داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

حبس و شلاق بخاطر سرقت بادام زمینی

حبس و شلاق بخاطر سرقت بادام زمینی

بروزرسانی در:  8 آبان 1402
دسته بندی: مقالات  کیفری

حبس و شلاق بخاطر سرقت بادام زمینی ؟؟!! هر چند که به طور کلی سرقت در هرنوع ، اندازه و مقداری که باشد عمل مجرمانه بوده و مرتکب آن سارق تلقی میشود و مجازات برای وی مطابق با قانون تلقی میگردد اما آیا به نظر شما سرقت بادام زمینی آن هم به مقدار سه بسته چه مجازاتی خواهد داشت ؟ آیا گمان میکنید که اصلا مجازاتی نداشته و ندارد ؟

حال توجه شما را به حکم جنجالی قاضی یکی از شعبات دادگاهی در یکی از مراجع قضایی جلب میکنم که مجازات سنگینی را را برای سرقت فقط سه بسته بادام زمینی در نظر گرفته است که بسیاری از کاربران اجتماعی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و معتقدند که باید اصلاح شود و عدالت در این خصوص نقشی نداشته است، با ما همراه باشید تا در ادامه به این حکم و بررسی این موضوع بپردازیم.

حبس و شلاق بخاطر سرقت بادام زمینی

گزارشی با عنوان تیتر خبری تحت عنوان حکم عجیب یک قاضی برای سارق بادام زمینی در یکی از خبرگزاری ها منتشر شد که در محتوا آن دم از حبس و شلاق بخاظر سرقت بادام زمینی زده میشد ، در وهله اول گمان بر این بود که خبر منتشر شده صرفاٌ خبر سازی باشد که در عین ناباوری مسئولین مربوطه صحت و سقم آن را تایید کردند.

ماجرای این اتفاق که در پی آن این حکم توسط قاضی دادگاه کیفری دو بخاطر سرقت بادام زمینی داده شده این است که مردی ۴۵ ساله که صاحب سه فرزند نیز می باشد از یک مغازه و فروشگاه معمولی یا همان سوپر مارکت مبادرت به خرید اجناسی مینماید و در حین خرید سه بسته بادام زمینی را به دور از چشم صاحب مغازه در جیب خود می گذارد .

با گذاشتن این سه بسته بادام زمینی در جیب خود ، صاحب مغازه متوجه میشود و از وی شکایت مبنی بر سرقت بادام زمینی می نماید که فیلم ارتکاب جرم نیز وجود داشته وضبط گردیده بوده که خود ادله برای اثبات این موضوع می باشد.

در پی شکایت مالک مغازه و همچنین ارائه فیلم ضبط شده دوربین های مدار بسته ی آن مغازه که نشان دهنده ارتکاب سرقت توسط متهم بوده و همچنین اقرار و عدم دفاع موجه متهم سبب شده تا قاضی برای وی مجازات ده ماه حبس تعزیری و چهل ضربه شلاق در نظر بگیرد.

دادنامه ده ماه حبس و چهل ضربه شلاق برای سرقت بادام زمینی

اتهام : سرقت سه بسته بادام هندی از مغازه

بسمه تعالی 

دادگاه با عنایت به محتویات پرونده ختم دادرسی پرونده را اعلام و با استعانت از ایزد منان و با تکیه به شرف و وجدان و در فرجه قانونی به شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید.

تصمیم دادگاه

در خصوص اتهام آقای ……… فرزند حسن دائر بر سرقت تعزیری سه بسته بادام هندی از مکان عمومی ( مغازه ) موضوع شکایت آقای …….. فرزند محمد رضا با عنایت به تحقیقات صورت گرفته و ادله موجود من جمله شکایت بی شانبه شاکی، فیلم مضبوط از صحنه ارتکاب بزه، اقرار متهم حین انجام مواجهه حضوری در مرحله تحقیقات ، مفاد کیفر خواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب دفاعیات بلاوجه متهم در دادگاه مبنی بر اینکه به خاطر حساب و کتاب دفتری وسایل را برداشته تا بعداٌ وجه آن را پرداخت نماید.

در حالی که حسب مفاد فیلم مضبوط متهم همه وسایل خریداری شده را داخل پلاستیک قرار داده و صرفاٌ اموال مسروقه را داخل جیب خود قرار می دهد ، ارتکاب بزه توسط متهم محرز می باشد با رعایت ماده ۲ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری ناظر بر ماده ۱۸ قانون مجازات اسلامی بلحاظ تاثیر تعزیر بر متهم جهت اصلاح و تنبه متهم توجهاٌ به مواد ۲،۱۲، ۱۸ ، ۱۹ ،۲۷، ۱۶۰، ۱۶۴، ۱۷۱، ۱۷۲، ۲۱۱، ۲۱۲ قانون مجازات اسلامی و مستنداٌ به مواد ۶۵۶ و ۶۶۷ قانون مجازات اسلامی ( کتاب تعزیرات و مجازات های بازدارنده )

متهم را به تحمل ده ماه حبس و چهل ضربه شلاق تعزیری و استرداد عین اموال مسروقه یا رد مثل یا قیمت آن در صورت فقدان عین محکوم می نماید. رای صادره حضوری و ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ قابل تجدیدنظر خواهی در محاکم محترم تجدید نظر دادگستری…… می باشد.

رئیس شعبه ….دادگاه کیفری دو

آِیا حکم ده ماه حبس و چهل ضربه شلاق برای سرقت بادام زمینی صحیح است؟

به طور کلی حکم صادره از نظر قانونی در باب بزه سرقت صحیح است اما آنچه به عنوان اعتراض مورد واکنش کاربران و عموم جامعه قرار گرفت این است که می گویند درست است که باید در قبال برخورد با جرایم سنگین یا اصطلاحاٌ دانه درشت ها رسیدگی به جرایم کوچک نیز حائز اهمیت است و از هرج و مرج جلوگیری میکند اما به این نحو در حالی که حکم با جرم سرقت بادام زمینی تناسب ظاهری ندارد بایستی مورد توضیح یا اصلاح توسط دستگاه قضا واقع شود.

جالب است بدانید که حکم مذکور بدوی بوده اما به علت عدم تجدیدنظر خواهی متهم، حکم وی پس از گذشت مدت قانونی تجدیدنظر خواهی در حال حاضر قطعی شده است.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403