داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

ابطال طلاق غیابی

ابطال طلاق غیابی

بروزرسانی در:  14 اسفند 1401
دسته بندی: خانواده

ابطال طلاق غیابی یکی از مباحثی است که به دلیل عدم حضور یکی از زوجین در دادگاه خانواده و پس از صدور حکم طلاق مطرح میگردد، هر یک از غایبین میتوانند در صورت عدم وجود شرایط صحت طلاق از دادگاه تقاضای ابطال حکم طلاق غیابی را داشته باشند لذا مادر این مقاله قصد داریم به توضیح ابطال طلاق غیابی بپردازیم.

ابطال طلاق غیابی

در ابتدا بهتر است توضیحی مختصری در مورد طلاق غیابی به شما ارائه دهیم، طلاق غیابی حکمی است که دادگاه در صورت داشتن شرایط طلاق هریک از طرفین و غیبت طرف دیگر در جلسات و یا عدم ارسال درخواست برای دفاع از خود پس از گذشت مدت زمان اعلام حضور طرف غایب صادر مینماید،

 به عنوان مثال چنانچه خانمی در شرایط عسر و حرج قرارگرفته باشد و تقاضای طلاق از دادگاه نماید و شوهر وی در هیچ یک از جلسات دادگاه حاضر نباشد، دادگاه میتواند با در نظر گرفتن شرایط زوجه حکم طلاق غیابی را صادر نماید.

در این شرایط ممکن است فرد غایب پس از صدور حکم طلاق غیابی حاضر شود و تقاضای ابطال طلاق را داشته باشد، لذا برای اینکه در خواست وی در دادگاه مورد قبول واقع گردد میباست دلایل قانع کننده ای برای محکمه بیان کند تا دادگاه این تقاضا را قبول نماید و حکم طلاق را ابطال نماید، این شرایط اصولا از شرایط عمومی صحت طلاق میباشد که در صورت عدم رعایت آنها حکم طلاق باطل میشود، که در ادامه به توضیح بیشتر آن میپردازیم.

نحوه ابطال طلاق غیابی

در صورت عدم حضور هر یک از زوجین در محکمه برای رسیدگی به پرونده طلاق، دادگاه بدوی با در نظر گرفتن شرایط طرف دیگر حکم طلاق غیابی را صادر مینماید و پس از صدور حکم، فرد غایب به مدت ۲۰ روز فرصت اعتراض به رای صادره را دارد و پس از آن حکم قطعی میشود،

لذا به دلیل اینکه حکم به صورت غیابی صادر شده است فرد غایب این امکان را دارد با داشتن دلایل قانع کننده در صورتی که در زمان ابلاغ حکم در ایران بوده باشد تا ۲۰ روز و در صورتی که خارج از ایران بوده باشد به مدت ۲ ماه  پس از صدور حکم درخواست واخواهی و اعتراض به رای صادره و ابطال طلاق غیابی را داشته باشد.

  اما گاهاً ممکن است فرد غایب پس از گذشت مدت تجدید نظر خواهی و واخواهی متوجه حکم طلاق غیابی شده باشد و درخواست ابطال این حکم را از دادگاه داشته باشد، اما همان طور که گفته شد حکم طلاق غیابی یکی از احکام قانونی و معتبر میباشد و از اعتبار بالایی برخوردار است و بدون دلیل مستدل و قانع کننده دادگاه این تقاضا را مورد قبول واقع نمیکند،

ولیکن در صورتی که هر یک از زوجین در هنگام طلاق شرایط ذیل را رعایت ننمایند حکم طلاق باطل است:

الف. فرد اقدام کننده در زمان درخواست طلاق غیابی دارای جنون باشد یا به عبارتی از سلامت عقلی و روحی مناسبی برخوردار نباشد لذا میتوان به استناد به مدارک پزشکی قانونی حکم طلاق را نقض و ابطال نمود.

ب. فرد اقدام کننده در زمان درخواست طلاق اراده و اختیار نداشته باشد و یا به عبارتی با زور و اکراه اقدام به طلاق کرده باشد.

پ. زوجه در زمان طلاق  در وضعیت حیض (قاعدگی) یا نفاس (حالتی که پس از زایمان یا سقط جنین در بانوان به وجود می آید) و یا طهر مواقعه (اگر زن از حیض و نفاس پاک شده باشد و سپس دخول انجام شود. در این صورت به این پاکی، طهر مواقعه می گویند ) بوده باشد.

ت. آخرین نزدیکی زن با شوهر خود بیش از ۳ ماه گذشته باشد.

ث. طلاق نباید معلق و مشروط به شرطی انجام شود، به عنوان مثال شرط شود که در صورت بخشیدن حق حقوقات زوجه طلاق صورت گیرد.

ج. شهود طلاق میبایست دو نفر مرد عاقل، بالغ و عادل باشند و در زمان طلاق حضور داشته باشند.

چ. صیغه طلاق میبایست با الفاظ صحیح و مشخص شده عربی قرائت شود.

ح. در صورتی که زن به واسطه شرایط عسر حرج خواستار طلاق غیابی بوده باشد ولی پس از طلاق مشخص شود که زوجه در شرایط عسر حرج نبوده است، به عنوان مثال طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه صورت گرفته باشد اما پس از حضور فرد غایب در دادگاه و ارائه مدارک پرداخت نفقه مشخص شود که زوجه در شرایط سختی زندگی نبوده است.

د. در صورتی که مشخص شود طلاق به واسطه وکالت نامه ای صورت گرفته که جعلی بوده است.

برای تنظیم لایحه ابطال طلاق غیابی بر روی لینک کلیک کنید

به این مطلب امتیاز دهید
مطالب مرتبط

مقدار پورسانت بنگاه دارها چقدر است؟

بروزرسانی در: 27 اردیبهشت 1403

فرق قرارداد جعاله با قرارداد کارگزاری

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

رضایت نامه پزشکی چیست؟

دسته بندی: حقوقی  مقالات

بروزرسانی در: 25 اردیبهشت 1403

بایدها و نبایدهای قرارداد مشارکت در ساخت

دسته بندی: قراردادها  مقالات

بروزرسانی در: 12 اردیبهشت 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *