داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

نحوه خروج فرزند از کشور

نحوه خروج فرزند از کشور

بروزرسانی در:  24 اسفند 1402

خروج فرزند از کشور نیاز به اجازه کتبی ولی ( پدر ) یا قیم آنان می باشد، زیرا در صورتیکه پدر یا قیم آنان اجازه کتبی ندهند، برای فرزند گذرنامه صادر نمی شود. فلذا در ادامه به توضیحات بیشتر در خصوص این مقوله می پردازیم.

خروج فرزند از کشور

اصولا اجازه کتبی برای خروج فرزند از کشور امری منوط به طلاق زوجین می باشد. زیرا تا قبل از طلاق قاعدتا اختلافی فی مابین زوجین در این خصوص مشاهده نمی باشد و قانونگذار برای آنکه حقوق والد دیگر در این خصوص رعایت شود و بتواند فرزند خود را ملاقات نماید، تدابیری را در نظر گرفته است تا اگر والدی که حضانت طفل با اوست بخواهد اقدام به خروج فرزند از کشور بنماید، مکلف به همراه داشتن مدارک لازمه و اجازه کتبی می باشد. خروج فرزند از کشور توسط دو پروسه قابل انجام می باشد که در ادامه به شرح هر یک از آن ها می پردازیم.

اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور

گذرنامه سندی است که از طرف مأموران صلاحیت دار دولت برای مسافرت اتباع ایران به خارج و یا اقامت ‌در خارج و یا مسافرت از خارج به ایران داده می ‌شود، فلذا اگر شخصی بخواهد فرزندی که  کمتر از ۱۸ سال تمام دارد و تحت ولایت یا قیمومیت وی می باشد را از کشور خارج نماید، اجازه کتبی وی یا قیم آنان الزامی می باشد. به عبارت دیگر تا مادامی که اجاره ولی یا قیم اخذ نگردد، خروج فرزند از کشور امکان پذیر نمی باشد.

اجازه دادگاه برای خروج فرزند از کشور

به استناد ماده ۴۲ قانون حمایت از خانواده، فرزندان زیر ۱۸ سال تمام را نمی ‌توان بدون رضایت ولی، قیم، مادر یا شخصی که حضانت و نگهداری آنان به او واگذار شده است از محل اقامت مقرر بین طرفین یا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل دیگر یا خارج از کشور فرستاد، مگر اینکه دادگاه آن را به مصلحت فرزند زیر ۱۸ سال تمام بداند و با در نظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذی‌ حق این امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خارج کردن فرزند زیر ۱۸ سال تمام از کشور، بنابر درخواست ذی ‌نفع، برای تضمین بازگرداندن فرزند زیر ۱۸ سال تامین مناسبی اخذ می ‌کند.

شایان ذکر است، تضمینی که برای برگرداندن فرزند زیر ۱۸ سال توسط دادگاه از متقاضی اخذ می گردد، معمولا ملک یا حساب بانکی به میزان مبلغی که دادگاه معین می نماید، می باشد.

مشاوره تلفنی

خروج فرزند از کشور بدون اجازه پدر

حال شاید برای شما سوالی مطرح گردد، که آیا امکان خروج فرزند از کشور بدون اجازه پدر امکان پذیر می باشد یا خیر؟ در پاسخ این سوال بایستی گفت بله، زیرا اگر شما دارای برگه حضانت فرزند خود باشید و در برگه حضانت اجازه خروج فرزند از کشور را از پدر اخذ کرده باشید، با مراجعه برگه حضانت خود به اداره گذرنامه می توانید برای فرزند خود گذرنامه دریافت نمایید و به خارج از کشور مسافرت نمایید.

خروج فرزند بالای ۱۸ سال از کشور

اگر فرزند ۱۸ سال تمام باشد، دیگر نیازی به اخذ اجازه پدر نمی باشد، بلکه خود شخص می تواند به اداره گذرنامه مراجعه نماید و درخواست گذرنامه دهد. البته در صورتیکه شما پسر هستید و می خواهید از کشور خارج شوید، باید دارای کارت پایان خدمت یا معافیت تحصیلی باشید و در صورتیکه دارای معافیت تحصیلی می باشید، برای خروج از کشور نیاز به توثیق وثیقه نزد سازمان امور مشمولین دارید، تا بتوانید قادر به خروج از کشور باشید.

سوالات پرتکرار

در ادامه به شایع ترین سوالاتی که در خصوص خروج فرزند از کشور می شود، می پردازیم تا اگر سوالاتی در این خصوص در ذهن شما مطرح شده بود، پاسخ داده باشیم.

آیا در صورتیکه در برگه حضانت فرزند اجازه خروج یکی از فرزندان قید شده باشد و در برگه دیگر قید نشده باشد، نیاز به اجازه پدر است؟

بله، اگر در برگه حضانت شما اجازه خروج فرزند از کشور اخذ شده است ولیکن در دیگر برگه حضانت شما که متعلق به فرزند دیگر می باشد اجازه خروج فرزند از کشور اخذ نشده باشد، نیاز به اجازه پدر برای خروج فرزند از کشور دارید.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *