داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

اموال غیرمنقول چیست؟

اموال غیرمنقول چیست؟

بروزرسانی در:  21 آبان 1402
دسته بندی: قوانین

در قانون مدنی اموال به دو دسته منقول و غیرمنقول تقسیم بندی شده است، لذا از این جهت بهتر است بدانیم مالی که از آن استفاده می کنیم، در چه دسته بندی قرار دارد، و آثار آن نیز به چه نحوی می باشد، لذا در این مقاله به مبحث اموال غیرمنقول چیست و تفاوت آن با اموال منقول می پردازیم.

اموال غیرمنقول چیست؟

طبق ماده ۴ قانون مدنی، اموالی که قابلیت نقل و انتقال آن از محلی به محل دیگر وجود ندارد، و یا اگر بخواهیم آن را جابه جا کنیم، خسارتی در بنا یا محل ایجاد نماید، به این اموال، اموال غیرمنقول می گویند.

ماهیت اموال غیرمنقول

اموال غیرمنقول اغلب اوقات به تبع ذاتشان جزء این دسته بندی قرار می گیرند، و گاهی اوقات بواسطه عمل انسان در این دسته بندی قرار می گیرند، و در بعضی مواقع اگر بخواهیم آن ها را جابه جا نماییم، مونجر به تخریب در آن محل می شود، لذا در این حالت، اصطلاحا به آن اموال، اموال غیرمنقول تبعی گفته می شود.

انواع اموال غیرمنقول

در ادامه به آشنایی انواع این اموال می پردازیم و مثال هایی را نیز در این زمینه بیان می کنیم.

متلقات بنا

هنگامی که یک ساختمان یا بنایی ایجاد می شود، برای ساخت آن، آهن، لوله، آینه، پرده و مجسمه به کار می رود، لذا اگر بتوان این اموال را بدون آنکه مونجر به خسارتی به بنا یا ساختمان شود، جابه جا نماییم، مشکلی در این امر نیست، اما اگر بخواهیم، آهن و لوله های به کار رفته در ساختمان، را جابه جا کنیم، چون به بنا یا ساختمان خسارت وارد می کند، به آن ها اموال غیرمنقول می گویند.

اما در خصوص، آینه، پرده ها و مجسمه های به کار رفته در صورتیکه مونجر به خرابی گردد، در حکم اموال غیر منقول محسوب شده، فلذا مجاز به جابه جایی آن ها نمی باشیم، اما اگر باعث بروز خسارت به ساختمان یا بنا نگردد، مشکلی در این امر نمی باشد.

ثمره و حاصل زمین

به موجب ماده ۱۵ قانون مدنی، ثمره و حاصل (محصولات زمین)، تا مادامی که چیده یا درو نشده باشند، به تبع زمین، در حکم اموال غیرمنقول محسوب می شوند، اما اگر قسمتی از آن ها چیده یا درو شده باشد، همان قسمت های درو شده یا چیده شده، در زمره اموال منقول محسوب می شود.

اشجار، شاخه، نهال و قلمه

اگر در یک زمین یا بنائی، درخت، نهال، شاخه و یا قلمه وجود داشته باشد، تا مادامی که بریده یا قطع نشده باشند، طبق ماده ۱۶ قانون مدنی، در زمره اموال غیرمنقول محسوب می شوند.

حیوانات و اشیاء زمین

حیوانات و اشیائی مانند، گاو، گاومیش، اساب و اداوات زراعی و … که مالک آن را برای عمل زراعت اختصاص داده باشد، و آن ها را در جهت زمین استفاده نماید، در محاکم قضایی و‌ توقیف اموال جزء ملک محسوب، و در حکم مال غیرمنقول است.

شایان ذکر است، چناچه ابزار دیگری برای آبیاری زمین یا خانه و باغ‌ اختصاص داده شده است، آن ها نیز در حکم اموال غیرمنقول محسوب می شوند.

تفاوت کلی اموال منقول و غیر منقول

با توجه به مطالب ذکر شده، اموال غیرمنقول، اموالی هستند، که قابلیت نقل و انتقال آن ها وجود ندارند، یا اگر بخواهیم آن ها را جابه جا نماییم، مونجر به بروز خسارت در بنا می شود، ولیکن اموال منقول، اموالی هستند، که قابلبیت نقل و انتقال دارند، بدون آنکه تخریبی در آن ها ایجاد شود، مانند، تلفن همراه، خودرو و …

حال اگر تمایل دارید، اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید، بروی اموال منقول کلیک نمایید.

سوالات پرتکرار

چه اموالی بواسطه ی عمل انسان، در دسته بندی اموال غیرمنقول قرار می گیرد؟

اموالی، همچون، تیر آهن، دیوار، لوله و سیم های برق به کار رفته در ساختمان بواسطه ی عمل انسان در این دسته بندی قرار می گیرد.

حق انتفاع از اشیاء، جزء دسته بندی کدام اموال محسوب می شود؟

حق انتفاع از اشیاء، مانند حق سکونت در یک محل، در دسته بندی اموال غیرمنقول محسوب می شود.

چه دعاوی تابع دسته بندی اموال غیر منقول محسوب می شوند؟

به موجب ماده ۱۸ قانون مدنی، حق ارتفاق نسبت به ملک غیر از قبیل حق‌العبور و حق‌المجری و‌ دعاوی راجعه به اموال غیرمنقوله از قبیل تقاضای خلع ید و امثال آن، تابع اموال غیرمنقول هستند.

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403