داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

حق طلاق در طلاق توافقی

حق طلاق در طلاق توافقی

بروزرسانی در:  7 خرداد 1401
دسته بندی: خانواده

آیا با دادن حق طلاق به زن، مرد بازهم می‌تواند زن را طلاق دهد؟

در رابطه با این‌موضوع باید اشاره داشت که گرفتن حق طلاق در طلاق توافقی از مرد به این معنا نیست که دیگر نتواند همسر خود را طلاق دهد.  باید گفت که واگذاری حق طلاق از سوی مرد به زن یا هر شخص دیگر از لحاظ حقوقی صحیح نیست . چون حق طلاق قابل‌واگذاری نیست اما از طریق وکالت می‌توان این حق را در راستای طلاق به زن اعطا کرد.

چگونه میتوان وکالت در طلاق گرفت ؟!

برای این کار با دو روش زن می‌تواند از مرد وکالت در طلاق بگیرید.ّ

اول این‌که به‌صورت شرط ضمن عقد نکاح که در سند ازدواج درج می‌شود این وکالت را بگیرد.

دوم این که بها مراجعه به دفتر اسناد رسمی  وکالت در طلاق را  از زوج بگیرد تا برای گرفتن طلاق اقدام کند .

حال اگر هم زوج خارج از کشور باشد اعطای وکالت از طریق تنظیم وکالت‌نامه طلاق در کنسولگری ایران میسر می‌باشد.

چگونه میتوان وکالت در طلاق را لغو کرد؟!

توجه کنید که اگه وکالت بطور شرط ضمن عقد ازدواج اعطا شود . چون عقد ازدواج دائم قراردادی لازم است این وکالت قابل عزل نیست و مرد نمی‌تواند زن را عزل کند و وکالت را منتفی نماید.

اما اگر وکالت بعد از عقد و در دفترخانه به زن یا شخص دیگری اعطا گردد . از سوی مرد قابل عزل است لذا اگر همین وکالت مدت داشته باشد . تا انقضای مدت مرد حق عزل ندارد منتها به شرطی که حق عزل را از خود ساقط کرده باشد.

چنانچه در ضمن عقد لازمی وکالت اخذ شده باشد که دراین‌صورت هم مرد حق عزل وکیل را نخواهد داشت. به‌طورکلی در وکالت‌نامه طلاق قابلیت عزل یا عدم است و یا مدت در آن ذکر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان طلاق توافقی کلیک کنید.

آیا میتوان حق وکالت در طلاق توافقی را به شخصی غیر از زن اعطا کرد؟!

فرض بفرمایید مردی در خارج از کشور زندگی می‌کنند دراین‌حال می‌خواهد وکالت برای گرفتن وکیل برای طلاق دادن همسرش به شخص دیگری بدهد که در این‌جا می‌توان گفت مرد می‌تواند این وکالت را به شخصی غیر از همسرش واگذار کند به‌فرض مثال به برادرش که در ایران زندگی می‌کند از طریق وکالتی که در کنسولگری ایران در کشور محل اقامت تنظیم کرده است وکالت را برای گرفتن وکیل دادگستری برای طلاق همسرش می‌دهد.

چه مدارکی برای شروع طلاق با وکالت در طلاق نیاز است ؟!

  • سند ازدواج
  • شناسنامه زوجه
  • کپی کارت ملی زوجه
  • کپی شناسنامه‌ی زوج
  • اصل وکالت‌نامه محضری طلاق

اگر سند ازدواج نبود میتوان برای طلاق با حق طلاق اقدام کرد؟!

چنانچه سند ازدواج در دسترس زوج نبود در این‌جا برای شروع طلاق می‌تواند به دفتر ازدواجی که عقد نکاح آن‌ها در آن منعقد شده مراجعه کند و با پرداخت هزینه مقرر رونوشت از سند ازدواج خود بگیرد و با آن برای طلاق اقدام کند.

حق طلاق در طلاق توافقی _وکیل طلاق توافقی

همان‌طور که گفته شد پروسه طلاق توافقی اعم از این‌که وکالت در طلاق باشد یا خیر ، نیاز هست که در جلسات مشاوره اجباری شرکت کرد و این جلسات  پنج جلسه مییاشد  که در بازه زمانی چهل و پنج روز تا دو ماه به طول خواهد انجامید و بعد از آن است که نوبت به جلسات رسیدگی دادگاه می‌رسد و سایر موارد و مراحل که به‌طورکلی می‌توان گفت چهار الی شش ماه زمان‌بر خواهد بود.

اما نکته قابل‌توجه اینجاست که شما اگر وکیل خانواده مجرب از وکلای داپکده داشته باشید دیگر نگران مدت‌زمان طولانی پرونده طلاق توافقی نباشید بلکه شما می‌توانید با دادن وکالت به وکلای داپکده در کوتاه‌ترین زمان ممکن طلاق خود را ثبت نمایید و سند طلاق را دریافت کنید.

نتیجه

همان‌طور که در این مطلب عنوان شد برای گرفتن طلاق توافقی سه روش مختلف وجود دارد که به آن اشاره شد. همچنین وکالت در طلاق را در طلاق توافقی مورد بررسی قرار دادیم حال اگر سوالی در خصوص متن وکالت‌نامه طلاق توافقی از سوی زوج به زوجه و یا متن وکالت‌نامه طلاق توافقی از سوی زوجین به وکیل دادگستری دارید و یا سوالاتی در رابطه با پروسه‌ای آن و یا وکالت در طلاق در طلاق توافقی دارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

علی‌رغم آن اگر به‌دنبال وکیل مجرب خانواده برای طلاق توافقی  می‌گردید می‌توانید با کارشناسان ما تماس گرفته و موضوع خود را مطرح کنید تا شما را در این زمینه نیز راهنمایی کرده و به سوی وکیل طلاق توافقی در مشهد هدایت نمایند.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403