داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

مجازات قاچاق مواد مخدر

مجازات قاچاق مواد مخدر

بروزرسانی در:  25 تیر 1401
دسته بندی: کیفری

مجازات قاچاق مواد مخدر چقدر میباشد؟ یکی از سوالات پرتکرار از مراجعه کنندگان به سایت داپکده می باشد، لذا در این مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم.

قاچاق مواد مخدر

قاچاق در اصطلاح به معنای ورود یا خروج کالا به صورت پنهانی و بر خلاف مقررات از مرزهای کشور می باشد و اصولا قاچاق به علت عدم پرداخت هزینه های  گمرکی و مالیات انجام می شود.

 

قاچاقچی به چه شخصی گفته می شود؟

افرادی را که کالاها را به صورت پنهانی و برخلاف مقررات اجرایی از کشور خارج یا وارد میکنند، قاچاقچی گفته می شود.

 

اقسام قاچاق

قاچاق شامل اقسام مختلفی می باشد که در ذیل به آنها می پردازیم:

۱. قاچاق کالا که خود شامل سه دسته می باشد:

الف. قاچاق کالاهای ممنوعه، که ورود و خروج آنها به طور کل به کشور ممنوع می باشد.

ب. قاچاق کالاهای مشروط، که با طی کردن پروسه های گمرکی و اخذ مجوز میتوان انها را به کشور وارد یا خارج کرد.

ج. قاچاق کالاهای مجاز، که ورود و خروج آنها نیاز به مراحل گمرکی دارد ولیکن برخلاف کالاهای مشروط نیازبه اخذ مجوز ندارد.

۲. قاچاق انسان، اصولا اعضای انسان که در راستای بهره مالی  و یا خود انسان که برای خارج شدن از کشور خود را به دست افراد قاچاچی می سپارند، انجام می شود.

۳. قاچاق اسلحه، به جابه جایی یا غیر قانونی صلاح یا ابزار الات نظامی گفته می شود..

۴. قاچاق مواد مخدر، که در این مقاله قصد داریم تا شما را با این نوع از قاچاق آشنا کنیم.

قاچاقق مواد مخدر که شامل مواد طبیعی و شیمیایی اعتیاد آوری می باشد، که به طور کل ورود آنها به کشور ممنوع  می باشد و بالعکس خارج شدن آن از کشور و وارد کردن آن به کشور دیگر نیز ممنوع می باشد، زیرا این اقدام عملی غیر قانونی می باشد.

 

مجازات قاچاق مواد مخدر چیست؟

این جرم با توجه به آنکه مونجر به برهم زدن نظم و امنیت کشور می شود، در دسته بندی جرایم سنگین قرار میگیرد و برای مرتکبان آن که قاچاقچی نامیده می شوند، مجازات هایی اعم از اعدام، حبس، مصادره اموال، شلاق در بر دارد.

 

مجازات قاچاق مواد مخدر سنتی

مطابق با ماده ۴ قانون مبارزه با مواد مخدر، که شامل:بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته و یا تفاله تریاک می شود، مجازات این مواد بر حسب وزن آن به شرح زیر می باشد:

۱. اگر میزان این مواد تا ۵۰ گرم باشد، مرتکب به جزای نقدی تا ۶۰ میلیون ریال و ۵۰ ضربه شلاق محکوم می شود.

۲. اگر میزان مواد بین ۵۰ تا ۵۰۰ گرم باشد، به جزای نقدی از ۶۰ میلیون ریال تا ۱۵۰ میلیون ریال و ۲۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

۳. میزان مواد در صورتی که بیشتر از ۵۰۰ گرم و تا ۵ کیلوگرم باشد، از ۱۵۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و در صورتیکه دادگاه صلاح بداند، تا سه سال حبس، مجازات مرتکب می باشد.

۴. اگر میزان قاچاق یا حمل این مواد بیشتر از ۵ کیلوگرم باشد، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم، مجازات مرتکب می باشد.

تبصره. هرگاه محرز شود مرتکبین جرایم موضوع بند ۴ این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد، بیست کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و هفتاد و چهار ضربه شلاق و مصادره اموال ناشی از همان جرم می نماید. در اوزان بالای بیست کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام می شوند.

همچنین طبق ماده ۶ قانون مبارزه با مواد مخدر، مرتکبین جرائم حمل مواد قاچاق مخدر در بندهای فوق در صورت تکرار جرم مذکور در همان بند یا هر یک از بندهای دیگر برای بار دوم به یک برابر و نیم ،برای بار سوم به دو برابر و در مرتبه های بعد به ترتیب دو و نیم ، سه ، سه و نیم و… برابر مجازات جرم جدید محکوم خواهند شد. مجازات شلاق برای بار دوم به بعد، حداکثر هفتاد و چهار ضربه است.

 

مجازات قاچاق مواد مخدر صنعتی

در خصوص مجازات مواد مخدر صنعتی باید گفت این دسته از مواد مخدر به علت درصد بالای ویرانگری آن دارای مجازات سنگین تری نسبت به مواد مخدر سنتی می باشد، لذا در ماده ۸ قانون مبارزه با مواد مخدر مقرر شده است:

هر کس هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین و یا لیزرژیک اسید دی ‌اتیل آمید (ال.اس.دی)، متیلن دی اکسی‌ مت ‌آمفتامین (ام.دی.ام.آ. یا آکستاسی)، گاما هیدروکسی بوتیریک اسید (جی.اچ.بی)، فلونیترازپام، آمفتامین، مت آمفتامین (شیشه) و یا دیگر مواد مخدر یا روان‌گردان‌های صنعتی غیرداروئی که فهرست آنها به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد را وارد کشور کند و یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ارسال، خرید یا فروش نماید و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری، مخفی یا حمل کند، بسته به میزان آن مجازات خواهد شد که این مجازات به شرح ذیل می باشد:

۱. تا پنج سانتی گرم ،از ۱۵ میلیون ریال تا ۳۵ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق فرد قاچاقچی یا حمل کننده مواد محکوم خواهد شد.

۲. بیش از پنج سانتی گرم تا یک گرم، از ۳۰ میلیون تا ۹۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق، مجازات مرتکب می باشد.

۳. بیش از یک گرم تا چهار گرم، از ۱۰۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲ تا ۵ سال حبس و ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق، مجازات مرتکب می باشد.

۴. بیش از چهار گرم تا پانزده گرم، از ۲۰۰ میلیون تا ۵۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۵ تا ۸ سال حبس و ۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق، مجازات مرتکب می باشد.

۵. بیش از پانزده گرم تا سی گرم ، از ۳۰۰ میلیون تا ۶۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۱۵ سال حبس و۳۰ تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

۶. بیش از سی گرم، اعدام و مصادره اموال ناشی از همان جرم می باشد.

تبصره. هر گاه محرز شود مرتکب جرم موضوع بند (۶) این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آن هم نشده در صورتی که میزان مواد بیش از یکصد گرم نباشد با جمع شروط مذکور یا عدم احراز قصد توزیع یا فروش در داخل کشور با توجه به کیفیت و مسیر حمل، دادگاه به حبس ابد و مصادره اموال ناشی از همان جرم، حکم خواهد داد.

همچنین طبق ماده ۹ قانون مبارزه با مواد مخدر، مجازات های مرتکبین جرایم مذکور در بندهای ۱ تا ۵ ماده ۸ برای بار دوم یک برابر و نیم مجازات مذکور در هر بند و برای بار سوم دو برابر میزان مقرر در هر بند خواهد بود، و مجازات شلاق برای بار دوم به بعد، حداکثر هفتاد و چهار ضربه می باشد.

شایان ذکر است، چنانچه در مرتبه چهارم مجموع مواد مخدر در اثر تکرار به سی گرم برسد مرتکب در حکم مفسد فی الارض است و به مجازات اعدام محکوم می شود. حکم اعدام در صورت مصلحت در محل زندگی محکوم و در ملا عام اجرا خواهد شد. چنانچه مجموع مواد مخدر در مرتبه چهارم در اثر تکرار به سی گرم نرسد مرتکب به سیسصد تا ششصد میلیون ریال جریمه نقدی ده تا پانزده سال حبس و سی تا هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم می شود.

 

سوالات پرتکرار

 

مجازات متادون و قرص ترامادول چگونه است؟

در این خصوص چون ساختن این مواد ریشه سنتی دارد، لذا مطابق با مقررات مواد سنتی میزان جریمه آن مشخص می شود.

 

آیا مجازات قاچاق مواد مخدر شامل تخفیف می شود؟

بله، در صورتی که فرد سوء پیشینه ای نداشته باشد و یا آنکه با پلیس همکاری لازم را انجام دهد تا بتوان سایر مجرمین را شناسایی کرد، از نخفیف در مجازات برخوردار می گردد.

 

آیا بازداشت یک روزه جهت اتهام مواد مخدر سوء پیشینه محسوب می شود ؟

بله، در صورتی که حکم محکومیت در خصوص حمل یا قاچاق مواد مخدر صادر شود، سوء پیشینه محسوب می گردد ولیکن اگر حکم محکومیت برای حمل کننده صادر نشود، سوء پیشینه محسوب می گردد.

 

اگر بدون اطلاع مالک با خودرویی مواد مخدر قاچاق گردد، آیا خودرو آزاد می شود؟

بله، مطابق با ماده ی ۳۰ قانون مبارزه با مواد مخدر، پس از سپری شدن مراحل دادرسی و احراز عدم اطلاع مالک از قاچاق، خودرو به مالک بازگردانده می شود.

 

آیا اقرار زوری توسط مأمورین نیروی انتظامی معتبر می باشد؟

خیر، زیرا اقرار بواسطه ی اینکه تحت فشار بوده، دارای اعتبار نمی باشد.

 

 آیا عفو رهبری شامل جرایم حمل مواد مخدر می‌شود؟

با توجه به آنکه عفو رهبری به دو صورت عمومی و اختصاصی  می باشد، عفو عمومی شامل اکثر جرایم می شود به جز در بعضی از جرایم و عفو اختصاصی که مختص جرایم خاصی می باشد.

لذا با توجه به شرایط عفو عمومی اگر مرتکب قاچاق مواد مخدر اگر یک پنجم محکومیت خود را سپری کرده باشد و محکومین آن در خصوص روانگرادنها، هروئین، یا مشقات آن تا ۵ گرم و در تریاک تا ۵۰۰ گرم باشد، مشروط بر آنکه سابقه محکومیت نداشته باشد، باقی مانده مجازات وی بخشیده می شود.

 

مجازات انبار کردن مواد مخدر در منزل مسکونی چیست؟

اگر فردی منزل مسکونی یا تجاری یا … خود را در برای تولید یا توزیع یا انبارکردن مواد مخدر فراهم سازد، در صورتی که از این موضوع آگاه باشد، منزل یا انبار یا هرجایی که در آنجا مواد نگهداری می شود به نفع دولت ضبط می گردد.

 

آیا در خصوص جرایم مربوط به مواد مخدر وکیل تسخیری تعیین می شود؟

بله، در صورتی که مجازات قانونی مجرم در خصوص مواد مخدر، اعدام یا حبس ابد باشد، داداگه برای او وکیل تسخیری ( نیازمند پرداخت حق الوکاله نمی باشد به عبارتی وکیل رایگان دریافت می کند) تعیین می نماید.

 

حکم اموالی که از راه قاچاق به دست آمده، و فرد محکوم به مجازات قاچاق مواد مخدر شده است، چگونه می باشد؟

تمام اموال به دست آمده از راه قاچاق به نفع دولت ضبط میگردد.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403