داپکده  |  سامانه هوشمند خدمات حقوقی و معرفی وکیل در سراسر کشور

درخواست نقطه زنی سیم کارت

مجوز نقطه زنی سیم کارت در چه پرونده هایی داده میشود؟

بروزرسانی در:  25 مرداد 1401
دسته بندی: قوانین

قبل از آنکه به مبحث درخواست نقطه زنی سیم کارت از دادگاه بپردازیم،باید توجه داشت که بر اساس قوانین ایران، کنترل مخابراتی افراد ممنوع است مگر به اجازه دادگاه. در قانون آیین دادرسی کیفری، موارد مربوط به امنیت داخلی و خارجی کشور و همچنین جرایم ماده ۳۰۲ قانون (مثل حبس ابد یا قتل) برای اینکه کشف جرم صورت گیرد که این امر با موافقت رئیس کل دادگستری استان صورت گرفته و ارتباطات مخابراتی این افراد کنترل می شود.

در بعضی از جرایمی که دارای پرونده خاص هستند، فردی که مدعی است یا اینکه شکایت بر علیه اوست، برای اثبات جرم از دادگاه تقاضایی به عنوان نقطه زنی سیم کارت درخواست می نماید که در ادامه راجع به این موضوع خواهیم پرداخت.

منظور از مفهوم نقطه زنی سیم کارت چیست؟

در صورتی که یک جرمی محقق شود و شخص مدعی یا کسی که جرم برعلیه اوست، برای اینکه بتواند اثبات نماید که شخص مورد نظر در زمان وقوع جرم حضور داشته است یا نه، میتواند از دادگاه درخواست نقطه زنی سیم کارت را تقاضا نماید. بنابراین نقطه زنی سیم کارت توسط سیستم های مخابراتی مثل خدمات اپراتور همراه صورت می گیرد.این امر نشان دهنده این موضوع است که فرد در زمان وقوع جرم در کدام مکان قرار داشته است. این عمل مکان دقیق شخص را مشخص نمی کند بلکه حوالی آن منطقه که فرد در آنجا حضور داشته مشخص می شود که این کار توسط آنتن های مخابراتی که در آن منطقه وجود دارد، صورت می گیرد.

نکته: نقطه زنی سیم کارت در جرایمی که دارای پرونده های خاص و مهم هستند صورت می گیرد و این کار نیازمند حکم دادگاه می باشد.

آیا نقطه زنی سیم کارت در گوشی های خاموش یا فاقد سیم کارت امکان پذیر است؟

نقطه زنی سیم کارت در تلفن های همراهی که سیمکارت درون آنها وجود ندارد هم صورت می گیرد و صرف وجود سیم کارت فقط باعث احراز هویت فرد در اپراتورهای همراه می شود. اتصال گوشی همراه با آنتن های مخابراتی انجام می‌شود که بر اساس آن محدوده تردد مالک تلفن همراه احراز می شود، همچنین این عمل در گوشی های خاموش هم صورت میگیرد، به نحوی که پس از خاموش شدن گوشی، آخرین موقعیتی که گوشی روشن بوده است، شناسایی می شود.

آیا نقطه زنی سیم کارت توسط افراد دیگر جرم محسوب می شود؟

درخواست نقطه زنی فقط باید از طریق قانونی و با دستور قاضی دادگاه صورت بگیرد زیرا اگر این عمل توسط افراد دیگر انجام شود، این کار غیر قانونی بوده و شخص ممکن است موجب تعقیب قضایی قرار بگیرد. همانطور که گفته شد، دستور قاضی به نقطه زنی سیم کارت در موارد ضروری داده می شود و فرد نمی تواند در هر شرایطی این درخواست را از دادگاه تقاضا نماید. برای اینکه مشخص شود که پرونده قضایی شخص نیاز به نقطه زنی سیم کارت دارد یا خیر، بهتر است فرد با وکیل هایی که در این زمینه تخصص دارند مشورت کند.

آیا امکان نقطه زنی سیم کارت در شبکه های اجتماعی وجود دارد؟

 در شبکه های اجتماعی به دلیل اینکه مواردی مثل پاک کردن اکانت یا درست کردن اکانت مجازی غیر واقعی انجام می شود و سرورهای این شبکه ها در خارج از کشور می باشد، در این صورت نمی توان درخواست نقطه زنی را تقاضا نمود و پرونده قابل پیگیری نمیباشد.

به این مطلب امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)
مطالب مرتبط

فروشگاه وکلا – نیازمندی های وکیل

بروزرسانی در: 10 اردیبهشت 1403

دادگاه صلح چیست؟

بروزرسانی در: 7 بهمن 1402

نحوه دفاع در پرونده سرقت

دسته بندی: مقالات  کیفری

بروزرسانی در: 4 بهمن 1402

تعدیل ملاقات فرزند

دسته بندی: حقوقی  خانواده  مقالات

بروزرسانی در: 24 دی 1402