر. فلذا پس از ورود به این سامانه با وارد کردن کد ملی می توانید درخواست استعلام وضعیت وکیل را بدهید و اگر شخص وکیل باشد، اطلاعات وی اعم از نام پدر و مدت اعتبار پروانه وکالت و مرجع صدور پروانه وکیل وکالت برای شما نمایش داده می شود.

هدف ایجاد سامانه استعلام وضعیت وکیل

در زمان گذشته هنگامی که قرارداد وکالت فی مابین وکیل و موکل منعقد می شد، موکل برای آنکه متوجه شود که شخصی که با او قرارداد بسته است، وکیل می باشد یا خیر. پیش از راه اندازی این سامانه می بایست به صورت حضوری به کانون وکلا وکیل در آن شهر می رفت و استعلام او را از کانون آن وکیل می گرفت.

فلذا مسئله استعلام وضعیت وکیل برای اشخاص تا پیش از راه اندازی سامانه استعلام وضعیت وکیل، امری ساده نبود، به همین سبب بسیاری از اشخاص هنگامی که قرارداد وکالت با وکیل منعقد می کردند، از استعلام او پشیمان می گشتند. فلذا این امر منجر به افزایش تعداد وکلای قلابی و مورد سوء استفاده سودجویان قرار گرفت و منجر به متضرر شدن اشخاص می گشت و همچنین باعث مطرح شدن پرونده های زیادی تحت عنوان کلاهبرداری در دادگاه ها شد.

در نهایت قوه قضاییه برای جلوگیری از کلاهبردارانی که خود را وکیل قلابی جلوه می دادند، اقدام به راه اندازی استعلام وضعیت وکیل به صورت غیر حضوری و آنلاین نمود تا دیگر اشخاص نگرانی و دغدغه ای در این خصوص نداشته باشند. علاوه بر آن اشخاص می توانند پیش از آنکه قرارداد وکالت خود را با وکیل امضاء نمایند، می توانند با اطمینان حاصل کردن از این موضوع، نسبت به استعلام وضعیت وکیل از طریق این سامانه اقدام نمایند.

نحوه استعلام وکیل از سامانه استعلام وضعیت وکیل

کوتاه ترین و ساده ترین راه استعلام وکلا از طریق سامانه استعلام وضعیت وکیل به نشانی adliran.ir/Home/GetLawyer می باشد، پس از وارد شدن به نشانی سامانه استعلام وکیل، باید کد ملی وکیل را وارد نمایید و بروی گزینه بررسی و استعلام کلیک نمایید. پس از آنکه شخص وکیل باشد، تصویر همانند شکل ذیل برای شما نمایش داده می شود. اما اگر شخص وکیل نباشد و خود را اصطلاحا وکیل جلوه داده باشد با پیغامی مبنی بر آنکه وکیلی با مشخصات وارد شده پیدا نشد، مواجه می شوید.

 

جهت ورود به سامانه استعلام وضعیت وکیل کلیک نمایید.

 

استعلام وکیل 1

 

سوالات پرتکرار

مجازات وکیل قلابی چیست؟

به موجب ماده ۵۵ قانون وکالت، وکلای معلق و اشخاص ممنوع‌ الوکاله و به طور کلی هر شخصی که دارای پروانه وکالت نباشد از هرگونه تظاهر و مداخله در عمل وکالت ممنوع است اعم از اینکه عناوین تدلیس از قبیل مشاور حقوق و غیره اختیار کند یا اینکه به وسیله شرکت و سایر عقود یا عضویت در موسسات خود را اصیل دعوی قلمداد نماید متخلف از یک الی شش ماه به حبس تادیبی محکوم خواهد شد.

نحوه استعلام وضعیت وکیل چگونه است؟

برای استعلام آنلاین وکیل باید به نشانی adliran.ir/Home/GetLawyer و همانند مطالبی که در این مقاله بیان شد، اطلاعات وکیل اعم از کد ملی او را وارد نمایید. تا بتوانید استعلام آنلاین وکیل را بگیرید.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *